Research Article
BibTex RIS Cite

PEYZAJ MİMARLIĞI KAPSAMINDA SİNEMA SANATINDA MEKAN TASARIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AVATAR FİLMİ ÖRNEĞİ

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2, 548 - 565, 27.12.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1049048

Abstract

Çevre, sosyal ve fiziksel boyutları olan geniş bir kavramdır. Mekân kavramı ise daha özel, sınırları belirlenmiş bir alanı ifade eder. İnsan, ihtiyaçları doğrultusunda çevresinde mekânlar oluşturur ve daha sonra çevresi ile etkileşimde bulunur. İnsanlar yaşamlarını sürdürebilmek için çevresel kaynakları kullanmak zorundadır. Fakat çevresel kaynaklar sonsuz değildir. Doğal kaynakların tükenmesi insanları yeni kaynak arayışlarına yönlendirir. Bu arayış birçok sinema filmine de konu olmuştur. Sinema sanatında kullanılan tüm görsel ve işitsel öğelerin olduğu gibi mekânın da farklı anlam boyutlarında değerlendirilmesi film metninin anlaşılabilmesi açısından bir gerekliliktir. Filmin anlatı araçlarından birisi de oluşturulan mekândır. Peyzaj Mimarlığı kapsamında yapılan birçok çalışmada doğal ortamların insanlar üzerindeki rahatlatıcı etkisi ortaya konulmuştur. Bu çalışma kapsamında ‘Avatar’ filmi incelenmiştir. Filmden seçilen sahneler, Peyzaj Mimarlığı’nda insan-çevre etkileşimi bağlamında değerlendirilmiştir.

