Hırvat avangardının öncülerinden Mladen Stilinovic’in kültürel ve politik kodlarla oynadığı, otoritenin söylem ve simgelerini gerçek bağlamından sökerek yeniden kurguladığı dil temelli sanat pratiği Yugoslavya’nın politik ve ideolojik gerçekliğinde şekillenmektedir. Eskimiş siyasi sloganlar, sonsuz özgürlük ve sonsuz ilerleme vaatleri altında başarısızlığa uğramış bir özyönetim modelinin sonuçlarını ölüm, acı, iş, kırmızı, gıda ve para temalarıyla ilişkilendiren sanatçının parayla ilgili ilk çalışmaları, 1970’lerde uluslararası ekonomide yaşanan büyük dönüşümle birlikte paranın sanat olduğu, parayla ve piyasayla alay eden işlerle dolu bir dönemin üründür. Yugoslavya’da pazar ekonomisinin ve özyönetim modelinin olumsuz sonuçlarıyla birlikte okuduğumuz bu dönemi çoğu zaman duygusal, kimi zaman absürtlüğün eşiğinde, trajik, alaycı ve ironik bir üslupla sorgulayan sanatçı, parayla oluşturduğu çalışmalar ile artık var olmayan bir devletin, Yugoslavya’nın kapitalizme eklemlenme süreci ve sonuçlarına tanıklık etmemizi sağlamaktadır. Kaybolan bir tarihin izinin sürüldüğü bu makalede, Mladen Stilinovic’in parayla kurduğu ilişkinin ve parayı kullanım biçiminin Yugoslavya gerçekliğinde araştırılması amaçlanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interdisciplinary Art, Painting |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | May 30, 2024 |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | October 21, 2023 |
Acceptance Date | May 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |