The aim of this study is to examine the administrative structure of Turkish language teaching centers that operate to teach Turkish to international students. The data set of the study, which was conducted through document review, one of the qualitative research methods, consists of information about a total of 143 Turkish language teaching centers, 109 of which are state universities and 34 of which are foundation universities. Descriptive analysis technique was used to analyze the data obtained through the web pages and regulations of the relevant institutions. According to the research findings, sixteen different examples were found in the institutional names of Turkish language teaching centers, and it was determined that the name "Turkish Language Teaching Application and Research Center" was used the most. It was determined that assistant managers were included in most of the management boards, and that faculty members working in the center's fields of activity were frequently preferred in the selection of members to the boards. In the distribution of directors working in the centers by gender, men stood out, and in the distribution by title, academics with the titles of "Assoc. Prof. Dr." and "Prof. Dr." stood out. When we look at the distribution of center directors according to the departments/units where their staff are located, “Turkish Language and Literature” departments ranked first, followed by “Rectorate” unit and “Turkish Education” departments.
Turkish language teaching teaching Turkish to foreigners Turkish language teaching centers administrative structure
Ethics committee approval was not required for this research.
There was no funding to report for this submission.
There are no acknowledgements.
Bu araştırmanın amacı uluslararası öğrencilere Türkçe öğretmek amacıyla faaliyet yürüten Türkçe öğretim merkezlerini idari yapılanma boyutuyla incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesiyle gerçekleştirilen çalışmanın veri setini, 109’u devlet, 34’ü vakıf üniversiteleri bünyesinde faaliyet gösteren toplam 143 Türkçe öğretim merkeziyle ilgili bilgiler oluşturmaktadır. İlgili kurumların web sayfaları ve yönetmelikleri aracılığıyla ulaşılan verilerin analizinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre Türkçe öğretim merkezlerinin kurumsal adlandırmalarında on altı farklı örneğe rastlanmış, en fazla “Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi” adlandırmasının kullanıldığı belirlenmiştir. Yönetim kurullarının çoğunda müdür yardımcılarına yer verildiği, kurullara üye seçiminde merkezin faaliyet alanlarında çalışma yürüten öğretim elemanlarının sıklıkla tercih edildiği tespit edilmiştir. Merkezlerde görev yapan müdürlerin cinsiyete göre dağılımında erkekler, ünvana göre dağılımında ise “Doç. Dr.” ve “Prof. Dr.” ünvanına sahip akademisyenler öne çıkmıştır. Merkez müdürlerinin kadrolarının bulunduğu bölümlere/birimlere göre dağılımına bakıldığında “Türk Dili ve Edebiyatı” bölümleri ilk sırada yer alırken bunu “Rektörlük” birimi ve “Türkçe Eğitimi” bölümleri takip etmiştir.
Bu çalışma etik kurul onayı gerektirmemektedir.
Bu çalışma herhangi bir fon sağlayıcı kuruluş tarafından desteklenmemiştir.
Teşekkür edilecek herhangi bir kişi veya kurum bulunmamaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | November 26, 2024 |
| Acceptance Date | June 17, 2025 |
| Early Pub Date | August 1, 2025 |
| Publication Date | August 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 52 |
Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences (SDU-JS), is licensed under the is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International Legal Code.