Dilek Köse1 Nursan Çınar1 Funda Akduran21Sakarya University School Of Health Sciences Department Of Pediatrics Nursing Turkey2Sakarya University School Of Health Sciences Department Of Internal Medicine Nursing TurkeyDilek Köse Nursan Çınar Fun
Amaç: Araştırma, hemşirelik öğrencilerinde internet bağımlılığı, kişilik özellikleri ve zaman yönetimi arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirildi. Yöntem: Tanımlayıcı-ilişki arayıcı olarak gerçekleştirilen araştırmanın evrenini 2011-2012 yılı bahar yarıyılında Hemşirelik Bölümünde öğrenim gören öğrenciler (N=397), örneklemini ise çalışmaya katılmaya gönüllü toplam 165 öğrenci oluşturdu. Veriler Mart-Nisan 2012 tarihleri arasında, araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Young (1998) tarafından geliştirilen, Bayraktar (2001) tarafından Türkçeye uyarlanan İnternet Bağımlılığı Ölçeği (İBÖ), Benet-Martinez ve John (1998) tarafından geliştirilen Sümer ve ark. (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan Beş Faktör Kişilik Özellikleri Ölçeği (BFKÖ) ve Britton ve Glynn (1991) tarafından geliştirilen, Alay ve Koçak (2002) tarafından Türkçeye uyarlanan Zaman Yönetimi Envanteri (ZYE) ile elde edildi. Örneklem grubu için ölçeklerin cronbach alphası sırasıyla; İBÖ (,94), BFKÖ alt ölçekleri (,62) ile (,74) arasında ve ZYE (,85) olarak belirlendi. Elde edilen veriler yüzdelik dağılım, ortalama, person korelasyon ile analiz edildi. Bulgular: Araştırma kapsamındaki öğrencilerin %75,8'inin kız, %24,2'sinin erkek ve yaş ortalaması 21,01±1,8 yıl olduğu bulundu. Öğrencilerin %45,4'ü Fen/Anadolu/Süper Lisesinden mezun olduğunu, %91,5'i herhangi bir işte çalışmadığını ve %58,2'si yurtta kaldığını ifade etti. Araştırmada kullanılan ölçeklerin toplam puan ortalamaları incelediğinde; İBÖ (x= 40,16±15,38; min= 20, max=119), BFKÖ (x=154,82±14,37; min=113, max=154) ve ZYE ( x=86,04±13,55; min=48, max=120) olduğu bulundu. BFKÖ toplam puanı ile İBÖ toplam puanı arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlendi (p>,05). İBÖ toplam puanı ile BFKÖ'nün Öz Denetim/ Sorumluluk (r= -,36 p=,000), Yumuşak Başlılık (r= -,24 p=,002), alt boyutları arasında ters yönlü ilişki olduğu, Duygusal Dengelilik (r=,22 p=,003) alt boyutu arasında ise pozitif yönde zayıf ilişki olduğu saptandı. İBÖ toplam puanı ile ZYE toplam puanı arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki saptandı (r= -,26 p=,001). BFKÖ toplam puanı ile ZYE toplam puanı arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulundu (r=,41 p=,000). Sonuç: Öğrencilerin internet bağımlılığı toplam puan ortalamasının düşük olduğu görüldü. İBÖ puanı ile Öz Denetim/ Sorumluluk puanı ve ZYE toplam puanı arasında ters yönlü ilişki olduğu saptandı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Submission Date | March 14, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 16 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.