Pansori, which holds a special place within the traditional Korean performing arts (Gugak),
incorporates many aspects of Korean culture, history, and values from the past to the
present. This study examines Pansori, a musical storytelling form unique to Korea, in terms
of its staging elements. The art of Pansori is analyzed from various perspectives, such as the
characteristics of its performers and performances, texts and content, the stage orientation,
function, and presence of the performer and drummer, as well as the relationship between
the stage and the audience. The roots of Pansori and its connection to Shamanic music are
discussed, along with the changing audience over time. In addition, the essential elements
of Pansori—Sorikkun (Narrator), Gosu (Accompanist), and the Audience—are scrutinized,
and the basic elements of staging are explained. The concept of Chuimsae, which is
found not only in Pansori but also in many other traditional Korean arts, is examined with
examples provided. Brief mentions are made of the five Pansori texts performed today,
and the concept of Han is touched upon. Along with the general characteristics of Pansori,
information is provided about its vocal technique, the training of Pansori artists and recent
works related to the art.
Kore Geleneksel Sahne Sanatları (Gugak) içinde özel bir yeri olan Pansori, Kore kültürü,
tarihi ve değerleri ile ilgili birçok olguyu geçmişten günümüze taşımaktadır. Bu çalışmada,
Kore’ye ait müzikli bir hikâye anlatıcılığı formu olan Pansori, sahneleme unsurları bakımından
ele alınmaktadır. Pansori sanatı, sanatçısının ve icrasının özellikleri, metinleri ve
içerikleri, sanatçı ve davulcunun sahne üstü yönelim, işlev ve varlığı, Sahne- Seyirci ilişkisi
gibi bir dizi açıdan irdelenmiştir. Pansori’nin kökleri ve Şaman müziği ile ilişkisine değinilmiş,
zaman içinde değişen seyirci kitlesinden bahsedilmiştir. Bunun yanı sıra, Pansori’nin
temel öğeleri Sorikkun (Anlatıcı), Gosu (Eşlikçi) ve Seyirci olguları mercek altına alınmış,
sahnelemenin temel öğeleri açıklanmıştır. Sadece Pansori’de değil pek çok diğer geleneksel
Kore Sanatında kendine yer bulan Chuimsae kavramı incelenmiş ve örnekler verilmiştir.
Günümüzde sahnelenen 5 Pansori metninden kısaca bahsedilmiş, ve Han kavramına değinilmiştir.
Pansori’nin genel özelliklerinin yanı sıra, sanatın vokal tekniği, Pansori sanatçılarının
eğitimi ve güncel çalışmalara ilişkin bir dizi bilgi verilmiştir.
Pansori Gugak Hikâye anlatıcılığı Kore kültürü Kore tiyatrosu.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Performans Sanatları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |