Müze Kavramı, Süleyman Saim Tekcan ve Imoga-İstanbul Grafik Sanatlar Müzesi
Yıl 2020,
Sayı: 26, 83 - 99, 28.12.2020
Bülent Salderay
Zeynep Gönülay Çalımlı
Öz
Bu araştırmada; müze kavramı ne olduğu ve bu kavram altında Süleyman Saim Tekcan ve onun kurduğu İMOGAİstanbul
Grafik Sanatlar Müzesinin ne olduğu ele alınarak değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda: müze ve müzecilik
kavramları, müze türleri, bu yapılanmalarında kişilerin rolleri, Süleyman Saim Tekcan ve IMOGA-İstanbul Grafik
Sanatlar Müzesi irdelenerek değerlendirilmiştir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemleri içerisinde değerlendirilen
betimsel bir çalışmadır. Bu kapsam doğrultusunda; Süleyman Saim Tekcan ve IMOGA-İstanbul Grafik Sanatlar
Müzesi araştırma kapsamı içerisine alınmış diğer müze kuran sanatçı kökenli kişiler ve onların müzeleri ise
araştırmanın dışında bırakılmışlardır. (1) Türkiye Cumhuriyeti’nde müze kavramı ve müzecilik faaliyetlerinin
gelişmesinde ve sürdürülmesinde rol oynayan sanatçı kökenli kişilerin oldukça önem arz ettiği,(2) Süleyman Saim
Tekcan’ın da bunlardan biri olduğu ve onun kurduğu İMOGA Grafik Sanatlar Müzesi’nin; sanatçıların üretmesine;
toplumun orijinal eserlerle buluşmasına ve yaygın eğitim yoluyla da toplumun gelişmesine destek olduğu ve bu
konuda gerçekleştirilmiş önemli bir örnek olduğu sonucuna varılabilir.
Kaynakça
- Anderson, D. (1988). “Teaching Introductory Museology”, Curator, 31, 108-22.
- Akdoğan, B. (2001). “Sanat, Sanatçı, Sanat Eseri ve Ahlak”, Ankara Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi Dergisi, 42(1), 213-245.
- Bayramoğlu, M. (2013). “20. Yüzyıl Türk Resim Sanatında Geleneksel Türk Sanat
Örneklerinin Etkisi”, Kalemişi, 1 (2), 1-40.
- Bennett, T. (1995). The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. London: Routledge.
- Cezar, M. (1987). Müzeci ve Ressam Osman Hamdi Bey. İstanbul: Türk Kültürüne Hizmet
Vakfı.
- Classen, C. (2007). “Museum Manners: The sensory Life of The Early Museum”, Journal
of Social History, 40 (4), 895-914.
- Çetin, Y. (2002). “Çağdaş Eğitimde Müze Eğitiminin Rolü ve Önemi”, Güzel Sanatlar
Enstitüsü Dergisi, 8, 57-61.
- De Rojas, C. ve Camarero, C. (2008). “Visitors’ Experience Mood and Satisfaction in A
Heritage Context: Evidence From An Interpretation Center”, Tourism Management, 29
(3), 525-537.
- Dönmez, İ. (2008). Türk Baskı Resminin Gelişim Sürecine Katkısı Olan Kurum ve Sanatçılar,
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Durant, J. (ed.) (1992). Museums and the Public Understanding of Science. London: NMSI
Trading Ltd. Science Museum.
- Edson, G. ve Dean, D. (1996). The Handbook for Museums. London and New York:
Routledge.
- Falk, J. H. ve Dierking, L. D. (1992). The Museum Experience. Washington DC: Whalesback
Books.
- Falk, J. H. ve Dierking, L. D. (2000). Learning from Museums: Visitor Experiences and the
Making of Meaning. Nashville TN: American Association of State and Local History.
- Greenhill, E.H. (1992). Museums and the Shaping of Knowledge. London and New York:
Routledge.
- Gürler, Z., Doyran, E. Y. ve Yılmaz, B. (2019). “Özgün Baskı Resim Sanatı Üzerine Bir
Araştırma”, Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(6), 408-429.
- Hein, G.E. (2006). Museum Education. S. Macdonald (Ed.). A Companion to Museum
Studies. California, Irvine. Blackwell Publishing, 340-352
- Hooper-Greenhill, E. (2000), “Changing Values in the Art Museum: Rethinking
Communication and Learning”, International Journal of Heritage Studies, 6 (1), 9-31.
- Hubard, O. (2014). “Concepts as Context: Thematic Museum Education and its Influence
on Meaning Making”, The International Journal Art and Design Education, 33 (1), 103-115.
- Kabassi, K. (2017). “Evaluating Websites of Museums: State of the Art”, Journal of Cultural
Heritage, 24, 184-196.
- Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
- Kıran, H. (2016). “Çağdaş Baskı Resim Sanatına Genel Bir Bakış”, Anadolu Üniversitesi
Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(1), 54-77.
- Kotan, Ç. (2012). Süleyman Saim Tekcan Yaşamı ve Sanatı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans
Tezi, Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kotler, N.G., Kotler, P. ve Kotler, W. (2008). Museum Marketing and Strategy. San Fransisco,
CA.: Jossey-Bass.
- Luksetich, W.A. ve Partridge, M.D. (1997). “Demand Functions for Museum Services”,
Applied Economics, 29 (1997), 1553-1559.
- Oppenheımer, F. (1968). “A Rationale for a Science Museum. Reprinted from Curator” The
Museum Journal, 11 (3), 206-209.
- Rentschler, R. (2007). Museum Marketing: Competing in the Global Marketplace,
Butterworth-Heinemann: Oxford.
- Sönmez, M. (2019). Yaşayan Müze Imoga (İstanbul Grafik Sanatlar Müzesi)’nın Çağdaş
Türk Baskı Sanatındaki Yeri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Stapp, C. (1984). “Defining Museum Literacy”, Roundtable Reports, 9 (1), 3-4.
- Styliani, S. (2009). “Virtual Museums, a Survey and Some İssues for Consideration”, Journal
of Cultural Heritage, 10 (4), 520–528.
- Şahan, M. (2005). Müze ve Eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487-501.
- Tarlakazan, E. (2016). “Türkiyen’de Özgün Baskı Resim ve Bir Müze “IMOGA”, 5.
Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu İstanbul. 527-535
- Toprak, E. (2009). Türkiye’de Özgün Baskı Resim Sanatının Gelişimini Etkileyen Önemli
Kurumlar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar
Enstitüsü, İstanbul.
- Tütüncü, Ö. (2012). “Rekreasyon ve Rekreasyon terapisinin Yaşam Kalitesindeki Rolü.
Anatolia”, Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(2), 248-252.
- Vural, H. (2015). “Türk Sanatında At Figürüne İki Örnek” , Eğitim ve Toplum Araştırmaları
Dergisi, 2(1), 29-48.
- Yıldırım, E. ve Ayan, H. M. (2020). “Eğitim Amaçlı Bir Müze Olarak IMOGA: Eylem
Araştırması”, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 460–481.
- Yücel, D. ve Uçar, N. (2005). “Müzecilikte Değişim Rüzgarları: Özel Müzeler”, Hürriyet
Gösteri Dergisi, 272, 72-91.
- Yücel, E. (1999). Türkiye’de Müzecilik. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
- İnternet 1: Hakkımızda (2020) Web: https://imogachannel.com/hakkimizda/ 10 Eylül
2020’de alınmıştır.
- İnternet 2: Şan, O. (Nisan, 2016). Süleyman Saim Tekcan, İzmir Kültür ve Turizm
Dergisi, İzmir. Web: https://www.izmirdergisi.com/tr/dergi-arsivi/60-36inci-sayi/173-
suleyman-saim-tekcan 10 Eylül 2020’de alınmıştır.
- İnternet 3: Proses Kontrol ve Enstrümantasyon Nedir (2020) Web: http://
otomasyondergisi.com.tr/arsiv/yazi/proses-kontrol-ve-enstrumantasyon-nedir/ 12 Eylül
2020’de alınmıştır.
- İnternet 4: Erten, Ö. İ. (Aralık, 2009). Süleyman Saim Tekcan. Lebriz
Sanal Dergi, İstanbul. Web:http://www.lebriz.com/pages/artist.
aspx?artistID=355§ion=555&lang=TR&exhID=0&periodID=&pageNo=0 19
Eylül 2020’de alınmıştır.
- İnternet 5: Baloğlu, H. (Şubat, 2011). Süleyman Saim Tekcan “Bir
Şeyin Tekrarı Olan Kopya, Hiçbir Zaman Sanat Olamaz”, Lebriz
Sanal Dergi, İstanbul. Web: http://www.lebriz.com/pages/artist.
aspx?artistID=355§ion=560&lang=TR&exhID=0&periodID=&pageNo=0 19
Eylül 2020’de alınmıştır.
- İnternet 6: Karslı, F. (Nisan, 2019). Üsküdar’da Sanat Ruhu: İMOGA, Haber Üsküdar,
İstanbul. https://haberuskudar.com/uskudarda-sanat-ruhu-imoga 26 Ekim 2020’de
alınmıştır.
- İnternet 7: Tarihçe (2020) Web: https://imoga.org/pages/tarihce-history 10 Eylül
2020’de alınmıştır.
- İnternet 8: Tuğal, S. ( Haziran, 2007) Prof. Dr. Süleyman Saim Tekcan ile söyleşi,
Akademist Dergisi, Web:https://isikun.edu.tr/i/cv/guzel-sanatlar-fakultesi/saim-tekcan/
html-cv/saim-tekcan.htm?30/09/2020%2019:19:04 12 Ekim 2020’de alınmıştır.
- Görsel 1: https://imoga.org/pages/tarihce-history (Erişim tarihi 20.10.2020).
- Görsel 2: https://imogachannel.com/hakkimizda/ (Erişim tarihi 20.10.2020).