BibTex RIS Cite

UZAKTAN EĞİTİMDE ÖĞRENME ORTAMININ KABULÜ İLE BİRLİKTELİK DUYGUSUNUN ÖĞRENEN MEMNUNİYETİNE ETKİSİ

Year 2013, Issue: 26, 209 - 220, 01.10.2013

Abstract

Uzaktan eğitim son yıllarda bireyler tarafından çokça talep edilen bir seçenek haline gelmiştir. Artan eğitim ihtiyacı, zaman kısıtlamaları ve coğrafi engeller uzaktan eğitime olan ihtiyacı her geçen gün arttırmaktadır. Gelişen bilgi iletişim teknolojileri sayesinde zaman ve mekân kaynaklı sorunlar aşılmakta ve bu durum uzaktan eğitimi birçok açıdan kaliteli kılmaktadır.
Uzaktan eğitime yönelik olan bu talep artışının yanında boş kalan kontenjanlar ve mezun olmadan okulu bırakan öğrencilerin oranı uzaktan eğitimde kalitenin ne kadar önemli bir unsur olduğunu ortaya çıkarmaktadır. Moore (2005)’un Sloan-C için hazırladığı rapora göre etkili öğrenme, erişim, öğrenci memnuniyeti, kurumsal memnuniyet ve maliyet etkililiği uzaktan eğitimdeki kalite göstergelerini oluşturmaktadır.
Bu kalite göstergelerinden öğrenci memnuniyeti uzaktan eğitim uygulamalarında çok önemli bir yere sahiptir. Öğrenci algılarını anlamak, başarılı bir çevrim içi öğrenme ortamı oluşturmak ve uygulamak için ilk adımdır (Sahin & Shelley, 2008).
Bu amaçtan hareketle araştırmada, öğrenme ortamının kabulü ile birliktelik duygusunun öğrenen memnuniyetine etkisi araştırılacaktır.
Bu araştırma betimsel ve ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada çevrimiçi öğrenme sistemleri kabul ölçeği, topluluk hissi ölçeği ve memnuniyet ölçeği kullanılmıştır. Araştırma evrenini Süleyman Demirel Üniversitesi Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokulu Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Halkla İlişkiler dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır.

THE CONTRIBUTION OF LEARNING ENVIRONMENT ACCEPTANCE AND COMMUNITY FEELING TO LEARNER SATISFACTION IN DISTANCE EDUCATION

Year 2013, Issue: 26, 209 - 220, 01.10.2013

Abstract

Distance education has become a preferred option by people in recent years. Increasing education demands, time constraints and geographical difficulties increasing demand to the distance education every passing day. Thanks to evolving information and communication technologies problems from time and location being exceeded and this makes distance education advantageously in many ways.
With the increasing demand to the distance education, schools remaining empty quota and proportion of students who leave school without graduating reveals the importance of quality in distance education. According to Moore's report (2005) for prepare Sloan-C effective learning, access, student satisfaction,institutional satisfaction and cost-effectiveness are quality indicator of distance education.
Student satisfaction has an important place in distance education applications. Understanding the perceptions of students is the first step to create and implement a successful online learning environment (Sahin & Shelley, 2008).
For this purpose, study, learner a sense of satisfaction associated with the adoption of the effect of the learning environment will be investigated.
Descriptive and relational research models are used in this study. The scale of acceptance of online learning systems, the scale of a sense of community and the scale of satisfaction are used. The study population are Suleyman Demirel University Distance Education Vocational School of Medical Documentation and Secretarial Training Program’ students taking Public Relations course.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA27SK47BN
Journal Section Articles
Authors

Arzu Özkanan This is me

Adeviye Erdoğan This is me

Publication Date October 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 26

Cite

APA Özkanan, A., & Erdoğan, A. (2013). UZAKTAN EĞİTİMDE ÖĞRENME ORTAMININ KABULÜ İLE BİRLİKTELİK DUYGUSUNUN ÖĞRENEN MEMNUNİYETİNE ETKİSİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi209-220.

Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences take part in national and international indices such as Akademia Social Sciences Index (ASOS), Business Source Corporate Plus (EBSCO), Scientific Indexing Services (SIS), Turkish Education İndex (TEİ), Directory of Research Journals Indexing (DRJI), Akademic Resource İndex (ResearchBib), Journal Factor, CiteFactor, Information Matrix for the Analysis of Journals (MİAR), Index Copernicus (IC), Social Sciences Citation Index (SOBİAD).