Research Article
BibTex RIS Cite

Kullanıcı Beklentileri Doğrultusunda Genç Odası Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi

Year 2019, Issue: 24, 401 - 427, 26.12.2019

Abstract

Bu çalışmada genç odası mobilya tasarımı ele alınmış ve kullanıcı beklentileri anlaşılarak tasarım kriterleri belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel yöntemle gerçekleştirilen bu çalışmada, veriler derinlemesine görüşme tekniği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcılar, erken ergenlik dönemindeki 15 kız ve 15 erkek ile geç ergenlik dönemindeki 15 kız ve 15 erkek olmak üzere toplam 60 kullanıcıdan oluşmaktadır. Görüşmeler esnasında gençlerin genç odası ürünlerini ne şekilde kullandıklarını anlamak için gençlerden bu ürünlerle “gündüz hayali” etkileşimine girmeleri istenmiştir. Yapılan analizler, gençlerin farklı kullanım alternatifleri olan, teknoloji ile uyumlu, kolay erişilebilir ve dar hacimlere çözüm getiren beklentilere sahip olduklarını ortaya koymuştur. Ürün grubunun renklerinin değişebilmesi, dağınıklığı gizlemeye yardımcı olması, form olarak farklılaşması, ihtiyaç duyulduğunda depolama alanının artırılabilmesi ve dar hacimlere uygun tasarlanması kız kullanıcıların öncelikli beklentileriyken, erkek kullanıcıların öncelikli beklentileri teknoloji ile uyumlu tasarlanmış ürünlerdir. Yaş faktörüne göre ise 15 yaş altı kullanıcıların daha kolay erişim özellikleri aradıkları bulunmuştur.

References

  • Akay, D., Kurt, M. (2008). “Kullanıcı merkezli tasarım ve ürün kullanılabilirliği üzerine bir literatür araştırması”, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 23 (2): 295-304.
  • Bernard, H.R. (2006). “Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches” 4th ed., New York: AltaMira Press.
  • Bilgin, N. (1991). Eşya ve İnsan. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Bokhari, R.H. (2001). User Participation And User Satisfaction İn İnformation Systems Development, Doctoral Dissertation, Brunel University School of Information Systems, London.
  • Borsci, S., Kuljis, J., Barnett, J., Pecchia, L. (2016). “Beyond the user preferences: Aligning the prototype design to the users’ expectations”, Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 26 (1): 16-39.
  • Boyla, O. (1998). Mobilya, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi Cilt II, İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1276-1286.
  • Boztepe, S. (2007). “Toward A Framework Of Product Development For Global Markets: A User-Valuebased Approach”, Design Studies, 28 (5): 513-533.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cefkin, M. (2009). Introduction: Business, anthropology, and the growth of corporate ethnography, Ethnography and The Corporate Encounter: Reflections on Research in and of Corporations, New York: Berghahn Books.
  • Conrath, D.W., Mignen, O.P. (1990). “What is being done to measure satisfaction with EDP/MIS”, Information and Management, 19: 7-19.
  • Doll, W.J., Ahmed, M.U. (1983). “Managing user expectations”, Journal of Systems Management, 34 (6): 6-11.
  • Dreyfuss, H. (2003). Designing for People, New York: Allworth Press.
  • Fowler, A., Walsh, M. (1999). “Conflicting perceptions of success in an information systems Project”, International Journal of Project Management, 17 (1): 1-10.
  • Hartzel, K.S., & Flor, P.R. (1995). “Expectation formation in the ınformation system development process”, In Proceeding, American Conference of Information Systems.
  • Johnson, J.M. (2002). In-depth Interviewing, Handbook of Interview Research: Context and Method, London: Sage Publications.
  • Jordan, A.T. (2002). Business Anthropology, Waveland: Prospect Heights.
