The purpose of this research is to examine technological pedagogical content knowledge of novice physical education and sports teachers. A total of 162 newly appointed physical education and sports teachers participated in the study. The Technological Pedagogical Content Knowledge Scale, which was adapted into Turkish by Semiz and İnce in 2012 was used to collect data with 156 participants. Data analysis was performed using SPSS 25. Since the data distributed normal, the independent t-test were used. In the qualitative part, data were collected with structured interview questions with 6 participants. The interview records were analyzed and the results were categorized by thematic content analysis with the MAXQDA program. Findings were reported under three main themes. These are respectively listed as Pre-service Experiences, In-service Experiences and Professional Learning. In this study, the technological pedagogical content knowledge of physical education and sports teachers who have just started their profession has been examined and reported on certain subjects. It was reported that teachers had a positive attitude towards the role of technology and saw technology as an opportunity to improve themselves in their professional life. While the TPACK levels of physical education and sports teachers differed in favor of men regarding the concept of gender; it was determined that there was no difference according to age. The limitations encountered are given in the recommendations section.
Bu çalışmanın amacı yeni atanmış beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisinin incelenmesidir. Çalışmaya 2022-23 öğretim yılında yeni atanmış 162 beden eğitimi ve spor öğretmeni katılmıştır. Karma yöntem olarak tasarlanan araştırmanın nicel kısmında Semiz ve İnce tarafından 2012 yılında Türkçeye uyarlanan Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği 156 kişiye uygulanmıştır. SPSS 25 kullanılarak veri analizi gerçekleştirilmiştir. Verilerin normal dağılım göstermesi ile parametrik testlerden bağımsız t testi kullanılmıştır. Nitel kısımda ise 6 katılımcı ile yapılandırılmış görüşme sorularıyla veriler toplanarak görüşme kayıtlarının çözümlemesi yapılmış ve elde edilen sonuçlar MAXQDA programı ile tematik içerik analizi yapılarak kategorize edilmiştir. Toplam üç ana başlık altında bulgular raporlanmıştır. Bunlar sırasıyla; Hizmet öncesi deneyimler, Hizmet içi deneyimler ve Mesleki Öğrenme olarak sıralanmaktadır. Bu çalışmada mesleğe yeni başlamış beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi belli başlı konularda incelenip raporlanmıştır. Teknolojinin rolü konusunda öğretmenlerin; pozitif bir tutuma sahip olduğu, teknolojiyi meslek hayatında kendilerini geliştirmek adına fırsat olarak gördükleri raporlanmıştır. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin TPAB düzeyleri cinsiyet kavramına ilişkin erkeklerin lehine farklılaşırken; yaşa göre farklılık bulunmadığı tespit edilmiştir. Karşılaşılan sınırlılıklara öneriler kısmında yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 20, 2023 |
Submission Date | July 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 34 Issue: 3 |
HACETTEPE JOURNAL OF SPORT SCIENCESCopyright © Hacettepe University Faculty of Sport Sciences |