Bu makalede, okullarda beden eğitiminin durumunu araştıran ulusal ve uluslararası araştırmalar incelenerek, Kasım 1999’da Berlin’de düzenlenen Beden Eğitimi Dünya Zirvesi (Physical Educatıon World Summit) ’nden günümüze okul beden eğitiminin dünya genelindeki durumu hakkında rapor verilecektir. Araştırmalardan elde edilen veriler dünyadaki ülkelerde ve bölgelerde okul beden eğitimindeki modellerin ve yönelimlerin göstergelerini sağlamaktadır. Kanıtlar, olumlu gelişmelerin ve politik retoriğin, bu olumluluğa ters uygulamalardaki noksanlıklarla yan yana durduğunu göstermektedir. Nitekim, içtenliklerin ve aynı zamanda ‘karışık mesajlar’ın da yer aldığı bütünlüklü senaryo, ulusal ve/veya bölgesel hükümetlerin yasalar yoluyla beden eğitimi için gerekli koşulları sağlama görevini üstlendiklerini fakat, bazılarının doğru yürütme ve kaliteli bir dağıtım güvencesi yoluyla doğru uygulamaların gerçekleştirilebilmesi konusunda yavaş yada sessiz kaldıklarını işaret etmektedir. Esas itibariyle, 1999 Berlin Beden Eğitimi Zirvesi’nden bu yana, okul beden eğitiminin durumunda, özellikle ekonomik olarak az gelişmiş olan ve gelişmekte olan bölgelerde çok az bir değişiklik olmuştur. Var olmaya devam eden endişeler şunları kapsamaktadır: eğitim programına ayrılan yetersiz süre, uygun olmayan eğitim programı, beden eğitiminin algılanan düşük statüsü, yetersiz nitelikli ve/veya yeterli derecede eğitilmemiş öğretmenler (özellikle ilköğretim okullarında), sıklıkla yetersiz bütçe ve büyük sınıflarla ilişkilendirilen yetersiz tesis, araç-gereç ve öğretim materyalleri, bazı ülkelerde, okul dışındaki geniş toplum programlarına ve tesislerle kurulacak ilişkilere yönelik bir farkındalık eksikliği ve toplumsal cinsiyet eşitliği ve engelli öğrencilerin tam katılımını sağlama yönündeki engeller. Fakat, şu anki ülkeler arası kurumların girişimleri (örneğin UNESCO (taraftarlık) ve Avrupa Parlamentosu (2007 Kararlılık) beden eğitimini politik gündeme almışlardır. Politik ilkeleri ve eylem taraftarlılığını üstlenen ülkeler arası kurumlar ile birlikte beden eğitimi için güvenli ve sürekli bir gelecek gerçekleştirilebilir görünmektedir. Makale, bu sürekliliğin sağlamlaştırılması için sunulan önerilerle son bulmaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2008 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 19 Sayı: 1 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |