Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A FREUDIAN PSYCHOANALYTIC VIEW OF ARTWORKS OF RAY CAESAR

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 233 - 253, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506018

Öz

Many artists use their past experiences and subconscious to convey a subject, message, feelings
and thoughts to the audience through art. The existence of the unconscious along with
the conscious in the artist’s production process is closely related to Sigmund Freud’s psychoanalytic
theory. In psychoanalysis, a treatment method applied in mental disorders, it is thought
that the artist provides catharsis by revealing the subconscious through the artworks. The
Freudian perspective, which emphasizes that artworks can be interpreted together with the
artist’s personality, feelings and thoughts, has also affected the development of the descriptive
theory, which is an artist-centered approach. In this context, patterns emerged among
notions such as art, psychoanalysis, subconscious and creativity. It is seen that the works of
the pop surrealist artist Ray Caesar, who experienced dissociative identity disorder due to
childhood traumas and reflects his subconsciously hidden personality to his art, are related
to some subjects that Freud mentioned under the name of child sexuality and contain symbols
for the notions that are their indicators. Therefore, analyzing the artworks requires
a psychoanalytic perspective. Some sexual child behaviors such as thumb sucking seen in
Freud’s psychoanalysis-centered psychosexual development theory and the transformation
into a different identity due to personality disorder are among the images seen in Caesar’s
works. While these images and the meanings and concepts attributed to them form the thesis
of the research, when the artist’s works of this type, in which he visualizes his subconscious,
are viewed from a Freudian perspective, it is noted that this subconscious reflection is shaped
by some acts of sublimation in the sense of helping the catharsis process in the audience.

Kaynakça

  • Aiken, L.R. (1996). Personality assessment: Methods and practices (2nd ed.). Washington: Hogrefe & Huber Publishers.
  • Aliçavuşoğlu, E. (2012). Psikanaliz, Freud ve sanat. Sanat Tarihi Yıllığı, 0 (20) , 1-16. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusty/issue/24949/383068 (Erişim tarihi: 16.02.2021)
  • APA (American Psychiatric Association). (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-IV (4th ed.). Washington, D.C.
  • Cawley, L. (2016). The Myth of the Non-Christian: Engaging Atheists, Nominal Christians and the Spiritual But Not Religious. ABD: InterVarsity Press.
  • Dönmez, N.I. (2014). Freud’un düş kuramları ve sürrealistler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Freud, S. (2000). Yaşamım ve psikanaliz (6. baskı). (Çev: K. Şipal). İstanbul: Say Yayınları.
  • Freud, S. (2001). Sanat ve sanatçılar üzerine (2. baskı). (Çev: K. Şipal). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Freud, S. (2018a). Bilinçaltı: Cinsellik üzerine üç deneme (7. baskı). (Çev: B. N. Doğan). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Freud, S. (2018b). Psikanalize giriş dersleri (7. baskı). (Çev: S. Budak). İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Freud, S. (2019). Psikanaliz üzerine (1. baskı). (Çev: E. Çalıner). İstanbul: Olimpos Yayınları.
  • Freud, S. (2020). Cinsellik üzerine (5. baskı). (Çev: E. Yıldırım). İstanbul: Oda Yayınları.
  • Geçtan, E. (1984). Psikanaliz ve sonrası (2. baskı). Ankara: Maya Yayınları.
  • Kahraman, H.B. (1995). Sanatsal gerçeklikler, olgular ve öteleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Moran, B. (2002). Edebiyat kuramları ve eleştiri (7. baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • San, İ. (2004). Sanat ve eğitim (3. baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Semiz, Ü. B. (2000). Disosiyatif kimlik bozukluğu üzerine çok yönlü kesitsel bir çalışma. Uzmanlık Tezi. İstanbul: Gata / Haydarpaşa Eğitim Hastanesi.
  • Snowden, R. (2017). Freud: The key ideas: From psychoanalysis and sex to dreams, the unconscious and more. London: Teach Yourself.
  • Véron, E. (1890). L’esthétique (3rd ed.). Paris: C. Reinwald.

