Bu çalışma, Matrakçı Nasuh’un Beyân-ı Menâzil-i Sefer-i Irakeyn adlı eserindeki Eskişehir
minyatürünü, resim sanatında kompozisyon ilkeleri ve ögeleri perspektifinden niteliksel bir
şekilde analiz etmeyi amaçlamaktadır. Minyatürler, tarihi süreçlere ışık tutan ve metinlere
görsel bir boyut kazandıran önemli belgelerdir. Özellikle Osmanlı dönemi minyatür sanatının
önemli bir kısmını oluşturan topografik konulu minyatürler, bu bağlamda önemli
bir yer tutmaktadır. Matrakçı Nasuh, Kanuni Sultan Süleyman’ın İran seferini anlatan bu
eserinde, ordunun İstanbul’dan Tebriz’e kadar geçtiği menzillerin topografik özelliklerini ve
fiziksel durumlarını detaylı bir şekilde resmetmiştir. Eskişehir, bu menziller arasında yer
alan askeri ve coğrafi konum açısından önemi dolayısıyla Matrakçı Nasuh’un eserinde yer
almaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, Matrakçı’nın Eskişehir minyatürünü incelerken
sanatçının konuya yaklaşımını, öncelik verdiği kompozisyon ögelerini belirlemek, Eskişehir
minyatürünün form, renk ve üslup bağlamında tanımlanmasını sağlamak ve sanatçının
bu özgün üslubunun resim sanatına nasıl yansıdığını ortaya koymaktır. Analiz, sanatçının
topografik ifadesi ve sanatsal anlatım biçimlerinin nasıl bir arada harmanlandığını, minyatürün
görsel ve anlatısal unsurlarını bir bütün olarak ele almayı hedeflemektedir.
Osmanlı resim sanatı Minyatür Matrakçı Nasuh Eskişehir minyatürü Resim analizi.
This study aims to qualitatively analyze the miniature of Eskişehir in Matrakçı Nasuh’s
work Beyân-ı Menâzil-i Sefer-i Irakeyn from the perspective of the principles and elements
of composition in the art of painting. Miniatures are significant documents that shed light
on historical processes and add a visual dimension to texts. Topographical miniatures,
which form a substantial part of Ottoman miniature art, hold an important place in this
context. In his work, which depicts Sultan Suleiman the Magnificent’s campaign to Iran,
Matrakçı Nasuh meticulously illustrates the topographical features and physical conditions
of the routes the army traversed from Istanbul to Tabriz. Eskişehir, a city that holds a significant
military and geographical position among these stops, is depicted in Matrakçı’s work.
The primary aim of this study is to identify the artist’s approach to the subject matter by
analyzing the Eskişehir miniature, to determine the compositional elements he prioritized,
and to define the form, color, and style of the Eskişehir miniature. The study aims to explore
how the artist’s unique style reflects in his artwork, how the topographical expressions and
artistic narrative techniques are blended. The analysis seeks to address the visual and narrative
components of the miniature as a cohesive whole.
Ottoman painting art Miniature Matrakçı Nasuh Eskişehir miniature Art analysis.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Minyatür |
| Bölüm | Derleme |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |