Bu çalışmada, “yerel yönetimlerin vergilendirme yetkisiyle ilgili olarak uluslararası literatür ve uygulamaların deneyimleri ışığında, Türkiye’de yerel yönetimlerin vergilendirme yetkisine ilişkin, özellikle iktisadi etkinlik açısından değerlendirmeler yapılması ve Türkiye ile ilgili önerilerin geliştirilmesi” amaçlanmıştır. “Vergilendirme yetkisi” kavramına ilişkin çeşitli yaklaşımlar, özellikle OECD’nin ayrıntılı bir analiz sonucu ortaya koyduğu “vergilendirme yetki sınıflaması” çerçevesinde, ülkelerin farklı idari yapıları esas alınarak incelenmiştir. Türkiye’de vergilendirme yetkisinin Anayasa tarafından merkezi hükümete verildiği ve ayrıca, merkezi hükümetin yerel idarelere, görevleri ile orantılı geliri sağlama yükümlülüğünün bulunduğu belirlenmiştir. Buna ilave olarak, yasama organının, gerektiğinde konu ile ilgili yetki devri düzenlemesi yapabileceği belirtilmiştir. Türkiye’de yerel yönetimlerin kaynak problemlerinin temel nedenlerinden birisinin, “vergi kaynaklarından verginin nasıl toplanacağı ve etkin bir şekilde nereye harcanacağı” ile ilgili olduğunun altı çizilmiş ve buna bağlı olarak vergilendirme konusunda yerele yetki devri yapılmasının bu tür temel sorunlara çözüm getirmeyeceği ortaya konmuştur. Bu kapsamda, Türkiye ile ilgili olarak gerek merkezi hükümet, gerek yerel idareler bazında yerine getirilmesi gereken eylemlere ilişkin çeşitli öneriler geliştirilmiştir
Yerel Yönetimler Ademi Merkeziyetçilik Vergilendirme Yetkisi
In this paper, a study on “conducting evaluations of local administrations in Turkey and making recommendations concerning their taxing power, with particular attention to economic efficiency” is presented. The study draws on international literature and experience gathered from practice. Various approaches related to issue of taxing power, especially that of OECD classification framework which is based on an in depth analysis of different country administrative structures, are examined. It is observed that taxation authority is conferred on the central government by the Main Constitution of Turkey, and the central government has also to provide sufficient resources to local administrations conducive to their responsibilities. In addition, it is stated that the legislative body can make arrangements to assign related authority to local administrations if needed. Emphasis is placed on the inefficiency in collecting taxes from tax resources and allocating tax revenues, as one of the major reasons behind the funding deficiency of local administrations. Furthermore, it is argued that delegating taxation authority to local administrations is unlikely to solve such basic problems. In this scope, various recommendations are made with respect to actions needed to be taken by both the central government and local administrations in Turkey
Diğer ID | JA27NF45CM |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 20 |
.