BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Issue: 13, 155 - 168, 01.06.2014
https://doi.org/10.18603/std.38121

Abstract

This paper investigates the relationship between the learning styles and perspectivedrawing performance of the students enrolled in the Architectural Perspective course inthe Department of Architecture of Istanbul Kultur University. For this purpose, Kolb’sLearning Style Inventory was used to identify the learning styles of 11 students takingthe course. It was found that 3 of the students were accomodators, 3 of the studentswere divergers, 2 of the students were convergers and 3 of the students wereassimilators. Drawings obtained from a workshop conducted afterwards were analyzedand compared with the perspective drawing performance of students. Results of thisstudy indicate that there is a significant relationship between the perspective drawingperformance and learning styles of students

References

  • Akar, Petek, Buket Akkoyunlu, “Kolb Örenme Stili Envanteri”, Eitim ve Bilim Dergisi, 87, 1993: 37-47.
  • Cesur, M., Onur,“Üniversite Hazırlık Sınıfı Örencilerinin Yabancı Dil ÖrenmeStratejileri, Örenme Stili Tercihi ve Yabancı Dil Akademik Baarısı Örüntüsü”,Yayınlanmamı doktora tezi, stanbul:Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008. Yordayıcı likiler
  • Demirbas, O., Osman, Halime Demirkan, “Focus on Architectural Design Process Through Learning Styles”, Design Studies, 24(5), 2003: 437-456.
  • Ekici, Gülay, Örenme Stiline Dayalı Öretim ve Biyoloji Dersi Öretimine Yönelik Ders Planı Örnekleri, (1. Baskı) Ankara: Gazi Kitabevi, 2003.
  • Erkan Yazıcı, Yasemin, “Bilisel Farklılıkların ve Mekansal Deneyimlerin lk Yıl Mimarlık Örencilerinin Tasarım Süreçlerine Etkilerinin Aratırılması”, Yayınlanmamı doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Doktora Tezi, 2010.
  • Erkan Yazıcı, Yasemin, Gökhan Yazıcı, “The Effect of Learning Styles on the Performance of Architecture Students in Structural Design Courses”, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 2011, 27-29 Nisan, Antalya, 2011: 1677-1681.
  • Guild, Pat Burke, Stephen Garger,Marching to Different Drummers, ASCD, 2nd, Alexandria, USA, 1998.
  • Hearron,Mary, Carol,The Predictive Effect of Logical Thinking, Prior Knowledge, and Learning Style Characteristics On Academic Achievement in an Anatomy and Physiology Course,USA: East Texas State University, 1991.
  • Ismail, Yusuf,“A Study of the Relationships Between Achievement Motivation and Learning Styles of a Group of Malaysian Students Attending Northern Illinois University”,USA: Northern Illinois University, Yayınlanmamı Doktora Tezi, 1982.
  • Kolb, Alice, Y., Kolb, David, A, Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experiential Learning in Higher Education, Academy of Management Learning & Education, 4(2), 2005: 193–212.
  • Kolb, David, A., The Kolb Learning Style Inventory. New Jersey: Hay Resources Direct, 1999.
  • Kolb, David, A., Experiental Learning: Experience as the Source of Learning and Development, New Jersey: Prentice-Hall, 1984.
  • Öztuna, Seda, “Bilisel Biçem ile Örenme Biçemi Arasındaki liki”, Ekev Akademi Dergisi, yıl: 17 sayı: 56, 2013: 430.
  • Erkan Yazıcı, Yasemin, Fotoraf 1: Kuzguncuk’da bir sokak, 2013.

Mimarlık Öğrencilerinin Perspektif Çizme Başarısı ile Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki

Year 2014, Issue: 13, 155 - 168, 01.06.2014
https://doi.org/10.18603/std.38121

Abstract

Bu aratırmada, stanbul Kültür Üniversitesi, Mimarlık Bölümü, Mimari Perspektif dersinialan örencilerin perspektif çizme baarısı ile örenme stilleri arasındaki ilikinin tespitedilmesi amaçlanmıtır. Bu amaçla, dersi alan 11 örenciye Kolb’un Örenme StiliEnvanteri uygulanmıtır. Elde edilen verilere göre 3 örencinin yerletiren, 3 örencinindeitiren, 2 örencinin ayrıtıran ve 3 örencinin özümseyen örenme stiline sahipolduu tespit edilmitir. Daha sonra yapılan atölye çalıması sonucunda elde edilençizimler analiz edilmi ve örencilerin örenme stilleri ile karılatırılmıtır. Çalımasonunda örencilerin perspektif çizme baarısı ve örenme stilleri arasında anlamlısonuçlar elde edilmitir

References

  • Akar, Petek, Buket Akkoyunlu, “Kolb Örenme Stili Envanteri”, Eitim ve Bilim Dergisi, 87, 1993: 37-47.
  • Cesur, M., Onur,“Üniversite Hazırlık Sınıfı Örencilerinin Yabancı Dil ÖrenmeStratejileri, Örenme Stili Tercihi ve Yabancı Dil Akademik Baarısı Örüntüsü”,Yayınlanmamı doktora tezi, stanbul:Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008. Yordayıcı likiler
  • Demirbas, O., Osman, Halime Demirkan, “Focus on Architectural Design Process Through Learning Styles”, Design Studies, 24(5), 2003: 437-456.
  • Ekici, Gülay, Örenme Stiline Dayalı Öretim ve Biyoloji Dersi Öretimine Yönelik Ders Planı Örnekleri, (1. Baskı) Ankara: Gazi Kitabevi, 2003.
  • Erkan Yazıcı, Yasemin, “Bilisel Farklılıkların ve Mekansal Deneyimlerin lk Yıl Mimarlık Örencilerinin Tasarım Süreçlerine Etkilerinin Aratırılması”, Yayınlanmamı doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Doktora Tezi, 2010.
  • Erkan Yazıcı, Yasemin, Gökhan Yazıcı, “The Effect of Learning Styles on the Performance of Architecture Students in Structural Design Courses”, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 2011, 27-29 Nisan, Antalya, 2011: 1677-1681.
  • Guild, Pat Burke, Stephen Garger,Marching to Different Drummers, ASCD, 2nd, Alexandria, USA, 1998.
  • Hearron,Mary, Carol,The Predictive Effect of Logical Thinking, Prior Knowledge, and Learning Style Characteristics On Academic Achievement in an Anatomy and Physiology Course,USA: East Texas State University, 1991.
  • Ismail, Yusuf,“A Study of the Relationships Between Achievement Motivation and Learning Styles of a Group of Malaysian Students Attending Northern Illinois University”,USA: Northern Illinois University, Yayınlanmamı Doktora Tezi, 1982.
  • Kolb, Alice, Y., Kolb, David, A, Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experiential Learning in Higher Education, Academy of Management Learning & Education, 4(2), 2005: 193–212.
  • Kolb, David, A., The Kolb Learning Style Inventory. New Jersey: Hay Resources Direct, 1999.
  • Kolb, David, A., Experiental Learning: Experience as the Source of Learning and Development, New Jersey: Prentice-Hall, 1984.
  • Öztuna, Seda, “Bilisel Biçem ile Örenme Biçemi Arasındaki liki”, Ekev Akademi Dergisi, yıl: 17 sayı: 56, 2013: 430.
  • Erkan Yazıcı, Yasemin, Fotoraf 1: Kuzguncuk’da bir sokak, 2013.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Yasemin Erkan Yazıcı

Publication Date June 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 13

Cite

APA Yazıcı, Y. E. (2014). Mimarlık Öğrencilerinin Perspektif Çizme Başarısı ile Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(13), 155-168. https://doi.org/10.18603/std.38121
AMA Yazıcı YE. Mimarlık Öğrencilerinin Perspektif Çizme Başarısı ile Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki. Sanat ve Tasarım Dergisi. June 2014;1(13):155-168. doi:10.18603/std.38121
Chicago Yazıcı, Yasemin Erkan. “Mimarlık Öğrencilerinin Perspektif Çizme Başarısı Ile Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki”. Sanat Ve Tasarım Dergisi 1, no. 13 (June 2014): 155-68. https://doi.org/10.18603/std.38121.
EndNote Yazıcı YE (June 1, 2014) Mimarlık Öğrencilerinin Perspektif Çizme Başarısı ile Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki. Sanat ve Tasarım Dergisi 1 13 155–168.
IEEE Y. E. Yazıcı, “Mimarlık Öğrencilerinin Perspektif Çizme Başarısı ile Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki”, Sanat ve Tasarım Dergisi, vol. 1, no. 13, pp. 155–168, 2014, doi: 10.18603/std.38121.
ISNAD Yazıcı, Yasemin Erkan. “Mimarlık Öğrencilerinin Perspektif Çizme Başarısı Ile Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki”. Sanat ve Tasarım Dergisi 1/13 (June 2014), 155-168. https://doi.org/10.18603/std.38121.
JAMA Yazıcı YE. Mimarlık Öğrencilerinin Perspektif Çizme Başarısı ile Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2014;1:155–168.
MLA Yazıcı, Yasemin Erkan. “Mimarlık Öğrencilerinin Perspektif Çizme Başarısı Ile Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, vol. 1, no. 13, 2014, pp. 155-68, doi:10.18603/std.38121.
Vancouver Yazıcı YE. Mimarlık Öğrencilerinin Perspektif Çizme Başarısı ile Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2014;1(13):155-68.