Research Article
BibTex RIS Cite

EUGENE YSAŸE’NİN 2 NUMARALI SOLO KEMAN SONATININ 1. BÖLÜMÜNÜN J. S. BACH’IN BWV 1006 Mİ MAJÖR PARTİTA’SI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ.

Year 2025, Issue: 53, 562 - 580, 30.11.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1758101

Abstract

Bu çalışma, modern keman repertuvarının en ilginç örneklerinden biri olan Eugene Ysaÿe’nin 2 numaralı solo keman sonatını Johann Sebastian Bach’ın mi majör partitası ile kurduğu bağ üzerinden analiz ederek, bestecinin Bach ve Barok döneme yaptığı atıfı hangi müzikal yaklaşımlarla duyulur hale getirdiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Çalışmada kullanılan yöntem, literatür taraması ve karşılaştırmalı müzikal çözümleme tekniklerinin bir araya getirilmesiyle oluşturulmuştur. Bach’ın BWV 1006 mi majör partitasının prelüd’ünün belirli ölçüleri ile Ysaÿe’nin Obsession başlıklı ilk bölümündeki karşılıkları nota düzeyinde incelenmiş, tonal, ritmik ve ifade özellikleri karşılaştırılmıştır. Bununla birlikte, Dies Irae motifinin eserdeki yapısal ve anlamsal rolü ele alınmıştır.
Bulgular, Ysaÿe’nin Bach’ın Prelüd’üne dair doğrudan alıntıları bazen hiç değiştirmeden bazen de bilinçli bir şekilde bozarak kullandığını, bu yolla hem Barok dönemin müzikal estetiğine göndermede bulunduğunu hem de savaş sonrası dönemin travmatik ruh halini müzikal dile dönüştürdüğünü göstermektedir.

References

  • Aktüze, İ. (2004). Müziği okumak. Pan yayıncılık.
  • Bruno, T. (2024). The art of dedication: An analytical approach to eugène Ysaÿe’s op. 27. [Yayımlanmış doktora tezi, Florida State University College Of Music. ProQuest]. 7.07.2025 tarihinde origsite=gscholar&sourcetype=Dissertations%20&%20Theses adresinden alınmıştır.
  • Ceviz, M. Ç. (2022). Eugene Ysaÿe’nin No.2 La Minör Op.27 Solo Keman Sonatı’nın Yorumlaması Üzerine Bir Çalışma. Journal of History School, 58, 1827-1853.
  • Curty, A. (2003). A Pedagogical Approach to Eugène Ysaÿe’s Six Sonatas for Solo Violin, Op. 27. [Yayımlanmış doktora tezi, Graduate Faculty of The University of Georgia]. ProQuest. 03.07.2025 tarihinde https://www.proquest.com/pqdtglobal/docview/305329069/48E26ACC71834080PQ/1?sourcetype=Dissertations%20&%20Theses adresinden alınmıştır.
