Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği

Yıl 2021, , 241 - 261, 27.12.2021
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048655

Öz

İçinde bulunduğumuz çağın anahtar kelimelerinden biri hızdır. Gelişen teknolojiyle birliktegün içinde sayısız
görsele maruz kalan bireyler için doğru iletişimin kurulması ve bireylere bilginin iletilmesi hususunda hızlı
bir ayırt edicilik yakalamak önemli bir rol edinir. Verilmek istenen mesajın iletilmesi ve izleyici tarafından
anlamlandırılması noktasında da grafik tasarımcılar devreye girmektedir. Bir grafik ürünün başarısı da
mesajını en etkili şekilde hedef kitleye iletmesi ile ölçülebilir. Mesajın anlaşılabilir olması için tasarımda
görsel algı ve bütünlük oluşturmak önemlidir. Tasarımcı, bir grafik tasarım ürününün görsel dilini tasarım
elemanları ve tasarım prensipleri kullanarak kurgular. Tüm bu prensiplerin ortak amacı verilmek istenen
mesajın iletilmesi konusunda yardımcı olmaktır. İletişim sorunlarını çözecek görsel çözümler sunulması
iletişim tasarımın birincil amaçlarındandır. Doğru iletişimi kurması için eğitilen tasarımcı adaylarının alacağı
temel tasarım eğitimi bu noktada büyük önem taşımaktadır. Bu makale, biçimsel tasarım elemanlarının
etkin kullanımı ile görsel algı oluşturmanın önemini öğretmek amacıyla, Hacettepe Üniversitesi Güzel
Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü müfredatında olan Temel Grafik Eğitimi dersi kapsamında verilen tasarım
elemanları ve prensiplerinin aşamalı ve uygulamalı anlatımının proje örneğini açıklamaktadır.

Kaynakça

  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2009). Basics design 08: design thinking. Bloomsbury Publishing.
  • Arnheim, R.(2009). Görsel düşünme (çev. R. Öğdül). Metis Yayınları.
  • Arntson, A. E. (2011). Graphic design basics. Cengage Learning.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş grafik tasarımın gelişimi. Istanbul: Yapı Kredi Yayıncılık.
  • Ellis, W. D. (Editör). (1950).A Source Book of Gestalt Psychology.
  • Ertan, G. veSansarcı, E. (2017). Görsel sanatlarda anlam ve algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
  • Findeli, A. (2001). Rethinking design education for the 21st century: Theoretical, methodological, and ethical discussion. Design issues, 17(1), 5-17.
  • Güz, N., Huber, E., Senemoğlu, O. ve Öztokat, E. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlğü. (Editör: Berke Vardar). İstanbul: Multilingual.
  • Heller, S. (2015). The education of a graphic designer. Simon and Schuster. Meggs, P. B. ve Purvis, A. W. (2012). Meggs’ history of graphic design (5.Baskı). Hoboken, NJ: J. Wiley & Sons.
  • Pehlivan Baskın, Z. (2018). Zenginleştirilmiş Görsellerin Kullanılmasının Sanat Tarihi Eğitimine Katkısının Saptanması. Sanat ve Tasarım Dergisi 59-74 . DOI:10.18603/ sanatvetasarim.435640
  • Rand, P. (2014). Thoughts on design. Chronicle Books.
  • Samara, T. (2007). Design elements: A graphicstylemanual. Rockportpublishers. Theoretical, methodological, and ethical discussion. Design issues, 17(1), 5-17. Uçar, T. F., Orhon, N., Taşçıoğlu, M. ve Kılıç, L. (2013). Görsel kültür. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Wingler, H. M. (1979). The Bauhaus. Cambridge: MIT Press.
  • İnternet: Bennett, A. G. (2011). Icograda design education manifesto 2011, 8-9. Web: https://www.ico-d.org/database/files/library/ IcogradaEducationManifesto_2011.pdf adresinden 01 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 1. WWF Logosu. https://wwf.panda.org/discover/knowledge_hub/ history/?#:~:text=What%20is%20the%20story%20behind%20the%20 panda%20logo%20of%20WWF%3F&text=The%20inspiration%20came%20 from%20Chi,years%20before%20WWF%20was%20created.
  • Görsel 2. Demet Özkan, Kavram: İsyan, 2019. (Örnek öğrenci projesi). Kişisel Arşiv.
  • Görsel 3. Selen Saçılık,Kavram: Derinlik, 2020. (Örnek öğrenci projesi). Kişisel Arşiv.
  • Görsel 4. Beyza Çelikbaş, Kavram: Bütünlük, 2020. (Örnek öğrenci projesi). Kişisel Arşiv.
  • Görsel 5. Sırasıyla; 1- Beyza Çelikbaş, Kavram: Hedef, 2- Beril Dinçer, Kavram: Çatışma, 3- Tekin Sefa Kızılkaya, Kavram: Tamamlanma, 4- Selen Saçılık, Kavram: Baskı, 5- Demet Aytemir, Kavram: Bağlılık, 6- Mustafa Aracı, Kavram: Huzursuzluk, 7- Demet Özkan, Kavram: Eğlence.(Örnek öğrenci proje seçkisi). Kişisel Arşiv.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Begüm Eken

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Eken, B. (2021). Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği. Sanat Ve Tasarım Dergisi(28), 241-261. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048655
AMA Eken B. Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi. Aralık 2021;(28):241-261. doi:10.18603/sanatvetasarim.1048655
Chicago Eken, Begüm. “Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları Ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 28 (Aralık 2021): 241-61. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048655.
EndNote Eken B (01 Aralık 2021) Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 241–261.
IEEE B. Eken, “Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 28, ss. 241–261, Aralık 2021, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1048655.
ISNAD Eken, Begüm. “Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları Ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği”. Sanat ve Tasarım Dergisi 28 (Aralık 2021), 241-261. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1048655.
JAMA Eken B. Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021;:241–261.
MLA Eken, Begüm. “Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları Ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 28, 2021, ss. 241-6, doi:10.18603/sanatvetasarim.1048655.
Vancouver Eken B. Temel Grafik Eğitiminde Tasarım Elemanları ile Görsel Algı Oluşturma: 2. Sınıf Temel Grafik Eğitimi Dersi Proje Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021(28):241-6.