Bu çalışma, animasyon film afişlerinde ölüm temasının temsiline odaklanarak, bu temanın
göstergebilimsel bir çerçevede nasıl yapılandırıldığını analiz etmektedir. Görsel anlatının
kültürel ve sanatsal bağlamları üzerine yapılan araştırmalar, ölüm ikonografisinin
tarih boyunca farklı biçimlerde ele alındığını göstermektedir. Özellikle Vanitas ve Memento
Mori gibi kavramlarda ölüm, yaşamın geçiciliğini hatırlatan bir unsur olarak işlenmiş,
modern popüler kültürde ise bu tema daha çok estetik ve anlatısal bir araç olarak kullanılmaya
başlanmıştır. Bu çerçevede amaçlı örneklem tekniğiyle seçilen Coco (2017), Corpse
Bride (2005) ve The Book of Life (2014) filmlerinin afişleri analiz edilerek, ölüm temasının
görsel kodlar aracılığıyla nasıl iletildiği değerlendirilmiştir. Bulgular Coco ve The Book of
Life afişlerinde Meksika’nın Día de los Muertos (Ölüler Günü) geleneğinden esinlenerek
ölümün neşeli ve hatırlamaya dayalı bir anlatımla sunulduğunu; buna karşın, Corpse Bride
afişinde gotik estetiğin ön planda olduğu ve ölümün melankolik bir çerçevede işlendiğini
göstermektedir. Çalışma, animasyon film afişlerinin yalnızca tanıtım materyali olmanın
ötesinde, kültürel ve anlatısal anlamlar taşıyan önemli göstergeler sunduğunu ve ölüm temasının
ikonografik düzeyde nasıl yapılandırıldığını ortaya koymaktadır.
Göstergebilim Ölüm ikonografisi Görsel kültür Kültürel anlamlandırma.
This study analyzes the representation of the theme of death in animated film posters through
a semiotic framework. Research on the cultural and artistic contexts of visual narratives
indicates that the iconography of death has been portrayed in various forms throughout
history. Concepts such as Vanitas and Memento Mori have traditionally depicted death as
a reminder of life’s transience, whereas in modern popular culture, this theme has increasingly
been utilized as an aesthetic and narrative device. Within this framework, the posters
of Coco (2017), Corpse Bride (2005), and The Book of Life (2014) were analyzed using
purposive sampling to assess how the theme of death is conveyed through visual codes. The
findings reveal that in the posters of Coco and The Book of Life, death is represented in a
joyful and commemorative manner, inspired by Mexico’s Día de los Muertos (Day of the
Dead) tradition. In contrast, the poster of Corpse Bride highlights Gothic aesthetics, presenting
death within a melancholic framework. This study demonstrates that animated film
posters serve not only as promotional materials but also as significant indicators carrying
cultural and narrative meanings, offering insights into how the theme of death is structured
at an iconographic level.
Semiotics Death iconography Visual culture Cultural interpretation.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Göstergebilim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 26 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |