Kentlerin tarihsel yapıları, inşa edildikleri dönemin sosyal ve ekonomik ihtiyaçlarını yansıtır. Ancak zaman içinde yaşam biçimleri, yönetim yapıları, ekonomik güç dengeleri ve nüfus artışı gibi faktörler, kentlerin ihtiyaçlarını ve yapılarını değiştirip yapıların atıl hale gelmesine sebebiyet vermiştir. Bu değişimler sırasında tarihi mirasların korunması oldukça önem arz etmektedir. Bu bağlamda kırsal bölgelerin temel taşlarından biri olan ve atıl vaziyetteki köy okullarının yeniden işlevlendirilmesi büyük öneme sahiptir.
Sina İlkokulu, uzun yıllar boyunca Çaltıbozkır Köyü'nde eğitim amacıyla kullanılmıştır. Ancak köy nüfusundaki azalma ile eğitim sistemlerindeki değişimler ve bakımsızlık, yapının işlevsiz hale gelmesine neden olmuş ve alınan çürük raporuyla okul atıl duruma geçmiştir. Okul yapısının fiziksel dayanıklılığının sürdürülmesi ancak yeniden kullanılarak sağlanabilir düşüncesi ile köyün ihtiyaçlarına uygun, yeni fonksiyonlarla donatılarak restore edilmiştir.
Bu çalışmada Erken Cumhuriyet Döneminin mimarlık anlayışına uygun ve özgün detaylarla üretilmiş bir yapı olan Sina İlkokulu’nun koruma bağlamında müdahale yöntemleri incelenmiş ve yenileme aşamaları sanat tarihi ve mimarlık bağlamında ele alınmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Visual Arts (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | May 22, 2025 |
| Submission Date | August 26, 2024 |
| Acceptance Date | March 27, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) |