Research on topics such as the performance practices and theoretical foundations of percussion instruments used in Turkish folk music tradition is quite limited. The aim of this article, which is structured as a case study, is to reveal the current situation in these issues and to contribute to the creation of a new road map for their solution by identifying possible inadequacies and problems in these issues. From this point of view, survey and interview techniques were adopted in the research. The findings obtained with the aforementioned techniques clearly show that permanent solutions to the problems experienced due to the insufficiency of theoretical and methodological resources for percussion instruments used in Turkish folk music or the lack of use of existing qualified studies in educational institutions cannot be produced and this reveals a thought-provoking situation. If an inference can be made from the suggestions of the participants for the solution of the problem, it can be said that local musicians, professional performers and academicians who are familiar with traditional rhythm patterns should comprehensively examine the entire repertoire of Turkish folk music usûl theory, systematically classify local rhythm patterns and integrate these patterns into methodological studies.
Türk halk müziği geleneğinde kullanılan vurmalı çalgıların icra uygulamaları ve teorik temelleri gibi konular üzerine yapılan araştırmalar oldukça kısıtlıdır. Bir durum araştırması olarak yapılandırılan bu makalede amaç, bahsi geçen hususlardaki güncel durumu ortaya koymak ve bu hususlardaki olası yetersizlik ve sorunları tespit ederek bunların çözümüne yönelik yeni bir yol haritası oluşturulmasına katkı sağlamaktır. Bu noktadan hareketle araştırma verilerinin toplanmasında tarama ve görüşme tekniği benimsenmiştir. Bahsi geçen tekniklerle elde edilen bulgular, Türk halk müziğinde kullanılan vurmalı çalgılara yönelik teorik ve metodolojik kaynakların yetersizliği veya var olan nitelikli çalışmaların eğitim kurumlarında kullanılmaması nedeniyle yaşanan sorunlara kalıcı çözümler üretilemediğini ve bunun düşündürücü bir durumu ortaya koyduğunu açıkça göstermektedir. Katılımcıların sorunun çözümüne yönelik önerilerinden bir çıkarım yapılacak olunursa, geleneksel ritim kalıplarına hâkim yerel müzisyenler, profesyonel icracılar ve akademisyenlerin, Türk halk müziği usûl teorisine ilişkin tüm repertuarı kapsamlı biçimde incelemeleri, yöresel ritim kalıplarını sistematik olarak sınıflandırmaları ve bu kalıpları metodolojik çalışmalara entegre etmeleri gerektiği söylenebilir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Fine Arts Education, Music (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 29, 2025 |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | July 14, 2025 |
| Acceptance Date | November 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 53 |