Y KUŞAĞI ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK YATKINLIĞI: BÖLÜMLERARASI KARŞILAŞTIRMA
Yıl 2018,
Sayı: 31, 326 - 357, 30.06.2018
Nesrin Şalvarcı Türeli
,
Hatice Coşkun
Öz
İçinde doğdukları dönem, iletişim ve teknojik yapı, yetiştirilme biçimleri,
eğitim imkânları ile diğer kuşaklardan farklı olan Y kuşağı kariyer hedeflerini
belirlemede farklı düşünme ve hareket yapısına sahiplerdir. İşletme ve
mühendislik eğitimi alan Y kuşağı bireylerin deneyimlerini, algılarını ve
beklentilerini daha iyi anlamak, gelecekle ilgili iş planlarını değerlendirebilmek
amacıyla bu çalışma kurgulanmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ve Isparta
ilinde yer alan devlet ve vakıf üniversitelerinin işletme bölümü ve endüstri
mühendisliği bölümlerinde okuyan üçüncü-dördüncü sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 518 üniversite öğrencisine ulaşılmıştır.
Lerroy ve arkadaşları (2009) tarafından geliştirilen girişimcilik ölçeği
kullanılmıştır. Analiz sonucunda; araştırmaya katılan öğrencilerin girişimcilik
niyetleri; cinsiyete, okul türüne ve aile fertleri arasında girişimcinin varolup
olmamasına göre farklılık gösterirken bölüm türünün ise girişimcilik niyetini
etkilemediği gözlemlenmiştir.
Kaynakça
- Akdemir, A. (2012), İşletmeciliğin Temel Bilgileri”, Ekin Basım Yayın
Dağıtım, Bursa.
- Akdemir, A., Konakay, G., Demirkaya, H.& vd. (2013), “Y Kuşağının
Kariyer Algısı, Kariyer Değişimi Ve Liderlik Tarzı Beklentilerinin
Araştırılması”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi / Cilt:2
/ Sayı:2, ss. 11-42.
- Akdemir, A. (2015), Girişimcilik ve İş Kurma, Editör: Ali Akdemir, Orion
Kitabevi, Ankara.
- Altuntuğ, N., (2012). “ Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin
Tüketici Profili”, Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi,
Cilt 4, Sayı 1,ss. 203-212.
- Ardıç, E. &Altun, A. (2017). “Dijital Çağın Öğreneni”, Uluslararası Sosyal
Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi,2017, 1, 12-30.
- Arsenault, P. M. (2004), “Validating generational Differences A legitimate
diversity and leadership issue”, The Leadership &
OrganizationDevelopment JournalVol. 25 No. 2, 2004, pp. 124-
141.
- Arslan, K. (2002). “Üniversiteli Gençlerde Mesleki Tercihler ve
Girişimcilik Eğilimleri”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 2002/6, 1-
11.
- Arslan, A.& Staub S. (2015), “Kuşak Teorisi ve İçgirişimcilik Üzerine Bir
Araştırma”, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi KAÜ İİBF Dergisi, 6(11), ss.1-24.
- Balaban, Ö.&Özdemir, Y., (2008), “Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik
Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Sakarya Üniversitesi İİBF Örneği”,
Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), ss.133- 147.
- Bilge, H.& Bal, V. (2012), “Girişimcilik Eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi
Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Süleyman Demirel
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, Sayı:16, ss.131-
148.
- Bozkurt, Ö., (2006), “Girişimcilik Eğiliminde Kişilik Özelliklerinin
Önemi”, Girşimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), ss.93- 111.
- Broadbridge, A. M., Maxwell, G.A.,Ogden, S. M. (2007), Experiences,
Perceptions And Expectations Of Retail Employment For
Generation Y”, Career Development International, Vol. 12 No. 6,
pp. 523-544.
- Can, A., (2014), SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi,
Pegem Akademi, Ankara.
- Cekada, T. L., (2012), “Training a Workforce Understanding Key Needs
& Learning Styles”, Multigenerational Professional Safety,
March-2012, pp. 40-44.
