Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

KOREA'S MUSICAL STORYTELLING FORM: PANSORI

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 445 - 461, 20.06.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1717650

Öz

Pansori, which holds a special place within the traditional Korean performing arts (Gugak),
incorporates many aspects of Korean culture, history, and values from the past to the
present. This study examines Pansori, a musical storytelling form unique to Korea, in terms
of its staging elements. The art of Pansori is analyzed from various perspectives, such as the
characteristics of its performers and performances, texts and content, the stage orientation,
function, and presence of the performer and drummer, as well as the relationship between
the stage and the audience. The roots of Pansori and its connection to Shamanic music are
discussed, along with the changing audience over time. In addition, the essential elements
of Pansori—Sorikkun (Narrator), Gosu (Accompanist), and the Audience—are scrutinized,
and the basic elements of staging are explained. The concept of Chuimsae, which is
found not only in Pansori but also in many other traditional Korean arts, is examined with
examples provided. Brief mentions are made of the five Pansori texts performed today,
and the concept of Han is touched upon. Along with the general characteristics of Pansori,
information is provided about its vocal technique, the training of Pansori artists and recent
works related to the art.

Kaynakça

  • Chae, S. (2018). Pansori-ui cheot hoheup, danga-reul bureuda [Pansori’nin İlk Nefesi].Chaeryun.
  • Demirkol, S. (2020) Content for a K-Arts Course, Korea National University of Arts AMFEK [Ders İçeriği Kitapçığı].
  • Jang, Y. (2001). P’ansori Performance Style: Audience Responses and Singers’ Perspectives. British Journal of Ethnomusicology, 10(2), 99–121. http://www.jstor.org/stable/3060664
  • Killick, A. (2008). Korean Opera, Chunggeuk. içinde Y. Lee (Ed.), Korean musicology series: Pansori (Vol. 2, pp. 96–127). The National Center for Korean Traditional Performing Arts.
  • Kim, K. H. (2008). History of Pansori. içinde Y. Lee (Ed.), Korean musicology series: Pansori (Vol. 2, pp. 3–30). The National Center for Korean Traditional Performing Arts.
  • Kim, K. H. (2008). Theory of Pansori. içinde Y. Lee (Ed.), Korean musicology series: Pansori (Vol. 2, pp. 31–70). The National Center for Korean Traditional Performing Arts.
  • Köroğlu Türközü, H. (2023). Kore’nin Kültürel Mirası “Pansori ’ye Genel Bir Bakış. Folklor/Edebiyat, 29(114), 567-586. https://doi.org/10.22559/folklor.2401
  • Lee, Y. (2008). Introduction. içinde Y. Lee (Ed.), Korean musicology series: Pansori (Vol. 2, pp. 3–30). The National Center for Korean Traditional Performing Arts.
  • Park, C. (2000). “Authentic Audience” in P’ansori, a Korean Storytelling Tradition. The Journal of American Folklore, 113(449), 270–286. https://doi.org/10.2307/542103
  • Pihl, M. R. (1981). “P’ansori”: The Korean Oral Narrative. Korean Studies, 5, 43–62.http://www.jstor.org/stable/23718812
  • World Pansori Association. (2024) 2024 Ojakgyo Bridge Project: Today’s Small Pansori Class [Ders Kitapçığı].
  • Willoughby, H. (2000). The Sound of Han: P’ansori, Timbre and a Korean Ethos of Pain and Suffering. Yearbook for Traditional Music, 32, 17–30. https://doi.org/10.2307/3185241
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 461
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 445-461
  • Willoughby, H. (2008). Pansori master singers. içinde Y. Lee (Ed.), Korean musicology series: Pansori (Vol. 2, pp. 71–96). The National Center for Korean Traditional Performing Arts.
  • Yates-Lu, A. (2022). Hallyu Through the Grassroots: Experiences of Kugak in Europe and Beyond. The World of Music, 11(1), 133–156. https://www.jstor.org/stable/27159518

KORE’NİN MÜZİKLİ HİKÂYE ANLATICILIĞI FORMU: PANSORİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 445 - 461, 20.06.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1717650

