This study investigates the construction of Western genre conventions in the 2021 film “The
Power of Dog”. The film is written and directed by Jane Campion, based on Thomas Savage’s
1967 novel. The study raises the question of whether the film is a classic Western or
a deconstruction of the genre and the legendary American cowboy. The aim is to question
the representations of gender and masculinity in the film, based on the persistent gender
dynamics in such genre traditions. To analyze gender roles in the film, the traditions of the
Western genre are presented in this context. Subsequently, the study examines the relationship
between the oppositions in the Western genre traditions and gender and masculinity,
within the framework of feminist film theory. The meanings of the film are analyzed using a
qualitative method called genre analysis. Throughout this search for meaning, feminist film
theory has proven to be an indispensable analytical tool for comprehending how gender is
constructed and represented in cinema. Traditionally, the Western genre has a male-dominated
perspective that places male protagonists at the center, while keeping female characters
in a secondary role due to hegemonic ideals of masculinity. In the context of feminist
film theory, “The Power of Dog” presents a perspective that challenges the traditional gender
dynamics of the Western genre and questions hegemonic masculinity by emphasizing
the complexity of sexual identities. Therefore, “The Power of Dog” can be described as an
anti-western film that challenges the traditional gender norms of the Western genre.
Genre analysis Anti-western film Gender Masculinity Representation
Bu çalışma, Thomas Savage’ın 1967 tarihli romanına dayanarak Jane Campion tarafından
yazılıp yönetilen 2021 yılı yapımı “The Power of Dog” filminde Western türü geleneklerinin
nasıl yapılandırıldığını araştırmaktadır. Klasik bir western filmi mi yoksa western türünü
ve efsanevi Amerikan kovboyunu yapısöküme uğratan bir film olup olmadığı sorunsalı ile
yola çıkılmaktadır. Bu tarz türsel geleneklerde süregelmiş cinsiyet dinamiklerinden yola
çıkılarak filmdeki toplumsal cinsiyet ve erkeklik temsillerinin sorgulanması amaçlanmaktadır.
Bu bağlamda, filmdeki toplumsal cinsiyet rollerini analiz etmek için öncelikle western
türünün gelenekleri ortaya konmuştur. Sonrasında, Western türünün geleneklerinde
bulunan karşıtlıklar ile toplumsal cinsiyet ve erkeklik arasındaki ilişki feminist film kuramı
çerçevesinde ele alınmış ve filmin içerdiği anlamlar nitel bir yöntem olan tür analizi ile
incelenmiştir. Bu anlam arayışında feminist film kuramı, sinemada toplumsal cinsiyetin
nasıl inşa edildiğini ve temsil edildiğini anlamak için önemli bir analitik araç olmuştur.
Western türü, geleneksel olarak erkek kahramanları merkezine yerleştirerek ve kadın karakterleri
ikincil bir rolde tutarak hegemonik erkeklik ideallerine dayanan erkek egemen
bir perspektife sahiptir. Ancak, “The Power of Dog” filmi içerdiği ikiliklerle feminist film
kuramı bağlamında Western türündeki geleneksel cinsiyet dinamiklerini sarsan ve cinsel
kimliklerin karmaşıklığına vurgu yaparak hegemonik erkeklik anlayışını sorgulayan bir
perspektif sunar. Böylece “The Power of Dog” filmi Western türünün geleneksel cinsiyet
normlarına meydan okuyan bir anti-western türü olarak tanımlanabilir.
Tür analizi Anti-western film Toplumsal cinsiyet Erkeklik Temsil
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sinema (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |