Çeşitli yükler altında çelik yapıların davranışı
kiriş-kolon birleşim noktalarının davranışına bağlıdır. Dolayısıyla en iyi
moment-dönme eğrileri ile temsil edilen kolon-kiriş birleşimleri davranışı,
çerçeve sistemlerin davranışında önemli rol oynamaktadır ve birleşim
elemanlarının geometrik parametrelerinin değişimi moment-dönme eğrisini ve
analiz sonuçları etkilemektedir. Bu çalışma kapsamında önerilen alın levhalı
birleşimin moment-dönme karakteristiği deneysel olarak incelenmiştir. Bu
çalışmada mevcut alın levhalı birleşimlerden farklı olarak birleşimde berkitme
levhasının kiriş gövdesine ve alın levhasına kaynatılması önerilmiştir. Farklı
alın levha kalınlıkları için bu birleşimin göçme şekilleri, moment-dönme eğrisi
ve karakteristikleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Ayrıca deney
sonuçları, bu birleşime yakın davranış gösteren ve aynı levha kalınlıklarına
sahip T-elemanlı birleşim deney sonuçları ile karşılaştırmalı olarak
değerlendirilmiştir. Alın levhası kalın olan birleşim ince olana göre daha
rijit olurken, alın levhalı birleşimlerin T-elemanlı birleşimlere göre daha
sünek olduğu görülmüştür.
The behavior of steel structure depends on the behavior of beam-to-column connections under various loading. Thus, the behavior of beam-to-column connections which are presented well with moment-rotation curve plays an important role in frame systems, and variation of geometric parameters of connection elements effects analysis results and moment-rotation curves. This study suggests on experimentally understanding the structural behavior of end plate connection whose stiffener is welded in web of the beam and end-plate. It is evaluated comparatively the failure modes, moment-rotation curve and characteristics of the connections which have different end-plate thickness. Also, experimental results of the end-plate connections are compared to results of T-element connections whose flange thickness is equal to end-plate thickness. While the connection has thicker end plate is more rigid according to the connection has thinner end plate, the end-plate connection is more ductile according to T-stub connection.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Submission Date | May 5, 2017 |
Acceptance Date | December 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 22 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.