Mühendislik yapılarında gürültü iletimi yapısal yolla, hava
yoluyla veya ikisinin birleşimi şeklinde gerçekleşmektedir. Gürültü iletiminin
tanılanmasında deneysel metot kullanımı yaygındır. Deneysel çalışmalarda tercih
edilen başlıca metot ise kaynak–iletim yolu–alıcı yaklaşımıdır. Gürültü
transfer fonksiyonları bu metot ile ölçülmektedir. Yapısal yolla gürültü
iletimi, bir binanın duvarındaki, bir köprünün tabliyesindeki veya bir aracın
tabanındaki titreşimlerle oluşabilir. Verilen örneklerdeki yapısal titreşimlerin
hiç birinin sönümlemeden azade olmadığı açıktır. Dolayısıyla, ölçülen gürültü
transfer fonksiyonları sönümleme bilgisini de içermektedir. Bu çalışmada,
gürültü transfer fonksiyonlarından sönümleme bilgisinin ayrıştırılması için
analitik bir çözüm önerilmektedir. Sönümleme verisi ekseriyetle mevcut
olmadığından, gürültünün modellenmesi ve azaltılmasına dönük bilgisayar
benzetimi çalışmalarında sönümsüz hesaplamalı modeller kullanılmaktadır.
Hesaplamalı ve deneysel modellerin ikisinin de sönümsüz olması, yüksek
ilgileşim katsayılarına erişilmesine olanak sağlamaktadır.
Computational models that are constructed to identify the noise transmission in engineering structures are examined using the experimental data. Since damping data are often unavailable, undamped models are used in computational studies, which are performed to model and to suppress noise. To achieve high correlation coefficients, experimental models should be undamped, as well. The current study offers an analytical solution to separate damping from the noise transfer functions. The proposed solution is exemplified through a case study. Noise transfer functions of an automobile are measured experimentally. For the experimental study, the source–path–receiver approach is employed. The damping information embedded in the experimental data is separated using the proposed analytical solution. The computational model is updated using the undamped transfer functions. Final model is obtained by imposing the identified damping information to the updated model.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Submission Date | May 9, 2017 |
Acceptance Date | March 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.