Çocukların
fiziksel aktivite düzeyini yükseltmek ve fiziksel aktiviteye ilişkin olumlu
tutum geliştirmelerini sağlamak için fiziksel aktiviteye yönelik bakış açıları
hakkında bilgiye ihtiyaç vardır. Çocuğun fiziksel aktivite davranışını artırmak
için öncelikle fiziksel aktiviteye ilişkin tutumu belirlemek ve sonuçlara göre
uygulama stratejileri belirlemek gereklidir. Bu çalışmanın amacı, ortaokul
öğrencilerinin fiziksel aktiviteye yönelik tutumlarını ölçmek için Fiziksel
Aktiviteye Yönelik Tutum Ölçeği (FAYTÖ) olarak isimlendirilen güncel ve
güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. 2016-2017 eğitim öğretim yılında
yürütülen bu araştırma için Hacettepe Üniversitesinden Etik Komisyon onayı ve
Milli Eğitim Bakanlığından yasal izin alınmıştır. Çalışmada betimsel tarama
modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini ilköğretim 6.7. ve 8. sınıfta
öğrenim gören 636 öğrenci oluşturmaktadır. Açımlayıcı (n=206) ve doğrulayıcı
faktör analizlerinin (n=430) yürütülmesinde iki farklı örneklem üzerinde
çalışma yürütülmüştür. Açımlayıcı faktör analizi sonuçları ölçekteki 25
maddenin 5 faktörde toplandığını göstermektedir: Sevgi (5 madde), İsteklilik (7
madde), Fayda (4 madde), Sosyalleşme (5 madde) ve Öz Güven (4 madde). Bu
faktörlerin yükleri 0.409 ve 0.768, iç tutarlılık katsayıları ise 0.70 ve 0.85
arasında değişmektedir. Faktörlerin toplam varyansa yaptıkları katkı
%61.16’dır. Ortaya çıkan modelin uyum indeksleri incelendiğinde χ2/df = 1.96,
RMSEA = 0.048, NNFI = 0.927, CFI =0,937, IFI = 0.937, GFI = 0.909’dur. Elde
edilen bu bulgular FAYTÖ’nün 7. ve 8. sınıf ortaokul öğrencilerinin fiziksel
aktiviteye yönelik tutumlarının değerlendirilmesinde geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
There
is a need for perception of children towards physical activity to raise their
awareness of physical activity level and to develop positive attitudes towards
physical activity. In order to increase the child's physical activity
behaviour, it is necessary to first determine the attitude towards physical
activity and determine the implementation strategies according to the results.
The purpose of this study was to develop an up-to-date and reliable measurement
tool called the Attitude Scale for Physical Activity (ASPA) to measure the
attitudes of secondary school students towards physical activity. In this
study, descriptive study design was used. The sample of the study consisted of
636 6th, 7th and 8th-grade students. Exploratory factor analysis (n=206) and
confirmatory factor analysis (n=430) were conducted on different groups.
Exploratory factor analysis results revealed 5 factors: Affinity (5 items),
Willingness (7 items), Benefit (4 items), Socialization (5 items) and
Self-Trust (4 items). Internal consistency coefficients of these factors were
0.83, 0.85, 0.75, 0.82, 0.70, respectively. The contribution of these factors
to the total variance was 61.16% and the factor loadings range was from 0.409
to 0.768. Confirmatory factor analysis results were χ2 / df = 1.96, RMSEA =
0.048, NNFI = 0.927, CFI = 0.937, IFI = 0.937, GFI = 0.909. These findings
showed that ASPA is a valid and reliable measurement tool for 6th, 7th and 8th
grade secondary school students in order to measure attitude towards physical
activity.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 30 Sayı: 2 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |