Klasik dönemin en önemli bestecilerinden Ludwig van Beethoven, dönemdaşı besteciler Joseph Haydn ( 1731-1798) ve Wolfgang Amadeus Mozart’dan(1756-1791) farklı dönemlerde değişkenlik gösteren yorumlama teknikleri ile dikkat çekmektedir. Tüm diğer enstrümanlar için yazdığı eserler ve senfonileri ile birlikte, yaylı çalgılar ailesinin önemli bir üyesi olan viyolonsel için değeri yadsınamaz beş büyük viyolonsel sonatı bırakmıştır. Bu eserler viyolonsel repertuarının kuşkusuz en önemli eserleri arasındadır. Ünlü çellist Steven İsserlis bir röportajında ‘’ Beethoven'ın Viyolonsel ve piyano için tüm eserlerini sırayla seslendirmek, eserlerden herhangi birini ayrı ayrı çalmaktan çok farklı bir deneyimdir; bir yaşam boyunca bir yolculuktur. Sonatların harika bir yönü, Beethoven'ın üç ana yaratıcı dönemini temsil etmeleridir. İlk ikisi, Fa major ve Sol minor, Op 5,No:1 ve No:2 bestecinin virtüöz piyanist olarak kendisi için bir kariyer yaptığı bir zamanda yazılmıştır. Her bir sonatı arka arkaya çalmak, bestecini hayatını anlatmaktan farksızdır (Isserlis, 2007).’’ ifadesini kullanmıştır. Beethoven’ın henüz 25 yaşındayken, beş aylık bir konser turu sırasında yazdığı bu iki sonat, olağanüstü efektlerle dolu, büyük konser parçalarıdır.
Bu çalışmada, Beethoven’in viyolonsel repertuvarı açısından önemi büyük olan ilk viyolonsel sonatlarından Op:5 No:2 form, teknik ve yorumlama açılarından incelenmiştir. Klasik dönem ve Ludwig van Beethoven hakkındaki kısa bilgiler yorumcunun eserin icrasında imgelemini kolaylaştırmak amacı ile verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2023 |
Submission Date | January 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 48 |