Öz

Kore Geleneksel Sahne Sanatları (Gugak) içinde özel bir yeri olan Pansori, Kore kültürü,
tarihi ve değerleri ile ilgili birçok olguyu geçmişten günümüze taşımaktadır. Bu çalışmada,
Kore’ye ait müzikli bir hikâye anlatıcılığı formu olan Pansori, sahneleme unsurları bakımından
ele alınmaktadır. Pansori sanatı, sanatçısının ve icrasının özellikleri, metinleri ve
içerikleri, sanatçı ve davulcunun sahne üstü yönelim, işlev ve varlığı, Sahne- Seyirci ilişkisi
gibi bir dizi açıdan irdelenmiştir. Pansori’nin kökleri ve Şaman müziği ile ilişkisine değinilmiş,
zaman içinde değişen seyirci kitlesinden bahsedilmiştir. Bunun yanı sıra, Pansori’nin
temel öğeleri Sorikkun (Anlatıcı), Gosu (Eşlikçi) ve Seyirci olguları mercek altına alınmış,
sahnelemenin temel öğeleri açıklanmıştır. Sadece Pansori’de değil pek çok diğer geleneksel
Kore Sanatında kendine yer bulan Chuimsae kavramı incelenmiş ve örnekler verilmiştir.
Günümüzde sahnelenen 5 Pansori metninden kısaca bahsedilmiş, ve Han kavramına değinilmiştir.
Pansori’nin genel özelliklerinin yanı sıra, sanatın vokal tekniği, Pansori sanatçılarının
eğitimi ve güncel çalışmalara ilişkin bir dizi bilgi verilmiştir.

Kaynakça

  • Chae, S. (2018). Pansori-ui cheot hoheup, danga-reul bureuda [Pansori’nin İlk Nefesi].Chaeryun.
  • Demirkol, S. (2020) Content for a K-Arts Course, Korea National University of Arts AMFEK [Ders İçeriği Kitapçığı].
  • Jang, Y. (2001). P’ansori Performance Style: Audience Responses and Singers’ Perspectives. British Journal of Ethnomusicology, 10(2), 99–121. http://www.jstor.org/stable/3060664
  • Killick, A. (2008). Korean Opera, Chunggeuk. içinde Y. Lee (Ed.), Korean musicology series: Pansori (Vol. 2, pp. 96–127). The National Center for Korean Traditional Performing Arts.
  • Kim, K. H. (2008). History of Pansori. içinde Y. Lee (Ed.), Korean musicology series: Pansori (Vol. 2, pp. 3–30). The National Center for Korean Traditional Performing Arts.
  • Kim, K. H. (2008). Theory of Pansori. içinde Y. Lee (Ed.), Korean musicology series: Pansori (Vol. 2, pp. 31–70). The National Center for Korean Traditional Performing Arts.
  • Köroğlu Türközü, H. (2023). Kore’nin Kültürel Mirası “Pansori ’ye Genel Bir Bakış. Folklor/Edebiyat, 29(114), 567-586. https://doi.org/10.22559/folklor.2401
  • Lee, Y. (2008). Introduction. içinde Y. Lee (Ed.), Korean musicology series: Pansori (Vol. 2, pp. 3–30). The National Center for Korean Traditional Performing Arts.
  • Park, C. (2000). “Authentic Audience” in P’ansori, a Korean Storytelling Tradition. The Journal of American Folklore, 113(449), 270–286. https://doi.org/10.2307/542103
  • Pihl, M. R. (1981). “P’ansori”: The Korean Oral Narrative. Korean Studies, 5, 43–62.http://www.jstor.org/stable/23718812
  • World Pansori Association. (2024) 2024 Ojakgyo Bridge Project: Today’s Small Pansori Class [Ders Kitapçığı].
  • Willoughby, H. (2000). The Sound of Han: P’ansori, Timbre and a Korean Ethos of Pain and Suffering. Yearbook for Traditional Music, 32, 17–30. https://doi.org/10.2307/3185241
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 461
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 445-461
  • Willoughby, H. (2008). Pansori master singers. içinde Y. Lee (Ed.), Korean musicology series: Pansori (Vol. 2, pp. 71–96). The National Center for Korean Traditional Performing Arts.
  • Yates-Lu, A. (2022). Hallyu Through the Grassroots: Experiences of Kugak in Europe and Beyond. The World of Music, 11(1), 133–156. https://www.jstor.org/stable/27159518
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Performans Sanatları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Simten Demirkol 0000-0002-7828-1362

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2024
Kabul Tarihi 4 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirkol, S. (2025). KORE’NİN MÜZİKLİ HİKÂYE ANLATICILIĞI FORMU: PANSORİ. Sanat ve Tasarım Dergisi, 15(1), 445-461. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1717650