RAY CAESAR’IN ESERLERİNE FREUDYEN PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 233 - 253, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506018

Öz

Pek çok sanatçı bir konuyu, mesajı, duygu ve düşüncelerini sanat aracılığıyla izleyiciye iletmek
için geçmiş deneyimlerinden ve bilinçaltından yararlanmaktadır. Sanatçının üretim
sürecinde bilinç ile birlikte bilinçdışının varlığı, Sigmund Freud’un psikanalitik kuramıyla
yakından ilişkili görülmektedir. Ruhsal rahatsızlıklarda uygulanan bir sağaltım yöntemi
olan psikanalizde, sanatçının da sanat eseri yoluyla bilinçaltını açığa çıkararak katarsis
sağladığı düşünülmektedir. Sanat eserlerinin, sanatçının kişiliği, duygu ve düşünceleriyle
birlikte yorumlanabileceğini öne çıkaran Freudyen bakış açısı, sanatçı merkezli yaklaşım
biçimi olan anlatımcı kuramın gelişimini de etkilemiştir. Bu bağlamda sanat, psikanaliz, bilinçaltı,
yaratıcılık gibi kavramlar arasında örüntüler oluşmuştur. Çocukluğunda yaşadığı
travmalara bağlı olarak çoğul kişilik bozukluğu yaşayan ve bilinçaltında gizlediği kişiliğini
sanatına yansıtan pop sürrealist sanatçı Ray Caesar’ın eserlerinin, Freud’un çocuk cinselliği
adı altında değindiği bazı konularla ilişkili olduğu ve bunların göstergeleri olan kavramlara
dair semboller içerdiği görülmektedir. Dolayısıyla eserlerin analizi psikanalitik bir bakış
açısı gerektirmektedir. Freud’un psikanaliz merkezli psikoseksüel gelişim kuramındaki dönemlerde
görülen parmak emme gibi bazı cinsel çocuk davranışları ve kişilik bozukluğuna
bağlı farklı bir kimliğe bürünme durumu Caesar’ın eserlerinde görülen imgeler arasında
yer almıştır. Bu imgeler ve bunlara yüklenen anlam ve kavramlar araştırmanın savını oluştururken,
sanatçının bilinçaltını görselleştirdiği bu türden eserlerine Freudyen bir perspektiften
bakıldığında, bu bilinçaltı yansımasının izleyicideki katarsis sürecine yardımcı olma
anlamında birtakım yüceltme eylemleri ile biçimlenmiş olduğuna dikkat çekilmiştir.

Kaynakça

  • Aiken, L.R. (1996). Personality assessment: Methods and practices (2nd ed.). Washington: Hogrefe & Huber Publishers.
  • Aliçavuşoğlu, E. (2012). Psikanaliz, Freud ve sanat. Sanat Tarihi Yıllığı, 0 (20) , 1-16. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusty/issue/24949/383068 (Erişim tarihi: 16.02.2021)
  • APA (American Psychiatric Association). (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-IV (4th ed.). Washington, D.C.
  • Cawley, L. (2016). The Myth of the Non-Christian: Engaging Atheists, Nominal Christians and the Spiritual But Not Religious. ABD: InterVarsity Press.
  • Dönmez, N.I. (2014). Freud’un düş kuramları ve sürrealistler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Freud, S. (2000). Yaşamım ve psikanaliz (6. baskı). (Çev: K. Şipal). İstanbul: Say Yayınları.
  • Freud, S. (2001). Sanat ve sanatçılar üzerine (2. baskı). (Çev: K. Şipal). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Freud, S. (2018a). Bilinçaltı: Cinsellik üzerine üç deneme (7. baskı). (Çev: B. N. Doğan). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Freud, S. (2018b). Psikanalize giriş dersleri (7. baskı). (Çev: S. Budak). İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Freud, S. (2019). Psikanaliz üzerine (1. baskı). (Çev: E. Çalıner). İstanbul: Olimpos Yayınları.
  • Freud, S. (2020). Cinsellik üzerine (5. baskı). (Çev: E. Yıldırım). İstanbul: Oda Yayınları.
  • Geçtan, E. (1984). Psikanaliz ve sonrası (2. baskı). Ankara: Maya Yayınları.
  • Kahraman, H.B. (1995). Sanatsal gerçeklikler, olgular ve öteleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Moran, B. (2002). Edebiyat kuramları ve eleştiri (7. baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • San, İ. (2004). Sanat ve eğitim (3. baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Semiz, Ü. B. (2000). Disosiyatif kimlik bozukluğu üzerine çok yönlü kesitsel bir çalışma. Uzmanlık Tezi. İstanbul: Gata / Haydarpaşa Eğitim Hastanesi.
  • Snowden, R. (2017). Freud: The key ideas: From psychoanalysis and sex to dreams, the unconscious and more. London: Teach Yourself.
  • Véron, E. (1890). L’esthétique (3rd ed.). Paris: C. Reinwald.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Plastik Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Beyza Tutku Emen 0000-0003-4919-8364

Elif Şenel 0000-0002-2449-6341

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Emen, B. T., & Şenel, E. (2024). RAY CAESAR’IN ESERLERİNE FREUDYEN PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(1), 233-253. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506018