Research Article
BibTex RIS Cite

AESTHETICS TRANSFORMED FROM PAINTING TO PHOTOGRAPHY: BEAUTY, GENDER, DEATH

Year 2024, Issue: 51, 490 - 504, 30.11.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1510181

Abstract

Painting has been one of the significant representatives of reality and beauty for centuries. The proliferation of modern cameras toward the end of the 19th century moved these representations from painting to photography. This study is grounded on the argument that just as the invention of photography has liberated painting, painting has saved photography from mimesis. In the study, the photograph “Pepper” (1929) by Edward Weston and the painting “Lovers” (1928) by Rene Magritte were discussed in the light of the aesthetic norms that began to change in the early 20th century. Joel Peter Witkin’s works were evaluated within the scope of the bond of death with aesthetics and beauty and interpreted with “Evelyn Mchale” (1947) by Robert Wiles and “Ophelia” (1851) by Sir John Everett Millais. The painting “Portrait of the Journalist Sylvia von Harden” (1926) by Otto Dix and the photograph “A Couple at Le Monocle” (1932) by Brassaï were compared and the shaken-up gender roles were stressed. Indirect connections were established between the works of the artists who lived unknowingly each other and built similar works. The adventure of aesthetics, beauty, death, and gender concepts that began to transform during the first half of the 20th century were presented through images using the document analysis method.

References

  • Barrett, Terry. (2012). Fotoğrafı Eleştirmek. (Y. Harcanoğlu, Çev.) İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Berk, Ersin. (2018). Kitsch: Romantizmin Gölgesinde. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 347-357.
  • Berk, Ersin. (2024). Sosyal Medya ve Yabancılaşma Hallerine Eric Pickersgill ve Martin Parr Fotoğraflarıyla Bakmak. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14(1), 86-103.
  • Bozkurt, Nejat. (1995). Sanat ve Estetik Kuramları. İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Burke, Peter. (2009). Tarihin Görgü Tanıkları. (Z. Yelçe, Çev.) İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Cevizci. Ahmet. (1999) Felsefe Sözlüğü İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Chul han, Byung. (2018). Güzeli Kurtarmak. (K. Filiz, Çev.) İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Danto, C. Arthur. (2014). Sanat Nedir? (Z. Baransel, Çev.) İstanbul: Sel Yayınları.
  • Eco, Umberto. (2009b). Çirkinliği Tarihi. (A.U. Ergün, Çev.) İstanbul: Doğan Kitap.
  • Eco, Umberto. (2009a). Güzelliğin Tarihi. (A.C. Akkoyunlu, Çev.) İstanbul: Doğan Kitap.
  • Eco, Umberto. (2015). Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik. (K. Atakay, Çev.) İstanbul: Can Yayınları.
  • Flusser, Vilém (2006). Towards A Philosophy of Photography. Reaktion Books. 33 Great Sutton Street, London.
  • Freund, Gisele. (2008). Fotoğraf ve Toplum. (Ş. Demirkol, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Gombrich, Ernst (2013). Sanatın Öyküsü. (B. Cömert, Çev.) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hacking, Juliet. (2015). Fotoğrafın Tüm Öyküsü. (A. Bozkurt, Çev.) İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Haşim, Ahmet. (2013). Frankfurt Seyahatnamesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hegel, Georg, Wilhelm, Friedrich. (1982). Estetik (Seçilmiş Metinler). (N. Bozkurt, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Hodge, Susie. (2014). Gerçekten Bilmeniz Gereken 50 Sanat Fikri. (E. Gözgü, Çev.) İstanbul: Domingo Yayınları.
  • Keskin, Gamze. (2018). “Baumgarten'ın Felsefesinde Estetik ve Mantık.” Felsefe Arkivi 49 (2018): 13-22.
  • Shiner, Larry. (2013). Sanatın İcadı Bir Kültür Tarihi. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Talbot, William. Henry. Fox. (1844). Pencil of Nature. Baskı Tarihi: Ağustos 2010.
  • Timuçin, Afşar. (2013). Estetik. İstanbul: Bulut Yayınları.

Resimden Fotoğrafa Dönüşen Estetik: Güzel, Cinsiyet, Ölüm.

Year 2024, Issue: 51, 490 - 504, 30.11.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1510181

Abstract

Resim yüzyıllar boyunca gerçeklik ve güzelliğin önemli temsilcilerinden biri olmuştur. 19. yüzyıl sonlarına doğru modern fotoğraf makinesinin yaygınlaşması bu temsiliyetleri resimden fotoğrafa doğru kaydırmıştır. Çalışma, fotoğrafın icadının resmi özgürleştirdiği gibi resmin de fotoğrafı mimesisten kurtardığı savıyla hareket eder. Çalışmada Edward Weston’un “Pepper” fotoğrafı (1929) ile Rene Magritte’in “Lovers” (1928) adlı tablosu 20. Yüzyılın başında değişmeye başlayan estetik normların ışığında ele alınmıştır. Joel Peter Witkin’in eserleri ölümün estetik ve güzelle olan bağı kapsamında değerlendirilerek Ro-bert Wiles’in “Evelyn Mchale” (1947) ile Sir John Everett Millais’ın “Orpelia” (1851) yapıtlarıyla birlikte yorumlanmıştır. Otto Dix’in “Portrait of the Journalist Sylvia von Harden” (1926) resmi ile Brassaï’nin “A Couple at Le Monocle” (1932) fotoğrafları karşılaştırılarak sarsılan cinsiyet rollerine vurgu yapılmış ve birbirinden habersizce yaşayıp benzer çalışmalara imza atan sanatçıların eserleri arasında dolaylı bağlamlar kurulmuştur. Doküman analizi yöntemi kullanılan çalışmada 20. Yüzyılın ilk yarısında dönüşmeye başlayan estetik, güzel ve cinsiyet kavramlarının serüveni imgeler aracılığıyla sunulmuştur.

References

  • Barrett, Terry. (2012). Fotoğrafı Eleştirmek. (Y. Harcanoğlu, Çev.) İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Berk, Ersin. (2018). Kitsch: Romantizmin Gölgesinde. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 347-357.
  • Berk, Ersin. (2024). Sosyal Medya ve Yabancılaşma Hallerine Eric Pickersgill ve Martin Parr Fotoğraflarıyla Bakmak. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14(1), 86-103.
  • Bozkurt, Nejat. (1995). Sanat ve Estetik Kuramları. İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Burke, Peter. (2009). Tarihin Görgü Tanıkları. (Z. Yelçe, Çev.) İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Cevizci. Ahmet. (1999) Felsefe Sözlüğü İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Chul han, Byung. (2018). Güzeli Kurtarmak. (K. Filiz, Çev.) İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Danto, C. Arthur. (2014). Sanat Nedir? (Z. Baransel, Çev.) İstanbul: Sel Yayınları.
  • Eco, Umberto. (2009b). Çirkinliği Tarihi. (A.U. Ergün, Çev.) İstanbul: Doğan Kitap.
  • Eco, Umberto. (2009a). Güzelliğin Tarihi. (A.C. Akkoyunlu, Çev.) İstanbul: Doğan Kitap.
  • Eco, Umberto. (2015). Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik. (K. Atakay, Çev.) İstanbul: Can Yayınları.
  • Flusser, Vilém (2006). Towards A Philosophy of Photography. Reaktion Books. 33 Great Sutton Street, London.
  • Freund, Gisele. (2008). Fotoğraf ve Toplum. (Ş. Demirkol, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Gombrich, Ernst (2013). Sanatın Öyküsü. (B. Cömert, Çev.) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hacking, Juliet. (2015). Fotoğrafın Tüm Öyküsü. (A. Bozkurt, Çev.) İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Haşim, Ahmet. (2013). Frankfurt Seyahatnamesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hegel, Georg, Wilhelm, Friedrich. (1982). Estetik (Seçilmiş Metinler). (N. Bozkurt, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Hodge, Susie. (2014). Gerçekten Bilmeniz Gereken 50 Sanat Fikri. (E. Gözgü, Çev.) İstanbul: Domingo Yayınları.
  • Keskin, Gamze. (2018). “Baumgarten'ın Felsefesinde Estetik ve Mantık.” Felsefe Arkivi 49 (2018): 13-22.
  • Shiner, Larry. (2013). Sanatın İcadı Bir Kültür Tarihi. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Talbot, William. Henry. Fox. (1844). Pencil of Nature. Baskı Tarihi: Ağustos 2010.
  • Timuçin, Afşar. (2013). Estetik. İstanbul: Bulut Yayınları.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Photography, Interdisciplinary Art, Painting
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ersin Berk 0000-0003-2249-7532

Early Pub Date November 28, 2024
Publication Date November 30, 2024
Submission Date July 3, 2024
Acceptance Date October 18, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 51

Cite

APA Berk, E. (2024). Resimden Fotoğrafa Dönüşen Estetik: Güzel, Cinsiyet, Ölüm. Sanat Yazıları(51), 490-504. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1510181