  • Kaiser, S.B. (1990). The Social Psychology Of Clothing: Symbolic Appearances İn Context, New York: Macmillan Publishing Company.
  • Kidwell, J.S. Dunham, R.M., Bacho, R.A., Pastorino, E., Portes, P.R. (1995). “Adolescent identity exploration: A test of Erikson’s theory of transitional crisis, Adolescence”, 30: 785–793.
  • Kim, K.K. (1990). “User information satisfaction: Toward conceptual clarity”, 11th International Conference on Information Systems, 183-191, Copenhagen.
  • Lincoln, S. (2012). Youth Culture and Private 1st ed., London: Palgrave Macmıllan.
  • Lyytinen, K. (1988). “Expectation failure concept and systems analysts’ view of information system failures: results of an exploratory study”, Information & Management, 14 (1): 45-56.
  • Marcolin, B.L. (1994). The İmpact Of Users’ Expectations On The Success Of İnformation Technology İmplementation, Doctoral Thesis, The University of Western Ontario, London.
  • Margolin, V. (2002). The Experience Of Products, İn The Politics Of The Artificial: Essays On Design And Design Studies, Chicago: The University of Chicago Press,
  • McDonagh, D., Bruseberg, A., and Haslam, C. (2002). “Visual product evaluation: exploring users’ emotional relationships with products”, Applied Ergonomics, 33 (3): 231-240.
  • McDonagh-Philp, D., and Lebbon, C. (2000). “The emotional domain in product design”, The Design Journal, 3:1, 31-43.
  • Norman, D.A. (2005). Emotional Design: Why We Love (Or Hate) Everyday Things, 1st ed., New York: Basic Books.
  • Nurkka, P., Kujala, S., and Kemppainen, K. (2009). “Capturing users’ perceptions of valuable experience and meaning”, Journal of Engineering Design, 20 (5): 449-465.
  • Punch, K.F. (2011). Sosyal Araştırmalara Giriş, Çev. D. Bayrak, H. B. Arslan, Z. Akyüz, , Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Reese, W. (2002). Behavioral Scientists Enter Design: Seven Critical Histories, Creating Breakthrough İdeas: The Collaboration Of Anthropologists And Designers İn The Product Development İndustry, London: Bergin & Garvey.
  • Reid, J. (2012). “My room! Private! Keep out! This means you!: A brief overview of the emergence of the autonomous teen bedroom in post–world war II America”, The Journal of the History of Childhood and Youth, 5 (3): 419-443.
  • Rothstein, P.D. (1999). “The ‘Re-emergence’ of ethnography in industrial design”, Design Education Conference, Chicago. Rubin, A., Babbie, E. (2001). Research Methods for Social Work, Belmont: Wadsworth.
  • Sade, S. (2001). “Towards user-centred design: A method development project in a product design consultancy”, The Design Journal, 4 (3): 20-32.
  • Sanders, E.B.N. (2002). From User-Centered To Participatory Design Approaches, Design and the Social Sciences, London: Taylor and Francis.
  • Suchman, L. (2007). Human-Machine Reconfigurations: Plans And Situated Actions, New York: Cambridge University Press.
  • Suh, K., Kim, S., Lee, J. (1994). “End-user’s disconfirmed expectations and the success of ınformation systems”, Information Resources Management Journal, 7 (4): 30-39.
  • Tekin, H.H. (2006). “Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme”, Sosyoloji dergisi, 3 (13): 101-116. van Veggel, R.J.F.M. (2005). “Where the two sides of ethnography collide”, Design Issues, 21 (3): 3-16.
  • Wasson, C. (2000). “Ethnography in the field of design”, Human Organization, 59 (4): 377-388.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları
  • UNICEF, The State of the World’s Children 2011, http://www.unicef.org/sowc2011/, 2011. Erişim: 04.06.2016.
Year 2019, Issue: 24, 401 - 427, 26.12.2019

Abstract

References

  • Akay, D., Kurt, M. (2008). “Kullanıcı merkezli tasarım ve ürün kullanılabilirliği üzerine bir literatür araştırması”, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 23 (2): 295-304.
  • Bernard, H.R. (2006). “Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches” 4th ed., New York: AltaMira Press.
  • Bilgin, N. (1991). Eşya ve İnsan. Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Bokhari, R.H. (2001). User Participation And User Satisfaction İn İnformation Systems Development, Doctoral Dissertation, Brunel University School of Information Systems, London.
  • Borsci, S., Kuljis, J., Barnett, J., Pecchia, L. (2016). “Beyond the user preferences: Aligning the prototype design to the users’ expectations”, Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 26 (1): 16-39.
  • Boyla, O. (1998). Mobilya, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi Cilt II, İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, 1276-1286.
  • Boztepe, S. (2007). “Toward A Framework Of Product Development For Global Markets: A User-Valuebased Approach”, Design Studies, 28 (5): 513-533.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cefkin, M. (2009). Introduction: Business, anthropology, and the growth of corporate ethnography, Ethnography and The Corporate Encounter: Reflections on Research in and of Corporations, New York: Berghahn Books.
  • Conrath, D.W., Mignen, O.P. (1990). “What is being done to measure satisfaction with EDP/MIS”, Information and Management, 19: 7-19.
  • Doll, W.J., Ahmed, M.U. (1983). “Managing user expectations”, Journal of Systems Management, 34 (6): 6-11.
  • Dreyfuss, H. (2003). Designing for People, New York: Allworth Press.
  • Fowler, A., Walsh, M. (1999). “Conflicting perceptions of success in an information systems Project”, International Journal of Project Management, 17 (1): 1-10.
  • Hartzel, K.S., & Flor, P.R. (1995). “Expectation formation in the ınformation system development process”, In Proceeding, American Conference of Information Systems.
  • Johnson, J.M. (2002). In-depth Interviewing, Handbook of Interview Research: Context and Method, London: Sage Publications.
  • Jordan, A.T. (2002). Business Anthropology, Waveland: Prospect Heights.
  • Kaiser, S.B. (1990). The Social Psychology Of Clothing: Symbolic Appearances İn Context, New York: Macmillan Publishing Company.
  • Kidwell, J.S. Dunham, R.M., Bacho, R.A., Pastorino, E., Portes, P.R. (1995). “Adolescent identity exploration: A test of Erikson’s theory of transitional crisis, Adolescence”, 30: 785–793.
  • Kim, K.K. (1990). “User information satisfaction: Toward conceptual clarity”, 11th International Conference on Information Systems, 183-191, Copenhagen.
  • Lincoln, S. (2012). Youth Culture and Private 1st ed., London: Palgrave Macmıllan.
  • Lyytinen, K. (1988). “Expectation failure concept and systems analysts’ view of information system failures: results of an exploratory study”, Information & Management, 14 (1): 45-56.
  • Marcolin, B.L. (1994). The İmpact Of Users’ Expectations On The Success Of İnformation Technology İmplementation, Doctoral Thesis, The University of Western Ontario, London.
  • Margolin, V. (2002). The Experience Of Products, İn The Politics Of The Artificial: Essays On Design And Design Studies, Chicago: The University of Chicago Press,
  • McDonagh, D., Bruseberg, A., and Haslam, C. (2002). “Visual product evaluation: exploring users’ emotional relationships with products”, Applied Ergonomics, 33 (3): 231-240.
  • McDonagh-Philp, D., and Lebbon, C. (2000). “The emotional domain in product design”, The Design Journal, 3:1, 31-43.
  • Norman, D.A. (2005). Emotional Design: Why We Love (Or Hate) Everyday Things, 1st ed., New York: Basic Books.
  • Nurkka, P., Kujala, S., and Kemppainen, K. (2009). “Capturing users’ perceptions of valuable experience and meaning”, Journal of Engineering Design, 20 (5): 449-465.
  • Punch, K.F. (2011). Sosyal Araştırmalara Giriş, Çev. D. Bayrak, H. B. Arslan, Z. Akyüz, , Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Reese, W. (2002). Behavioral Scientists Enter Design: Seven Critical Histories, Creating Breakthrough İdeas: The Collaboration Of Anthropologists And Designers İn The Product Development İndustry, London: Bergin & Garvey.
  • Reid, J. (2012). “My room! Private! Keep out! This means you!: A brief overview of the emergence of the autonomous teen bedroom in post–world war II America”, The Journal of the History of Childhood and Youth, 5 (3): 419-443.
  • Rothstein, P.D. (1999). “The ‘Re-emergence’ of ethnography in industrial design”, Design Education Conference, Chicago. Rubin, A., Babbie, E. (2001). Research Methods for Social Work, Belmont: Wadsworth.
  • Sade, S. (2001). “Towards user-centred design: A method development project in a product design consultancy”, The Design Journal, 4 (3): 20-32.
  • Sanders, E.B.N. (2002). From User-Centered To Participatory Design Approaches, Design and the Social Sciences, London: Taylor and Francis.
  • Suchman, L. (2007). Human-Machine Reconfigurations: Plans And Situated Actions, New York: Cambridge University Press.
  • Suh, K., Kim, S., Lee, J. (1994). “End-user’s disconfirmed expectations and the success of ınformation systems”, Information Resources Management Journal, 7 (4): 30-39.
  • Tekin, H.H. (2006). “Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme”, Sosyoloji dergisi, 3 (13): 101-116. van Veggel, R.J.F.M. (2005). “Where the two sides of ethnography collide”, Design Issues, 21 (3): 3-16.
  • Wasson, C. (2000). “Ethnography in the field of design”, Human Organization, 59 (4): 377-388.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları
  • UNICEF, The State of the World’s Children 2011, http://www.unicef.org/sowc2011/, 2011. Erişim: 04.06.2016.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Gözde Zengin 0000-0002-6136-6001

Publication Date December 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 24

Cite

APA Zengin, G. (2019). Kullanıcı Beklentileri Doğrultusunda Genç Odası Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi. Sanat Ve Tasarım Dergisi(24), 401-427.
AMA Zengin G. Kullanıcı Beklentileri Doğrultusunda Genç Odası Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. December 2019;(24):401-427.
Chicago Zengin, Gözde. “Kullanıcı Beklentileri Doğrultusunda Genç Odası Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 24 (December 2019): 401-27.
EndNote Zengin G (December 1, 2019) Kullanıcı Beklentileri Doğrultusunda Genç Odası Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi 24 401–427.
IEEE G. Zengin, “Kullanıcı Beklentileri Doğrultusunda Genç Odası Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 24, pp. 401–427, December 2019.
ISNAD Zengin, Gözde. “Kullanıcı Beklentileri Doğrultusunda Genç Odası Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi”. Sanat ve Tasarım Dergisi 24 (December 2019), 401-427.
JAMA Zengin G. Kullanıcı Beklentileri Doğrultusunda Genç Odası Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019;:401–427.
MLA Zengin, Gözde. “Kullanıcı Beklentileri Doğrultusunda Genç Odası Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 24, 2019, pp. 401-27.
Vancouver Zengin G. Kullanıcı Beklentileri Doğrultusunda Genç Odası Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019(24):401-27.