Research Article
BibTex RIS Cite

IMPRESSIONS OF IMITATING (PASTISCHE) FROM J.D. INGRES IN PICASSO’S WORK: ‘TURKISH BATH’

Year 2010, Volume: 1 Issue: 5, 121 - 137, 01.06.2010

Abstract

In this article; 20th century Spanish painter Picasso repainted the work ‘Turkish Bath’, which belongs to French painter 19th century Ingres who is the most important representative of Neo-Classic painting, by use of imitating (making imitation-pastische) and Modern Art conception without changing the name of it. These two great masters with regard to their contribution to the art in their era, besides J.D.Ingres (1780-1867) and Pablo Picasso’s (1881-1973) art conception, we try to clarify common theme of the Ingres’ work of ‘Turkish Bath’ which is created by imitating Picasso, formation process of both of these impressions is informed, imitating impressions are tried to be examined via stylistic researches.

References

  • Akbulut, Durmuş, (2006). Resim Neyi Anlatır. İstanbul: İstiklal Kitabevi.
  • Berger, John, (1990). Görme Biçimleri. Çeviren: Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Boydaş, Nihat, (2007). Sanat Eleştirisine Giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayınları.
  • Carsten, Peter Warncke, (1997). Picasso. Germany: Taschen.
  • Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi, (1997). Cilt:2–3, İstanbul:Yem Yayınları.
  • Emre, İsmet, (20069. Postmodernizm ve Edebiyat. Ankara: Anı Yayınları.
  • Gombrich, Ernest, (1992). Sanat ve Yanılsama-Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kabacalı, Alpay, ÖZÇELİK, Tahir, BERKMAN, Bülent (1991). Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Leppert, Richard, (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü- İmgelerin Toplumsal İşlevi, Çeviren: İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Marrinan, Michael. (1977). “Pıcasso as an “Ingers” Young Cubist”, The Burlington Magazine. Vol:119, Nu: 896, ss: 756–763.
  • Vargı, Elif, “Modern Resimde Yıkananlar Teması ve Oryantalizm Söylemi” ARTantane, sayı:21, (21.05.2009 tarihinde alınmıştır).
  • http://www.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?id=377,0,0,1,0,0
  • Yılmaz, Mehmet, (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.

Picasso’nun “Türk Hamamı” Adlı Yapıtında J. D. Ingres’den Öykünme (Pastiş) İzleri

Year 2010, Volume: 1 Issue: 5, 121 - 137, 01.06.2010

Abstract

Bu makalede; Neo-Klasik resmin en önemli temsilcisi olan 19.yy. Fransız ressamıIngres’nin “Türk Hamamı” adlı eseri, 20.yy. İspanyol ressam Picasso tarafındanöykünme (benzerini yapma-pastiş) yolu ile Modern sanat anlayışı tarzı ve aynı isim iletekrar resmedilmiştir. Yaşadıkları dönemlerde sanata kazandırdıkları unsurlar bakımındanöncü olmuş iki büyük usta J.D.Ingres ve Pablo Picasso’nun sanat anlayışlarının yanı sıra Picasso’nun Ingres’den öykünerek oluşturduğu “TürkHamamı” adlı yapıtların ortak teması açıklanmaya çalışılarak, her iki yapıtın oluşumsüreci hakkında bilgi verilmiş, biçimsel incelenmeleri yapılarak öykünme izleriincelenmeye çalışılmıştır

References

  • Akbulut, Durmuş, (2006). Resim Neyi Anlatır. İstanbul: İstiklal Kitabevi.
  • Berger, John, (1990). Görme Biçimleri. Çeviren: Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Boydaş, Nihat, (2007). Sanat Eleştirisine Giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayınları.
  • Carsten, Peter Warncke, (1997). Picasso. Germany: Taschen.
  • Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi, (1997). Cilt:2–3, İstanbul:Yem Yayınları.
  • Emre, İsmet, (20069. Postmodernizm ve Edebiyat. Ankara: Anı Yayınları.
  • Gombrich, Ernest, (1992). Sanat ve Yanılsama-Resim Yoluyla Betimlemenin Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kabacalı, Alpay, ÖZÇELİK, Tahir, BERKMAN, Bülent (1991). Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Leppert, Richard, (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü- İmgelerin Toplumsal İşlevi, Çeviren: İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Marrinan, Michael. (1977). “Pıcasso as an “Ingers” Young Cubist”, The Burlington Magazine. Vol:119, Nu: 896, ss: 756–763.
  • Vargı, Elif, “Modern Resimde Yıkananlar Teması ve Oryantalizm Söylemi” ARTantane, sayı:21, (21.05.2009 tarihinde alınmıştır).
  • http://www.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?id=377,0,0,1,0,0
  • Yılmaz, Mehmet, (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Leyla Kodaman - Mehmet Özkartal This is me

Publication Date June 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 1 Issue: 5

Cite

APA Özkartal, L. K. .-. M. (2010). Picasso’nun “Türk Hamamı” Adlı Yapıtında J. D. Ingres’den Öykünme (Pastiş) İzleri. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(5), 121-137.
AMA Özkartal LKM. Picasso’nun “Türk Hamamı” Adlı Yapıtında J. D. Ingres’den Öykünme (Pastiş) İzleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. June 2010;1(5):121-137.
Chicago Özkartal, Leyla Kodaman - Mehmet. “Picasso’nun ‘Türk Hamamı’ Adlı Yapıtında J. D. Ingres’den Öykünme (Pastiş) İzleri”. Sanat Ve Tasarım Dergisi 1, no. 5 (June 2010): 121-37.
EndNote Özkartal LK-M (June 1, 2010) Picasso’nun “Türk Hamamı” Adlı Yapıtında J. D. Ingres’den Öykünme (Pastiş) İzleri. Sanat ve Tasarım Dergisi 1 5 121–137.
IEEE L. K. .-. M. Özkartal, “Picasso’nun ‘Türk Hamamı’ Adlı Yapıtında J. D. Ingres’den Öykünme (Pastiş) İzleri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, vol. 1, no. 5, pp. 121–137, 2010.
ISNAD Özkartal, Leyla Kodaman - Mehmet. “Picasso’nun ‘Türk Hamamı’ Adlı Yapıtında J. D. Ingres’den Öykünme (Pastiş) İzleri”. Sanat ve Tasarım Dergisi 1/5 (June 2010), 121-137.
JAMA Özkartal LK-M. Picasso’nun “Türk Hamamı” Adlı Yapıtında J. D. Ingres’den Öykünme (Pastiş) İzleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2010;1:121–137.
MLA Özkartal, Leyla Kodaman - Mehmet. “Picasso’nun ‘Türk Hamamı’ Adlı Yapıtında J. D. Ingres’den Öykünme (Pastiş) İzleri”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, vol. 1, no. 5, 2010, pp. 121-37.
Vancouver Özkartal LK-M. Picasso’nun “Türk Hamamı” Adlı Yapıtında J. D. Ingres’den Öykünme (Pastiş) İzleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2010;1(5):121-37.