Research Article
BibTex RIS Cite

Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri ve Kamusal Mekân

Year 2017, Issue: 20, 33 - 59, 25.12.2017
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.370714

Abstract

Bu yazı Avrupa’nın en canlı kültürel kamusal mekânlarından biri olarak kabul edilen tarihi ve çağdaş kentsel dokuların buluştuğu Viyana Müzeler Avlusu’na odaklanmaktadır. Yazıda, Henri Lefebvre’in felsefi bağlamda irdelediği mekân ve beden iç içeliği kuramsal bir çerçeve olarak benimsenmekte ve odaklanılan Viyana Müzeler Avlusu bu önermenin doğruluğunu anlamaya yönelik bir zemin oluşturmaktadır. Kamusal mekân ve kamusal beden iç içeliği hem avlunun tarihsel ve tektonik çok katmanlılığı hem de kentsel kültürün önemli bileşenlerinden olan serbest zaman kavramı bağlamında irdelenmektedir. Avlunun mekânsal pratiği sadece onu tarifleyen müzelerin ve çeşitli kültürel etkinlikleri barındıran tarihi yapıların mimari kurgusu üzerinden değil, çok özel kentsel mobilyalarının katkısı da vurgulanarak tartışılmaktadır. 

References

  • Boeckl, M. (2001). MuseumsQuartier Wien: Die Architektur. New York: Princeton Architectural Press.
  • Ceballos, S. G. (2004). “The role of the Guggenheim Museum in the development of urban entrepreneurial practices in Bilbao”, International Journal of Iberian Studies, 16(3)1, 177186.
  • Czeike, F. (1994). Historisches Lexikon Wien. Band 3, Wien: Kremayr & Scheriau.
  • Francken, D. A. ve Raaij, W., (1981). “Satisfaction with leisure time activities”, Journal of Leisure Research, 13(4), 337-352.
  • Frantz, M. (2006). “KulturPolitik im Wandel: Hauptstadtsymbolik in Wien und Berlin”, ÖZP Austrian Journal of Political Science, 3, 237-253.
  • Frantz, M. (2005). “From cultural regeneration to discursive governance: Constructing the flagship of the ‘Museumsquartier Vienna’ as a plural symbol of change”, International Journal Urban and Regional Research, 29 (1), 50-66.
  • Jacobs, J. (2011). Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı (çev. B. Doğan) İstanbul: Metis. (Eserin orjinali 1961’de yayımlandı).
  • Juniu, S. (2000). “Downshifting: regaining the essence of leisure”, Journal of Leisure Research, 32(1), 69-73.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi (çev. I. Ergüden). İstanbul: Sel. (Eserin orjinali 1974’de yayımlandı).
  • Levine, N. (1996). The Architecture of Frank Lloyd Wright. New York: Princeton University Press.
  • Kurier Zeitung (Kurier Gazetesi). (26.03.2015). “600 Euro für einen alten Enzi”.
  • Mannel R. C. ve Kleibel, D. A. (1997). A Social Psychology of Leisure. PA State College: Venture.
  • Manrai, L. A. ve Manrai, A. K. (1995). “Effects of cultural-context, gender, and acculturation on perceptions of work versus social/leisure time usage”, Journal of Business Research, 32(2), 115-128.
  • Moorhouse, H. F. (1989). Models of work, models of leisure. C. Rojek (Editör) Leisure for Leisure: Critical Essays. London: Palgrave Macmillan, s. 15-35.
  • Plaza, B. (2000). “Evaluating the Influence of a Large Cultural Artifact in the Attraction of Tourism”, Urban Affairs Review, 36(2), 264-274.
  • Reicher, C. (2016). Stadtebauliches Entwerfen. Wiesbaden: Springer.
  • Reith, W. J. (1988). “Ein Museuminsel: Architektenwettbewerb Messepalast auf dem Areal der ehemaligen Hofstallungen in Wien, 1988”, Wek, Bauen + Wohnen, 75(5), 10-13.
  • Rojek, C. (1989). Leisure time and leisure space. C. Rojek (Editör) Leisure for Leisure: Critical Essays. London: Palgrave Macmillan, s. 191-204.
  • Santagata, W. (2002). “Cultural Districts, Property Rights and Sustainable Economic Growth”, International Journal of Urban and Regional Research, 26(1), 9-23.
  • Scraton, S. ve Watson, B. (2010). “Gendered cities: women and public leisure space in the post-modern city”, Leisure Studies, 17(2), 123-137.
  • Shaw, S. M. (1985). “Gender and leisure: inequality in the distribution of leisure time”, Journal of Leisure Research, 17(4), 266-282.
  • Tzortzi, K. (2016). Museum as Space: Where Architecture Meets Museology. London and New York: Routledge.
  • Wehdorn, M. (2004). Vienna: A Guide to the UNESCO World Heritage Sites (çev. P. Lopez). Wien: Springer.
  • Zacharias, T. (1960). Joseph Emanuel Fischer Von Erlach. Wien: Herold.
  • İnternet Kaynakları
  • *MuseumsQuartier Wien’in (www.mqw.at) adresli resmi internet kaynağıyla, alan hakkında çok yönlü ve kapsamlı bilgiye ulaşılabilmektedir. Aşağıda ana menüye bağlı dört link yazıya kaynak oluşturmanın yanı sıra okuyucuyu yönlendirmek üzere de verilmektedir.
  • -İnternet: MQ Architektur. (2017). Web: https://www.mqw.at/ueber-uns/architektur/ adresinden 1 Mart 2017’de alınmıştır.
  • -İnternet: MQ Chronik. (2017). Web: https://www.mqw.at/ueber-uns/chronik/ adresinden 1 Mart 2017’de alınmıştır.
  • -İnternet: MQ Courtyards & Passages. (2017). Web: https://www.mqw.at/en/about/mqcourtyards/ adresinden 7 Mart 2017’de alınmıştır.
  • -İnternet: MQ Institutionen. (2017). Web: https://www.mqw.at/institutionen/ adresinden 7 Mart 2017’de alınmıştır. 58 59
  • İnternet: Die Geschichte der Enzis. (2017). Web: http://www.enzis.at/en/geschichte/ adresinden 7 Mart 2017’de alınmıştır.
  • İnternet: Museumsinsel Berlin-Mitte. (2017). Web: https://www.berlin.de/ museum/3109074-2926344-museumsinsel-berlinmitte.html adresinden 19 Kasım 2017’de alınmıştır.
  • İnternet: Museumsstadt Köln (2017). Web: https://www.koeln.de adresinden 20 Kasım 2017’de alınmıştır.
  • İnternet: Endüstriyel Mirasın Aynası. (2017). http://www.rmkmuseum.org.tr/cengelhan/ turkce/rmk_tarihce.htm adresinden 20 Kasım 2017’de alınmıştır.
  • İnternet: Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi (2017). Web: http://www.arkitera.com/ proje/4385/erimtan-arkeoloji-ve-sanat-muzesi adresinden 20 Kasım 2017’de alınmıştır.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2009
  • Görsel 2: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2009
  • Görsel 3: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2009
  • Görsel 4: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 5: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 6: https://www.google.com/earth, Google Earth, Viyana, 2017 (2 Mart 2017)
  • Görsel 7: https://www.google.com/earth, Google Earth, Viyana, 2017 (2 Mart 2017)
  • Görsel 8: http://www.habsburger.net/de/medien/johann-andreas-pfeffl-nach-salomonkleiner-das-kaiserliche-hofstallgebaude-kupferstich-172434 adresinden 7 Mart 2017’de alınmıştır.
  • Görsel 9: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 10: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 11: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 12: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 13: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 14: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 15: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 17: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 18: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 19: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 20: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
Year 2017, Issue: 20, 33 - 59, 25.12.2017
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.370714

Abstract

References

  • Boeckl, M. (2001). MuseumsQuartier Wien: Die Architektur. New York: Princeton Architectural Press.
  • Ceballos, S. G. (2004). “The role of the Guggenheim Museum in the development of urban entrepreneurial practices in Bilbao”, International Journal of Iberian Studies, 16(3)1, 177186.
  • Czeike, F. (1994). Historisches Lexikon Wien. Band 3, Wien: Kremayr & Scheriau.
  • Francken, D. A. ve Raaij, W., (1981). “Satisfaction with leisure time activities”, Journal of Leisure Research, 13(4), 337-352.
  • Frantz, M. (2006). “KulturPolitik im Wandel: Hauptstadtsymbolik in Wien und Berlin”, ÖZP Austrian Journal of Political Science, 3, 237-253.
  • Frantz, M. (2005). “From cultural regeneration to discursive governance: Constructing the flagship of the ‘Museumsquartier Vienna’ as a plural symbol of change”, International Journal Urban and Regional Research, 29 (1), 50-66.
  • Jacobs, J. (2011). Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı (çev. B. Doğan) İstanbul: Metis. (Eserin orjinali 1961’de yayımlandı).
  • Juniu, S. (2000). “Downshifting: regaining the essence of leisure”, Journal of Leisure Research, 32(1), 69-73.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi (çev. I. Ergüden). İstanbul: Sel. (Eserin orjinali 1974’de yayımlandı).
  • Levine, N. (1996). The Architecture of Frank Lloyd Wright. New York: Princeton University Press.
  • Kurier Zeitung (Kurier Gazetesi). (26.03.2015). “600 Euro für einen alten Enzi”.
  • Mannel R. C. ve Kleibel, D. A. (1997). A Social Psychology of Leisure. PA State College: Venture.
  • Manrai, L. A. ve Manrai, A. K. (1995). “Effects of cultural-context, gender, and acculturation on perceptions of work versus social/leisure time usage”, Journal of Business Research, 32(2), 115-128.
  • Moorhouse, H. F. (1989). Models of work, models of leisure. C. Rojek (Editör) Leisure for Leisure: Critical Essays. London: Palgrave Macmillan, s. 15-35.
  • Plaza, B. (2000). “Evaluating the Influence of a Large Cultural Artifact in the Attraction of Tourism”, Urban Affairs Review, 36(2), 264-274.
  • Reicher, C. (2016). Stadtebauliches Entwerfen. Wiesbaden: Springer.
  • Reith, W. J. (1988). “Ein Museuminsel: Architektenwettbewerb Messepalast auf dem Areal der ehemaligen Hofstallungen in Wien, 1988”, Wek, Bauen + Wohnen, 75(5), 10-13.
  • Rojek, C. (1989). Leisure time and leisure space. C. Rojek (Editör) Leisure for Leisure: Critical Essays. London: Palgrave Macmillan, s. 191-204.
  • Santagata, W. (2002). “Cultural Districts, Property Rights and Sustainable Economic Growth”, International Journal of Urban and Regional Research, 26(1), 9-23.
  • Scraton, S. ve Watson, B. (2010). “Gendered cities: women and public leisure space in the post-modern city”, Leisure Studies, 17(2), 123-137.
  • Shaw, S. M. (1985). “Gender and leisure: inequality in the distribution of leisure time”, Journal of Leisure Research, 17(4), 266-282.
  • Tzortzi, K. (2016). Museum as Space: Where Architecture Meets Museology. London and New York: Routledge.
  • Wehdorn, M. (2004). Vienna: A Guide to the UNESCO World Heritage Sites (çev. P. Lopez). Wien: Springer.
  • Zacharias, T. (1960). Joseph Emanuel Fischer Von Erlach. Wien: Herold.
  • İnternet Kaynakları
  • *MuseumsQuartier Wien’in (www.mqw.at) adresli resmi internet kaynağıyla, alan hakkında çok yönlü ve kapsamlı bilgiye ulaşılabilmektedir. Aşağıda ana menüye bağlı dört link yazıya kaynak oluşturmanın yanı sıra okuyucuyu yönlendirmek üzere de verilmektedir.
  • -İnternet: MQ Architektur. (2017). Web: https://www.mqw.at/ueber-uns/architektur/ adresinden 1 Mart 2017’de alınmıştır.
  • -İnternet: MQ Chronik. (2017). Web: https://www.mqw.at/ueber-uns/chronik/ adresinden 1 Mart 2017’de alınmıştır.
  • -İnternet: MQ Courtyards & Passages. (2017). Web: https://www.mqw.at/en/about/mqcourtyards/ adresinden 7 Mart 2017’de alınmıştır.
  • -İnternet: MQ Institutionen. (2017). Web: https://www.mqw.at/institutionen/ adresinden 7 Mart 2017’de alınmıştır. 58 59
  • İnternet: Die Geschichte der Enzis. (2017). Web: http://www.enzis.at/en/geschichte/ adresinden 7 Mart 2017’de alınmıştır.
  • İnternet: Museumsinsel Berlin-Mitte. (2017). Web: https://www.berlin.de/ museum/3109074-2926344-museumsinsel-berlinmitte.html adresinden 19 Kasım 2017’de alınmıştır.
  • İnternet: Museumsstadt Köln (2017). Web: https://www.koeln.de adresinden 20 Kasım 2017’de alınmıştır.
  • İnternet: Endüstriyel Mirasın Aynası. (2017). http://www.rmkmuseum.org.tr/cengelhan/ turkce/rmk_tarihce.htm adresinden 20 Kasım 2017’de alınmıştır.
  • İnternet: Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi (2017). Web: http://www.arkitera.com/ proje/4385/erimtan-arkeoloji-ve-sanat-muzesi adresinden 20 Kasım 2017’de alınmıştır.
  • Görsel Kaynakları
  • Görsel 1: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2009
  • Görsel 2: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2009
  • Görsel 3: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2009
  • Görsel 4: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 5: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 6: https://www.google.com/earth, Google Earth, Viyana, 2017 (2 Mart 2017)
  • Görsel 7: https://www.google.com/earth, Google Earth, Viyana, 2017 (2 Mart 2017)
  • Görsel 8: http://www.habsburger.net/de/medien/johann-andreas-pfeffl-nach-salomonkleiner-das-kaiserliche-hofstallgebaude-kupferstich-172434 adresinden 7 Mart 2017’de alınmıştır.
  • Görsel 9: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 10: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 11: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 12: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 13: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 14: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 15: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 17: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 18: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 19: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
  • Görsel 20: Yazar tarafından çekilen fotoğraf, 2011
There are 55 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

İnci Basa

Publication Date December 25, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 20

Cite

APA Basa, İ. (2017). Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri ve Kamusal Mekân. Sanat Ve Tasarım Dergisi(20), 33-59. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.370714
AMA Basa İ. Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri ve Kamusal Mekân. Sanat ve Tasarım Dergisi. December 2017;(20):33-59. doi:10.18603/sanatvetasarim.370714
Chicago Basa, İnci. “Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri Ve Kamusal Mekân”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 20 (December 2017): 33-59. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.370714.
EndNote Basa İ (December 1, 2017) Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri ve Kamusal Mekân. Sanat ve Tasarım Dergisi 20 33–59.
IEEE İ. Basa, “Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri ve Kamusal Mekân”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 20, pp. 33–59, December 2017, doi: 10.18603/sanatvetasarim.370714.
ISNAD Basa, İnci. “Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri Ve Kamusal Mekân”. Sanat ve Tasarım Dergisi 20 (December 2017), 33-59. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.370714.
JAMA Basa İ. Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri ve Kamusal Mekân. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2017;:33–59.
MLA Basa, İnci. “Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri Ve Kamusal Mekân”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 20, 2017, pp. 33-59, doi:10.18603/sanatvetasarim.370714.
Vancouver Basa İ. Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri ve Kamusal Mekân. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2017(20):33-59.