Research Article
BibTex RIS Cite

A Study of relationship between share index and consumer confidence index, with Granger causality test

Year 2021, Volume: 3 Issue: 1, 131 - 138, 30.06.2021
https://doi.org/10.47542/sauied.836367

Abstract

Confidence indices form a general opinion about the economy, as they examine the attitudes of households towards current and future behavior. These decisions are considered to be related to stock indices. For this purpose; In the study, the cause-effect relationship between the month-end stock index price data for the period January 2011 - December 2019 and the monthly retail, construction and service sector confidence index data for the same period was investigated. Granger causality test was used to determine the cause-effect relationship. In the study, BIST 100 index was taken as the stock index. This index was chosen because it contains the highest 100 shares in terms of trading volume and market. The data, were analyzed with E-views 9 package program. As a result of the analysis it was seen that there is a one-way significant relationship from the BIST 100 index to the retail, construction and service sector confidence index.

References

  • Akkuş, H. T. Zeren, F. (2019). Tüketici güven endeksi ve katılım-30 islami hisse senedi endeksi arasındaki saklı ilişkinin araştırılması: türkiye örneği, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(1), 53-70.
  • Baştürk M. F. (2020). Tüketici güven endeksi ile hisse senedi piyasası arasındaki ilişki: türkiye örneği. Maliye Dergisi, 177, 145-159.
  • Bose, E., Hravnak, M., & Sereika, S. M. (2017). Vector autoregressive models and Granger causality in time series analysis in nursing research. Nursing Research, 66(1), 12–19.
  • Canöz, İ. (2018). Borsa istanbul 100 endeksi ile tüketici güven endeksleri arasındaki nedensellik ilişkisi: türkiye örneği. Fiscaoeconomia, 2(1), 136-153.
  • Eyüboğlu, S., Eyüboğlu, K. (2018). Tüketici güven endeksi ile borsa istanbul sektör endeksleri arasındaki ilişkinin araştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(1), 235-259.
  • Ferrer, E., Salaber, J., Zalewska, A. (2014). Consumer confidence indices and stock markets’ meltdowns. The European Journal Of Finance, 22(3), 195–220.
  • Fisher, K. L., Statman, M. (2003). Consumer confidence and stock returns. The Journal of Portfolio Management, 30(1), 115–127.
  • Gökalp, B. (2019). Hisse senedi getirileri ile tüketici güven endeksi arasındaki ilişki: diyagonal vech modeli üzerinden bir değerlendirme. Ekonomi Politika ve Finans Araştırmaları Dergisi , 4(1), 139-150.
  • INVESTING BIST 100 Endeksi (2020). Erişim Adresi: http://tr.investing.com/indices/ise-100 (Erişim Tarihi: 18.06.2020).
  • Jansen, W.J., Nahuis, N.J. (2003). The stock market and consumer confidence: european evidence, Economics Letters, 79(1), 89-98.
  • Münyas, T. (2019). Borsa istanbul endeksleri ile güven endeksleri arasındaki ilişkinin araştırılması üzerine bir inceleme. Tesam Akademi Dergisi, Türkiye Ekonomisi Özel Sayısı, 299-320.
  • Öner, H. (2018). Tüketici ve üretici fiyat endeksleri arasındaki ilişkinin Granger nedensellik testi yoluyla incelenmesi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi , 3(1) , 318-327.
  • Salhin, A., Sherif, M., Jones, E. (2016). Managerial sentiment, consumer confidence and sector returns. International Review Of Financial Analysis, 47, 24–38.
  • Tekin, B., Cengiz, S. (2018). Pay senedi piyasası ile tüketici güven endeksi arasındaki nedensellik ve eşbütünleşme ilişkileri: borsa istanbul’da bir uygulama. Journal of Social And Humanities Sciences Research, 5(29), 3837-3847.
  • TÜİK Haber Bülteni (2020). Erişim Adresi: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27865&utm_source (Erişim Tarihi:16.6.2020).
  • Usul H., Küçüksille H., Karaoğlan, S. (2017). Güven endekslerindeki değişimlerin hisse senedi piyasalarına etkileri: borsa istanbul örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 685-695.
  • Yavuz, S . (2010). Hataları ardışık bağımlı (otokorelasyonlu) olan regresyon modellerinin tahmin edilmesi . Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi , 23(3) , 123-140.

Hisse senedi endeksi ile tüketici güven endeksi arasındaki ilişkinin Granger nedensellik testi ile incelenmesi

Year 2021, Volume: 3 Issue: 1, 131 - 138, 30.06.2021
https://doi.org/10.47542/sauied.836367

Abstract

Güven endeksleri, hane halkının mevcut ve gelecekteki davranışlarına yönelik tutumlarını incelediğinden, ekonomiye yönelik genel bir kanı oluşturmaktadır. Bu kararların hisse senedi endeksleri ile ilişkili olduğu düşünülmektedir. Bu amaçla, çalışmada Ocak 2011- Aralık 2019 dönemine ait ay sonu hisse senedi endeksi fiyat verileri ile aynı döneme ait aylık perakende, inşaat ve hizmet sektörü güven endeksi verileri arasındaki sebep-sonuç ilişkisi araştırılmıştır. Sebep-sonuç ilişkisinin belirlenmesinde, Granger nedensellik testi kullanılmıştır. Çalışmada, hisse senedi endeksi olarak BİST 100 endeksi baz alınmıştır. İşlem hacmi ve piyasa bakımından en yüksek 100 hisseyi içermesi nedeniyle bu endeks seçilmiştir. Veriler, E-views 9 paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda BİST 100 endeksinden, perakende, inşaat ve hizmet sektörü güven endeksine doğru tek yönlü anlamlı ilişki olduğu görülmüştür.

References

  • Akkuş, H. T. Zeren, F. (2019). Tüketici güven endeksi ve katılım-30 islami hisse senedi endeksi arasındaki saklı ilişkinin araştırılması: türkiye örneği, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(1), 53-70.
  • Baştürk M. F. (2020). Tüketici güven endeksi ile hisse senedi piyasası arasındaki ilişki: türkiye örneği. Maliye Dergisi, 177, 145-159.
  • Bose, E., Hravnak, M., & Sereika, S. M. (2017). Vector autoregressive models and Granger causality in time series analysis in nursing research. Nursing Research, 66(1), 12–19.
  • Canöz, İ. (2018). Borsa istanbul 100 endeksi ile tüketici güven endeksleri arasındaki nedensellik ilişkisi: türkiye örneği. Fiscaoeconomia, 2(1), 136-153.
  • Eyüboğlu, S., Eyüboğlu, K. (2018). Tüketici güven endeksi ile borsa istanbul sektör endeksleri arasındaki ilişkinin araştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(1), 235-259.
  • Ferrer, E., Salaber, J., Zalewska, A. (2014). Consumer confidence indices and stock markets’ meltdowns. The European Journal Of Finance, 22(3), 195–220.
  • Fisher, K. L., Statman, M. (2003). Consumer confidence and stock returns. The Journal of Portfolio Management, 30(1), 115–127.
  • Gökalp, B. (2019). Hisse senedi getirileri ile tüketici güven endeksi arasındaki ilişki: diyagonal vech modeli üzerinden bir değerlendirme. Ekonomi Politika ve Finans Araştırmaları Dergisi , 4(1), 139-150.
  • INVESTING BIST 100 Endeksi (2020). Erişim Adresi: http://tr.investing.com/indices/ise-100 (Erişim Tarihi: 18.06.2020).
  • Jansen, W.J., Nahuis, N.J. (2003). The stock market and consumer confidence: european evidence, Economics Letters, 79(1), 89-98.
  • Münyas, T. (2019). Borsa istanbul endeksleri ile güven endeksleri arasındaki ilişkinin araştırılması üzerine bir inceleme. Tesam Akademi Dergisi, Türkiye Ekonomisi Özel Sayısı, 299-320.
  • Öner, H. (2018). Tüketici ve üretici fiyat endeksleri arasındaki ilişkinin Granger nedensellik testi yoluyla incelenmesi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi , 3(1) , 318-327.
  • Salhin, A., Sherif, M., Jones, E. (2016). Managerial sentiment, consumer confidence and sector returns. International Review Of Financial Analysis, 47, 24–38.
  • Tekin, B., Cengiz, S. (2018). Pay senedi piyasası ile tüketici güven endeksi arasındaki nedensellik ve eşbütünleşme ilişkileri: borsa istanbul’da bir uygulama. Journal of Social And Humanities Sciences Research, 5(29), 3837-3847.
  • TÜİK Haber Bülteni (2020). Erişim Adresi: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27865&utm_source (Erişim Tarihi:16.6.2020).
  • Usul H., Küçüksille H., Karaoğlan, S. (2017). Güven endekslerindeki değişimlerin hisse senedi piyasalarına etkileri: borsa istanbul örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 685-695.
  • Yavuz, S . (2010). Hataları ardışık bağımlı (otokorelasyonlu) olan regresyon modellerinin tahmin edilmesi . Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi , 23(3) , 123-140.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Cansu Çilingir 0000-0001-5923-9700

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Çilingir, C. (2021). Hisse senedi endeksi ile tüketici güven endeksi arasındaki ilişkinin Granger nedensellik testi ile incelenmesi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 3(1), 131-138. https://doi.org/10.47542/sauied.836367
AMA Çilingir C. Hisse senedi endeksi ile tüketici güven endeksi arasındaki ilişkinin Granger nedensellik testi ile incelenmesi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi. June 2021;3(1):131-138. doi:10.47542/sauied.836367
Chicago Çilingir, Cansu. “Hisse Senedi Endeksi Ile tüketici güven Endeksi arasındaki ilişkinin Granger Nedensellik Testi Ile Incelenmesi”. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi 3, no. 1 (June 2021): 131-38. https://doi.org/10.47542/sauied.836367.
EndNote Çilingir C (June 1, 2021) Hisse senedi endeksi ile tüketici güven endeksi arasındaki ilişkinin Granger nedensellik testi ile incelenmesi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi 3 1 131–138.
IEEE C. Çilingir, “Hisse senedi endeksi ile tüketici güven endeksi arasındaki ilişkinin Granger nedensellik testi ile incelenmesi”, Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, vol. 3, no. 1, pp. 131–138, 2021, doi: 10.47542/sauied.836367.
ISNAD Çilingir, Cansu. “Hisse Senedi Endeksi Ile tüketici güven Endeksi arasındaki ilişkinin Granger Nedensellik Testi Ile Incelenmesi”. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi 3/1 (June 2021), 131-138. https://doi.org/10.47542/sauied.836367.
JAMA Çilingir C. Hisse senedi endeksi ile tüketici güven endeksi arasındaki ilişkinin Granger nedensellik testi ile incelenmesi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi. 2021;3:131–138.
MLA Çilingir, Cansu. “Hisse Senedi Endeksi Ile tüketici güven Endeksi arasındaki ilişkinin Granger Nedensellik Testi Ile Incelenmesi”. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, vol. 3, no. 1, 2021, pp. 131-8, doi:10.47542/sauied.836367.
Vancouver Çilingir C. Hisse senedi endeksi ile tüketici güven endeksi arasındaki ilişkinin Granger nedensellik testi ile incelenmesi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi. 2021;3(1):131-8.