Bu çalışma, modern keman repertuvarının en ilginç örneklerinden biri olan Eugene Ysaÿe’nin 2 numaralı solo keman sonatını Johann Sebastian Bach’ın mi majör partitası ile kurduğu bağ üzerinden analiz ederek, bestecinin Bach ve Barok döneme yaptığı atıfı hangi müzikal yaklaşımlarla duyulur hale getirdiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Çalışmada kullanılan yöntem, literatür taraması ve karşılaştırmalı müzikal çözümleme tekniklerinin bir araya getirilmesiyle oluşturulmuştur. Bach’ın BWV 1006 mi majör partitasının prelüd’ünün belirli ölçüleri ile Ysaÿe’nin Obsession başlıklı ilk bölümündeki karşılıkları nota düzeyinde incelenmiş, tonal, ritmik ve ifade özellikleri karşılaştırılmıştır. Bununla birlikte, Dies Irae motifinin eserdeki yapısal ve anlamsal rolü ele alınmıştır.
Bulgular, Ysaÿe’nin Bach’ın Prelüd’üne dair doğrudan alıntıları bazen hiç değiştirmeden bazen de bilinçli bir şekilde bozarak kullandığını, bu yolla hem Barok dönemin müzikal estetiğine göndermede bulunduğunu hem de savaş sonrası dönemin travmatik ruh halini müzikal dile dönüştürdüğünü göstermektedir.
This study aims to analyze Ysaÿe's Violin Sonata no. 2, one of the most interesting examples of the modern violin repertoire, through its connection with Bach's partita, and to reveal how the composer made his references to Bach and the Baroque period audible through his musical approach.
The method used in this study combines literature review and comparative musical analysis techniques. Specific measures of Bach's BWV 1006 prelude are examined at the note level in relation to their counterparts in the first movement of Ysaÿe's Obsession, and their tonal, rhythmic, and expressive characteristics are compared.
The findings show that Ysaÿe used direct quotations from Bach's Prelude, sometimes without any changes and sometimes deliberately altering them, thereby both referencing the musical aesthetics of the Baroque period and translating the traumatic mood of the post-war period into musical language.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Music Performance |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 29, 2025 |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | August 5, 2025 |
| Acceptance Date | October 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 53 |