References

  • • Aitken, S. C., & Dixon, D. P. (2006, Ekim-Kasım). Imagining Geographies of Film. Erdkunde, 60(4), 326-336.
  • • Barthes, Roland. Göstergebilim ilkeleri. (B. Vardar, M. Rifat, Çev.) Ankara: Kültür Bakanlığı, 1979.
  • • Baştürk, Ö. (2000, Haziran). Peyzaj Tasarım Kriterleri Açısından, Açık Mekânlarda İnsan-Çevre Etkileşimi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • • Bayramoğlu, E., Büyükkurt, U., & Yurdakul, N. M. (2019). Peyzaj Mimarlığı Eğitiminde Proje Tasarım Süreci: Trabzon ‘Karagöz Meydanı’ Çevre Tasarım Projeleri. Social Sciences, 15-24.
  • • Best, J. (1995). Cognitive Psychology. Dennis: West publishing company.
  • • Bigell, W., & Chang, C. (2014). The meaning of landscape: Historical development, cultural frames, linguistic variation and antonyms. Ecozon@ (5), 84-103.
  • • Bordwell, D., & Thompson, K. (2008). Film Art An Introduction. New York, Amerika Birleşik Devletleri: McGraw-Hill.
  • • Bryne, J., & Sipe, N. (2010). Green and open space planning for urban consolidation- A review of the literature and best practice. Brisbane: Griffith University urban research programme.
  • • Cameron, J & Landau, J. (Yapımcı). Cameron, J. (Yönetmen). (2009). Avatar (Film). ABD:20th Century Fox.
  • • Canter, D., & Stringer, P. (1975). Environmental interaction. Great Britain.
  • • Carmona, Matthew, Tim Heath, Taner OC ve Steven Tiesdell. Public places-Urban spaces. Oxford: Architectural press, 2003.
  • • Cawie, R. (2002). Charged experiences of natural environments. Current psychology: Development learning personality, 133- 143.
  • • Çakçı, I., & Çelem, H. (2008). Kent Parklarında Görsel Peyzaj Algısının Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Bilimleri Dergisi, 88-95.
  • • Çeliksap, S. (2010). Avatar filmine estetik düzlemde bakmak. Beykent üniversitesi Sosyal Bilgiler Dergisi, 87-98.
  • • Clark, M. J. (1970, Ocak). Physical Geography on Film. Geography, 55(1), 16-26.
  • • D’Alessandro, D., Buffoli, M., Capasso, L., Fara, G. M., Rebecchi, A., & Capolongo, S. (2015). Green areas and public health: İmpreving wellbeing and physical activity in the urban context. Epidemiol Prev, 8-13.
  • • Davidson, R. (2010). Avatar Evaluating a film in a world of its own. Screen education, 10-17.
  • • Eco, U. (2019). Mimarlık Göstergebilimi. (F. E. Akerson, Çev.) İstanbul: Daimon yayınları.
  • • Erdoğan, E. (2006). Çevre ve kent estetiği. ZKÜ Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 8 (9), 68-77.
  • • Gerrig, R. J., & Zimbargo, P. G. (2012). Psikolojiye giriş, Psikoloji ve Yaşam. (G. Sart, Çev.)
  • • Greider, T., & Garkovich, L. (1994). Landscapes: The social construction of nature and the environment. Rural Sociology (59(1)), 1-24.
  • • Günek, A. (2018). Doğaya Karşı Teknoloji: Avatar Filminin Teknolojik Belirleniccilik Bağlamında Analizi. Intermedia International E-Journal, 242-252.
  • • Güngör, A. C. (2017). Sinematografik imgenin öğretimi. The Turkish of journal design, art and communication, 697-708.
  • • Halaçoğlu, N. K. (2019). Kıbrıs Sultan II. Mahmud Kütüphanesi ve Yunanistan Rodos Hafız Ahmed Ağa Kütüphanesi’nin Mekân-İnsan İlişkisi Açısından İrdelenmesi. Kıbrıs Araştırmaları Dergisi, 2(4), 11-19.
  • • Kaplan, S. (1992). Perception and landscape: conceptions and misconceptions. J. Nasar içinde, Environmental aethetics (s. 45-63). Cambridge university press.
  • • Kolker, R. P., & Ousley, J. D. (1973, Nisan 1). A Phenomenology of Cinematic Time and Space. The British Journal of Aesthetics, 13(4), 388-396.
  • • Kwean, B.-S., Ulrich, R. S., Walker, V. D., & Tassinory, L. G. (2008). Anger and stress: The role of landscape posters in an office setting. Environment and behavior, 355-381.
  • • Kudryavtsev, A., Stedman, R., & Krasny, M. E. (2010). Sensen of place in environmental education. Environmental education reseach, 229-250.
  • • Lang, J. (1992). Symbolic aesthetics in architecture: toward a reserch agenda. J. Nasar içinde, environmental aesthetics (s. 11- 26). Cambridge university press.
  • • Lozano, E. (1992). Visual needs in urban environments and physical planning. J. Nasar içinde, Environmental Aesthetics (s. 395-421). Cambiridge university press.
  • • Lukinbeal, C. (2005). Cinematic Landscapes. Journal of Cultural Geography, 3-22.
  • • Lukinbeal, C., & Sharp, L. (2017, Ocak 19). Geography and Film.
  • • (Oxfor University Press) Kasım 18, 2019 tarihinde Oxford Bibliographies: https://www.oxfordbibliographies.com/view/ document/obo-9780199874002/obo-97801998740020097.xml?rskey=q2rKeR&result=3&q=cinema+landscape#firstMatch adresinden alındı
  • • Lukinbeal, C., & Zimmermann, S. (2006, Ekim-Aralık). Film Geography: A New Subfield. Erdkunde (60), 315-325.
  • • Maslow, A. (1968). Toward a Psychology of Being. London.
  • • Morris, N. (2003). Health, well-being and open space literatur review. Edinburg: OPEN space.
  • • Nacak, İ. (2011). Kentsel Mekânda Gündelik Hayat: Konya Alaeddin Tepesi Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, Konya.
  • • Nasar, J. (1992). Visual preferences in urban street sceness: a cross-cultural comparison between Japan and the United States. J. Nasar içinde, Environmental aesthetics (s. 260-274). Cambiridge university press.
  • • Ormanlı, O. (2010). Tasarım ve Teknoloji Olguları Bağlamında ‘Avatar’ Filminin Çözümlenmesi. Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 95-109.
  • • Polat, A. T., Akay, A., & Önder, S. (2017). The contributions of urban landscape to urban life. International journal of architecture and planning, 66-86.
  • • Rust, S. (2013). Avatar: Ecorealism and the Blockbuster Melodram. B. Taylor içinde, Avatar And Nature Spirituality (s. 23- 36). Canada: Wifrid Laurier University Press.
  • • Roth, L. M. (2002). Mimarlığın Öyküsü. (E. Akça, Çev.) İstanbul: Kabalcı.
  • • Sarı, D. (2019). İhtiyaç-Etkinlik-Mekan ilişkisinin kent parkların örneğinde irdelenmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 181-192.
  • • Seyrek, A. M. (2018). Psikoloji sözlüğü. İstanbul: Yediveren yayıncılık.
  • • Stamps, A. E. (2004). Mystery, coplexity, legibility and coherence: A meta-analysis. Journal of Environmental Psychology, 1-16.
  • • Steg, L., Berg, A. V., & Groot, J. M. (2015). Çevresel Psikoloji. (L. K. Cicerali, & E. Cicerali, Çev.) Nobel.

