Kamu kaynağını tasarrufu altında bulunduranların hesap vermeleri ve sebebiyet verdiği kamu zararını karşılamaları halka karşı mali sorumluluğun bir gereğidir. Kamu zararı kavramı mevzuatımıza 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile girmiştir. Bu Kanun’a göre kamu zararının tespiti çeşitli süreçlere bağlanmıştır. Farklı süreçler aynı konuda farklı yargı kararlarını da ortaya çıkarmaktadır. Aynı konuda yargı organlarınca farklı kararlar alınması tarafları zor durumda bırakabilmektedir. Bu konuda Uyuşmazlık Mahkemesinin verdiği bir karar, sürece yol gösterici olmuştur. Uyuşmazlık Mahkemesi kararları ile adli ve idari yargı arasındaki kamu zararına ilişkin hüküm uyuşmazlıklarının kesin hükme bağlanabileceği ortaya çıkmıştır. Ancak, en önemli fonksiyonu kamu zararı tespit etmek olan Sayıştay ile diğer yargı organları arasındaki hüküm uyuşmazlıklarının ne şekilde kesin hükme bağlanacağı belirsizliğini korumaktadır. Anayasa Mahkemesi son kararlarında içtihat değişikliğine giderek Sayıştayı yargı kurumu olarak kabul etmiştir. Aynı konuda yargı kararları arasında hüküm uyuşmazlığı olması hukuk devleti anlayışı içinde kabul edilebilir bir durum değildir. Bu sebeple Sayıştay kararları ile diğer yargı organları arasındaki hüküm uyuşmazlıklarını çözümleme yetkisinin de Uyuşmazlık Mahkemesine verilmesi gerekir
The accountability of those who have authority over public resources and their liability for the public loss they cause is a requirement of their fiscal responsibility to the public. The concept of public loss has entered our legislation with the Public Financial Management and Control Law no. 5018. According to this law, the detection of public loss requires various processes. Different processes lead to different judicial decisions on the same subject. When judicial organs make different decisions on the same subject, this can leave parties in a difficult situation. On this subject, a decision made by Conflict Court has been a guiding factor for the process. With the decisions of the Conflict Court, it has become clear that the conflicts of judgment on public loss between judicial and administrative justices can reach a final judgment. However, it is still unclear how to reach a final judgment in the conflicts of judgment between the Court of Accounts, whose main function is to detect public loss, and other judicial bodies. The Constitutional Court has accepted the Court of Accounts as a judicial institution by changing the case law in its recent decisions. Having conflicts of judgment between judicial decisions on the same subject is not an acceptable situation in a state of law. For this reason, the Conflict Court should be given the authority to resolve the conflicts of judgment between the Court of Accounts and the other judicial organs
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 97 |