  • Greitzen, M. L. (2008). Becoming Bach, Blaspheming Bach: Kinesthetic Knowledge and Embodied Music Theory in Ysaÿe’s “Obsession” for Solo Violin. Current Musicology, (86), 65-78. 14.07.2025 tarihinde https://doi.org/10.7916/cm.v0i86.5142 adresinden alınmıştır.
  • Mangum, J. (t.y.). Partita No. 3 in E major for Solo Violin, BWV 1006. 17.07.2025 tarihinde https://www.laphil.com/musicdb/pieces/6945/partita-no-3-in-e-major-for-solo-violin-bwv-1006 adresinden alınmıştır.
  • Predota, G. (2021). Eugène Ysaÿe: Six Sonatas for Solo Violin, Op. 27 “Mirroring the technical evolution and expressions of his time”. 18.07.2025 tarihinde https://interlude.hk/eugene-Ysaÿe-six-sonatas-for-solo-violin-op-27-mirroring-the-technical-evolution-and-expressions-of-his-time/ adresinden alınmıştır.
  • Ratcliff, B., Ysaÿe A. (1947). Ysaÿe: His Life, Work and Influence (1. Baskı). William Heineman Ltd.
  • Stockhem, M. (2002). Ysaÿe, Eugène-Auguste. S. Sadie (ed.). Grove’s Music and Musicians Dictionary içinde (2. Baskı, s.680-681). (Cilt 20). Macmillian Publishers Limited.
  • Teskeredzic, M. (2009). Eugene Ysaÿe’nin iki numaralı solo sonatı’nın analizi ve J. S. Bach’ın mi majör partitası’nın üzerindeki etkileri. [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Ulusal Tez Merkezi. 11. 07.2025 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden alınmıştır.
  • The Strad. (2024). Great violinists: Jacques Thibaud. 12.07.2025 tarihinde https://www.thestrad.com/playing-hub/great-violinists-jacques-thibaud/18217.article adresinden alınmıştır.
  • Tonebase team. (2023). Bach: Violin Partita No. 3, BWV 1006 - A Violinist’s Practice Guide. 17.07.2025 tarihinde https://resources.tonebase.co/violin/violin-posts/bach-violin-partita-3 adresinden alınmıştır.
  • Türkili, E. (2024). Eugène Ysaÿe- Obsesyon Sonatı Performans Analizi. BAU-ART Sanat Dergisi, 2(1), 39-45. Vestergaard, M. (2020). Bach to Ysaÿe: History and Performance Considerations of Sonata No. 2. [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, University of Connecticut]. Uconn Library. 10.07.2025 tarihinde https://digitalcommons.lib.uconn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1755&context=srhonors_theses adresinden alınmıştır.
  • Yang, M. (2016). The Six Sonatas for Unaccompanied Violin by Eugène Ysaÿe: A study in dedication and interpretation. [Yayımlanmış doktora tezi, Victoria University of Wellington]. 09.07.2025 tarihinde https://doi.org/10.26686/wgtn.17019944.v1 adresinden alınmıştır.

ANALYSIS OF THE FIRST MOVEMENT OF EUGENE YSAŸE'S VIOLIN SONATA NO. 2 IN THE CONTEXT OF J. S. BACH'S PARTITA IN E MAJOR, BWV 1006.

Year 2025, Issue: 53, 562 - 580, 30.11.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1758101

Abstract

This study aims to analyze Ysaÿe's Violin Sonata no. 2, one of the most interesting examples of the modern violin repertoire, through its connection with Bach's partita, and to reveal how the composer made his references to Bach and the Baroque period audible through his musical approach.
The method used in this study combines literature review and comparative musical analysis techniques. Specific measures of Bach's BWV 1006 prelude are examined at the note level in relation to their counterparts in the first movement of Ysaÿe's Obsession, and their tonal, rhythmic, and expressive characteristics are compared.
The findings show that Ysaÿe used direct quotations from Bach's Prelude, sometimes without any changes and sometimes deliberately altering them, thereby both referencing the musical aesthetics of the Baroque period and translating the traumatic mood of the post-war period into musical language.

References

  • Aktüze, İ. (2004). Müziği okumak. Pan yayıncılık.
  • Bruno, T. (2024). The art of dedication: An analytical approach to eugène Ysaÿe’s op. 27. [Yayımlanmış doktora tezi, Florida State University College Of Music. ProQuest]. 7.07.2025 tarihinde origsite=gscholar&sourcetype=Dissertations%20&%20Theses adresinden alınmıştır.
  • Ceviz, M. Ç. (2022). Eugene Ysaÿe’nin No.2 La Minör Op.27 Solo Keman Sonatı’nın Yorumlaması Üzerine Bir Çalışma. Journal of History School, 58, 1827-1853.
  • Curty, A. (2003). A Pedagogical Approach to Eugène Ysaÿe’s Six Sonatas for Solo Violin, Op. 27. [Yayımlanmış doktora tezi, Graduate Faculty of The University of Georgia]. ProQuest. 03.07.2025 tarihinde https://www.proquest.com/pqdtglobal/docview/305329069/48E26ACC71834080PQ/1?sourcetype=Dissertations%20&%20Theses adresinden alınmıştır.
  • Greitzen, M. L. (2008). Becoming Bach, Blaspheming Bach: Kinesthetic Knowledge and Embodied Music Theory in Ysaÿe’s “Obsession” for Solo Violin. Current Musicology, (86), 65-78. 14.07.2025 tarihinde https://doi.org/10.7916/cm.v0i86.5142 adresinden alınmıştır.
  • Mangum, J. (t.y.). Partita No. 3 in E major for Solo Violin, BWV 1006. 17.07.2025 tarihinde https://www.laphil.com/musicdb/pieces/6945/partita-no-3-in-e-major-for-solo-violin-bwv-1006 adresinden alınmıştır.
  • Predota, G. (2021). Eugène Ysaÿe: Six Sonatas for Solo Violin, Op. 27 “Mirroring the technical evolution and expressions of his time”. 18.07.2025 tarihinde https://interlude.hk/eugene-Ysaÿe-six-sonatas-for-solo-violin-op-27-mirroring-the-technical-evolution-and-expressions-of-his-time/ adresinden alınmıştır.
  • Ratcliff, B., Ysaÿe A. (1947). Ysaÿe: His Life, Work and Influence (1. Baskı). William Heineman Ltd.
  • Stockhem, M. (2002). Ysaÿe, Eugène-Auguste. S. Sadie (ed.). Grove’s Music and Musicians Dictionary içinde (2. Baskı, s.680-681). (Cilt 20). Macmillian Publishers Limited.
  • Teskeredzic, M. (2009). Eugene Ysaÿe’nin iki numaralı solo sonatı’nın analizi ve J. S. Bach’ın mi majör partitası’nın üzerindeki etkileri. [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. Ulusal Tez Merkezi. 11. 07.2025 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden alınmıştır.
  • The Strad. (2024). Great violinists: Jacques Thibaud. 12.07.2025 tarihinde https://www.thestrad.com/playing-hub/great-violinists-jacques-thibaud/18217.article adresinden alınmıştır.
  • Tonebase team. (2023). Bach: Violin Partita No. 3, BWV 1006 - A Violinist’s Practice Guide. 17.07.2025 tarihinde https://resources.tonebase.co/violin/violin-posts/bach-violin-partita-3 adresinden alınmıştır.
  • Türkili, E. (2024). Eugène Ysaÿe- Obsesyon Sonatı Performans Analizi. BAU-ART Sanat Dergisi, 2(1), 39-45. Vestergaard, M. (2020). Bach to Ysaÿe: History and Performance Considerations of Sonata No. 2. [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, University of Connecticut]. Uconn Library. 10.07.2025 tarihinde https://digitalcommons.lib.uconn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1755&context=srhonors_theses adresinden alınmıştır.
  • Yang, M. (2016). The Six Sonatas for Unaccompanied Violin by Eugène Ysaÿe: A study in dedication and interpretation. [Yayımlanmış doktora tezi, Victoria University of Wellington]. 09.07.2025 tarihinde https://doi.org/10.26686/wgtn.17019944.v1 adresinden alınmıştır.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Performance
Journal Section Research Article
Authors

Ayşe Turan 0000-0001-9268-1170

Early Pub Date November 29, 2025
Publication Date November 30, 2025
Submission Date August 5, 2025
Acceptance Date October 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 53

Cite

APA Turan, A. (2025). EUGENE YSAŸE’NİN 2 NUMARALI SOLO KEMAN SONATININ 1. BÖLÜMÜNÜN J. S. BACH’IN BWV 1006 Mİ MAJÖR PARTİTA’SI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Sanat Yazıları(53), 562-580. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1758101