EVALUATION OF SPACE DESIGN IH THE ART OF CINEMA WITH- IN THE SCOPE OF LANDSCAPE ARCHITECTURE: THE EXAMPLE OF AVATAR FILM

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2, 548 - 565, 27.12.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1049048

Abstract

The notion of‘environment’is a broad concept that covers the entire social and physical environment. The term of ‘place’ refers to a more specific, defined area. Human being creates places in the line with their needs in environment and then interact with their environment. Human beings must use environmental resources to survive. But environmental resources are not endless. Depletion of natural resources leads people to seek new resources. The search has been the subject of many movies. It is a necessity to evaluate the element of space with its various dimensions of meaning in cinema like all the other audiovisual elements used to produce the motion picture to understand the film text. The film is visually narrated to the audience by the places in the film. In many studies in the scope of landscape architecture, the relaxing effect of natural environments on people has been revealed. The scope of this work the movie of ‘Avatar’ has been examined. The scenes selected from the movie, has been evaluated in the concept of human-environment interaction in Landscape Architecture.

References

  • • Aitken, S. C., & Dixon, D. P. (2006, Ekim-Kasım). Imagining Geographies of Film. Erdkunde, 60(4), 326-336.
  • • Barthes, Roland. Göstergebilim ilkeleri. (B. Vardar, M. Rifat, Çev.) Ankara: Kültür Bakanlığı, 1979.
  • • Baştürk, Ö. (2000, Haziran). Peyzaj Tasarım Kriterleri Açısından, Açık Mekânlarda İnsan-Çevre Etkileşimi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • • Bayramoğlu, E., Büyükkurt, U., & Yurdakul, N. M. (2019). Peyzaj Mimarlığı Eğitiminde Proje Tasarım Süreci: Trabzon ‘Karagöz Meydanı’ Çevre Tasarım Projeleri. Social Sciences, 15-24.
  • • Best, J. (1995). Cognitive Psychology. Dennis: West publishing company.
  • • Bigell, W., & Chang, C. (2014). The meaning of landscape: Historical development, cultural frames, linguistic variation and antonyms. Ecozon@ (5), 84-103.
  • • Bordwell, D., & Thompson, K. (2008). Film Art An Introduction. New York, Amerika Birleşik Devletleri: McGraw-Hill.
  • • Bryne, J., & Sipe, N. (2010). Green and open space planning for urban consolidation- A review of the literature and best practice. Brisbane: Griffith University urban research programme.
  • • Cameron, J & Landau, J. (Yapımcı). Cameron, J. (Yönetmen). (2009). Avatar (Film). ABD:20th Century Fox.
  • • Canter, D., & Stringer, P. (1975). Environmental interaction. Great Britain.
  • • Carmona, Matthew, Tim Heath, Taner OC ve Steven Tiesdell. Public places-Urban spaces. Oxford: Architectural press, 2003.
  • • Cawie, R. (2002). Charged experiences of natural environments. Current psychology: Development learning personality, 133- 143.
  • • Çakçı, I., & Çelem, H. (2008). Kent Parklarında Görsel Peyzaj Algısının Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Bilimleri Dergisi, 88-95.
  • • Çeliksap, S. (2010). Avatar filmine estetik düzlemde bakmak. Beykent üniversitesi Sosyal Bilgiler Dergisi, 87-98.
  • • Clark, M. J. (1970, Ocak). Physical Geography on Film. Geography, 55(1), 16-26.
  • • D’Alessandro, D., Buffoli, M., Capasso, L., Fara, G. M., Rebecchi, A., & Capolongo, S. (2015). Green areas and public health: İmpreving wellbeing and physical activity in the urban context. Epidemiol Prev, 8-13.
  • • Davidson, R. (2010). Avatar Evaluating a film in a world of its own. Screen education, 10-17.
  • • Eco, U. (2019). Mimarlık Göstergebilimi. (F. E. Akerson, Çev.) İstanbul: Daimon yayınları.
  • • Erdoğan, E. (2006). Çevre ve kent estetiği. ZKÜ Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 8 (9), 68-77.
  • • Gerrig, R. J., & Zimbargo, P. G. (2012). Psikolojiye giriş, Psikoloji ve Yaşam. (G. Sart, Çev.)
  • • Greider, T., & Garkovich, L. (1994). Landscapes: The social construction of nature and the environment. Rural Sociology (59(1)), 1-24.
