Sovyet Komünist Partisi 1932’den itibaren, Lenin’in “sanat halka aittir” yaklaşımıyla sanatçıların 19. yüzyıl ‘gerçekçilik’ bağlamında yapıt üretmesini istemiştir. Zamanla Toplumcu Gerçekçilik akımına dönüşen bu yaklaşım sanatçılar üzerinde önemli derecede etkili olmuştur. Bu etkinin izleri Şostakoviç’te Caz Orkestrası İçin Suit No. 2, Vals (1938) (Vals 2) yapıtında görülür. Op. 38a Caz Orkestrası İçin Suit No. 1, Vals (1934) (Vals 1) yapıtındaki ana temanın varyasyonunu, Vals 2’de tekrar kullanmıştır. İki vals arasında tema, armonik ilerleyiş ve akora yabancı sesler arasında belirgin farklar vardır. Vals 1’de soprano hattında yoğun kromatizm ve armonik ilerleyişte sık sık modülasyon gözlenir. Vals 2’de soprano hattında daha sade bir ezgi yapısı ve modülasyonun az olduğu görülür. Bu doğrultuda çalışmamızın amacı Şostakoviç’in Op. 38a Caz Orkestrası İçin Suit No.1, Vals ve Caz Orkestrası İçin Suit No. 2, Vals yapıtlarını Toplumcu Gerçekçilik bağlamında karşılaştırmalı olarak incelemektir. Problemimiz devlet politikasının sanatçı ve müzikal üretim üzerinde ne ölçüde etkili olduğudur. Bu doğrultuda Şostakoviç’in Toplumcu Gerçekçilik yaklaşımını nasıl ele aldığı Op. 38a Caz Orkestrası İçin Suit No.1, Vals ve Caz Orkestrası İçin Suit No. 2, Vals örneği üzerinden değerlendirilecektir. Çalışmada form analizi, fonksiyon ve armoni analizi yapılacaktır. Analizde Fransız şifrajı kullanılmıştır. Şostakoviç Vals 2’de Toplumcu Gerçekçilik prensiplerini sağlamak için armonik ilerleyiş bağlamında çok fazla modülasyona yer vermez. Motif ve tema kurgusunda ses sınırlarını daraltmış, tema ve motif tekrarlarıyla akılda kalıcılık sağlamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Plastic Arts (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2023 |
Submission Date | August 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 49 |