The 18th century, dominated by Rococo art, also marks the Age of Enlightenment and rationalism as symbolized by Immanuel Kant's phrase “Dare to know." Commedia dell'Arte, which features distinct characters and humorous elements, originated from an ancient form of Italian improvisational theatre. It was revived during the Renaissance period in the 16th century. These characteristic theatrical archetypes were brought to life again in the masterpieces of German porcelain factories during their golden age in the 18th century. Porcelain figurines inspired by Commedia dell’Arte are sculptural figures that symbolize fixed personality types or social classes with their extravagant costumes and behavioral traits. Decorated with vibrant colors and detailed embellishments, these artworks were used decoratively in lavish palaces and banquet tables and were considered symbols of social status due to their aesthetic and material value. This study aims to examine significant German porcelain factories that produced Commedia dell'Arte-themed figurines during the Rococo period as well as focus on porcelain artists who specialized in this theme. The analysis includes leading German factories such as Meissen, Höchst, Nymphenburg alongside a detailed review of masterpieces created by artists working at these factories. The methodology involves evaluating art history literature with an emphasis on porcelain history through international books obtained from global porcelain museums, collection catalogs, academic articles, national books; utilizing various digital libraries and art history databases for a comprehensive literature review. As part of this research, data (visuals & writings) gathered from museum visits across Europe have been incorporated into visual analysis processes. This approach allows for comparative commentary on stylistic differences and similarities among various factories' Commedia dell’Arte figurines.
Rokoko sanatının hâkim olduğu 18. Yüzyıl, bilim ve felsefede ise İmmanuel Kant’ın “Aklını kullanma cesaretini göster” ifadesiyle simgelenen rasyonalizm ve Aydınlanma Çağı olarak şekillenmiştir. Belirgin karakterleri ve mizahi unsurları ile tanınan Commedia dell'Arte; kökeni asırlar öncesine dayanan doğaçlama bir İtalyan tiyatrosunun, 16.Yüzyıl aydınlanma çağı olan Rönesans döneminde tekrar canlanmış bir türüdür. Tiyatronun karakteristik tiplemeleri ise 18.Yüzyılda Avrupa’da altın çağını yaşayan dönemin gözde Alman porselen fabrikalarının, oyuncuların sahne performanslarındaki öznel niteliklerini yansıttıkları, şaheser nitelikteki porselen biblolarla yeniden hayat bulmuşlardır. Belirli karakter arketipleri ile şekillenen Commedia dell’Arte porselen bibloları, sabit bir kişilik tipini veya sosyal bir sınıfı sembolize eden, gösterişli kostümleri ve davranış özellikleri ile karakterize edilmiş heykelsi figürünlerdir. Canlı renkler ve detaylı süslemelerle dekorlanmış olan bu eserler, gösterişli saraylar ve ziyafet sofralarında dekoratif amaçlarla kullanılmışlar ve estetik ve maddi değerleri ile sosyal statü simgesi sayılmışlardır. Yapılan bu çalışma ile Rokoko dönemi Commedia dell'Arte temalı porselen bibloların üretildiği önemli Alman porselen fabrikalarının ve bu temaya odaklanan porselen sanatçıların incelemesinin amaçlanması bağlamında; Meissen, Höchst, Nymphenburg, gibi önde gelen Alman fabrikalarının porselen tarihindeki yerlerinin analizi yanında, bu fabrikalarda çalışmış sanatçıların başyapıt eserleri detaylı olarak analiz edilmiştir. Çalışma yöntemi olarak; sanat tarihi ve özellikle porselen tarihi literatürünün, süreç içerisinde dünya porselen müzelerinden edinilmiş uluslararası kitapların, koleksiyon kataloglarının, akademik makalelerin ve ulusal kitapların değerlendirilmeleri yapılmış; çeşitli dijital kütüphaneler ve sanat tarihi veri tabanlarından faydalanılarak geniş çaplı bir literatür taraması yapılmıştır. Araştırmanın bir parçası olarak, Avrupa müzelerinde yerinde yapılmış olan müze gezilerinden elde edilmiş porselen veri (görsel, yazınsal) ve gözlemler, görsel analiz sürecine dahil edilerek, çeşitli fabrikaların Commedia dell'Arte bibloları arasında stilistik farklılıklar ve benzerlikler karşılaştırmalı bir yaklaşımla yorumlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 20, 2025 |
Publication Date | September 24, 2025 |
Submission Date | September 25, 2024 |
Acceptance Date | August 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 46 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License