  • • Günek, A. (2018). Doğaya Karşı Teknoloji: Avatar Filminin Teknolojik Belirleniccilik Bağlamında Analizi. Intermedia International E-Journal, 242-252.
  • • Güngör, A. C. (2017). Sinematografik imgenin öğretimi. The Turkish of journal design, art and communication, 697-708.
  • • Halaçoğlu, N. K. (2019). Kıbrıs Sultan II. Mahmud Kütüphanesi ve Yunanistan Rodos Hafız Ahmed Ağa Kütüphanesi’nin Mekân-İnsan İlişkisi Açısından İrdelenmesi. Kıbrıs Araştırmaları Dergisi, 2(4), 11-19.
  • • Kaplan, S. (1992). Perception and landscape: conceptions and misconceptions. J. Nasar içinde, Environmental aethetics (s. 45-63). Cambridge university press.
  • • Kolker, R. P., & Ousley, J. D. (1973, Nisan 1). A Phenomenology of Cinematic Time and Space. The British Journal of Aesthetics, 13(4), 388-396.
  • • Kwean, B.-S., Ulrich, R. S., Walker, V. D., & Tassinory, L. G. (2008). Anger and stress: The role of landscape posters in an office setting. Environment and behavior, 355-381.
  • • Kudryavtsev, A., Stedman, R., & Krasny, M. E. (2010). Sensen of place in environmental education. Environmental education reseach, 229-250.
  • • Lang, J. (1992). Symbolic aesthetics in architecture: toward a reserch agenda. J. Nasar içinde, environmental aesthetics (s. 11- 26). Cambridge university press.
  • • Lozano, E. (1992). Visual needs in urban environments and physical planning. J. Nasar içinde, Environmental Aesthetics (s. 395-421). Cambiridge university press.
  • • Lukinbeal, C. (2005). Cinematic Landscapes. Journal of Cultural Geography, 3-22.
  • • Lukinbeal, C., & Sharp, L. (2017, Ocak 19). Geography and Film.
  • • (Oxfor University Press) Kasım 18, 2019 tarihinde Oxford Bibliographies: https://www.oxfordbibliographies.com/view/ document/obo-9780199874002/obo-97801998740020097.xml?rskey=q2rKeR&result=3&q=cinema+landscape#firstMatch adresinden alındı
  • • Lukinbeal, C., & Zimmermann, S. (2006, Ekim-Aralık). Film Geography: A New Subfield. Erdkunde (60), 315-325.
  • • Maslow, A. (1968). Toward a Psychology of Being. London.
  • • Morris, N. (2003). Health, well-being and open space literatur review. Edinburg: OPEN space.
  • • Nacak, İ. (2011). Kentsel Mekânda Gündelik Hayat: Konya Alaeddin Tepesi Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, Konya.
  • • Nasar, J. (1992). Visual preferences in urban street sceness: a cross-cultural comparison between Japan and the United States. J. Nasar içinde, Environmental aesthetics (s. 260-274). Cambiridge university press.
  • • Ormanlı, O. (2010). Tasarım ve Teknoloji Olguları Bağlamında ‘Avatar’ Filminin Çözümlenmesi. Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 95-109.
  • • Polat, A. T., Akay, A., & Önder, S. (2017). The contributions of urban landscape to urban life. International journal of architecture and planning, 66-86.
  • • Rust, S. (2013). Avatar: Ecorealism and the Blockbuster Melodram. B. Taylor içinde, Avatar And Nature Spirituality (s. 23- 36). Canada: Wifrid Laurier University Press.
  • • Roth, L. M. (2002). Mimarlığın Öyküsü. (E. Akça, Çev.) İstanbul: Kabalcı.
  • • Sarı, D. (2019). İhtiyaç-Etkinlik-Mekan ilişkisinin kent parkların örneğinde irdelenmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 181-192.
  • • Seyrek, A. M. (2018). Psikoloji sözlüğü. İstanbul: Yediveren yayıncılık.
  • • Stamps, A. E. (2004). Mystery, coplexity, legibility and coherence: A meta-analysis. Journal of Environmental Psychology, 1-16.
  • • Steg, L., Berg, A. V., & Groot, J. M. (2015). Çevresel Psikoloji. (L. K. Cicerali, & E. Cicerali, Çev.) Nobel.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sinem Kızılaslan 0000-0002-0168-6994

Publication Date December 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Kızılaslan, S. (2021). PEYZAJ MİMARLIĞI KAPSAMINDA SİNEMA SANATINDA MEKAN TASARIMININ DEĞERLENDİRİLMESİ: AVATAR FİLMİ ÖRNEĞİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 11(2), 548-565. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1049048