- Cennamo, L., Gardner, D., (2008), “Generational Differences İn Work
Values, Outcomes And Person-Organisation Values Fit”, Journal
of Managerial Psychology, 23 ( 8), pp. 891-906.
- Çelik, A., İnce, M.& Bozyiğit, S. (2014), “Üniversite Öğrencilerinin
Girişimcilik Niyetlerini Etkileyen Ailesel Faktörleri Belirlemeye
Yönelik Bir Çalışma”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (3), ss.113-124.
- Çetinkaya, B. Ö. & Alparslan, A. M. (2013). “Girişimcilerde Bulunması
GerekenÖzellikler İle Girişimcilik Eğitimi: Girişimci Ve Öğrenci
Görüşleri”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 8 (1), ss.7-28.
- Doğaner, M.& Altunoğlu, A. (2010). “Adnan Menderes Üniversitesi
Nazilli İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü
Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri”, Organizasyon ve Yönetim
Bilimleri Dergisi, 2(2), ss. 103-110.
- Duran, C., Büber, H. & Gümüştekin, G. E. (2013), “Girişimcilik Hislerine
Eğitimin Katkısı: Kütahya Meslek Yüksek Okulu Makine
Programı Örneği”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2),ss.33-
55.
- Dündar, S. & Ağca, V. ( 2007), “Afyon Kocatepe Üniversitesi Lisans
Öğrencilerinin Girişimcilik Özelliklerinin İncelenmesine İlişkin
Ampirik Bir Çalışma”, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Dergisi, Cilt 25, Sayı 1, 2007, s. 121-142.
- Ersoy, H. (2010), “Kültürel Çevrenin Girişimcilik Tercihine Etkisi”,
Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1),ss. 71-77.
- Gümüşoğlu, Ş. & Karaöz, B. (2014), “Tarihsel Süreçte Girişimcilik: Muğla
Örneği”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), ss.97-
116.
- Gürsoy,D., Maier T. A., Chic, C. G.(2008). “Generational Differences: An
Examination Of Work Values And Generational Gaps In The
Hospitality Workforce”, International Journal Of Hospitality
Management, 27 (2008), ss. 448–458.
- Heinonen, J. (2007). “An Entrepreneurial-Directed Approach To Teaching
Corporate Entrepreneurship At University Level”, Education –
Training, Vol. 49 No. 4, pp. 310-324
- Henry, C., (2005). “Entrepreneurship Education And Training: Can
Entrepreneurship Be Taught? Part I”, Education- Training Vol. 47
No. 2, 2005, Pp. 98-111
- Herbison, G., Boseman, G. (2009). “ Here They Come- Generation Y. Are
you Ready?”, Journal Of Fınancıal Servıce Professıonals / May
2009,pp.33-34.
- Howe, N.& Strauss, W. (2008), “Helicopter Parents in the Workplace”,
Erişim Adresi:
https://www.researchgate.net/publication/265564290_Helicopter
_Parents_in_the_Workplace, Erişim tarihi: 05.07.2017.
- Iden, R. L., (2016), Strategies for Managing a Multigenerational
Workforce, Doctoral Study Submitted in Partial Fulfillment of the
Requirements for the Degree of Doctor of Business
Administration, Walden University.
- Karadal, H. (2014), Girişimcilik, Editör: Himmet Karadal, Üçüncü Basım,
Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul.
- Keleş, S., (2014), “Aile Şirketlerinde Y Jenerasyonunun Öz Yeterlilik
Algısı Ve İşe Adanmışlık İlişkisi”, Süleyman Demirel Üniversitesi
Vizyoner Dergisi, 5(11), ss.95-109.
- Keleş, H. N. (2013), “Girişimcilik eğiliminin Kuşak Farkına Göre
İncelenmesi”, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(26), ss.23-
43.
- Kim, H, Knight, K. D., Crutsinger, C. (2009). “Generation Y employees'
retail work experience: The mediating effect of job characteristics”,
Journal of Business Research 62 (2009) 548–556.
- Koca, A. İ. (2010), “ Kariyer Seçiminde Kariyer Değerleri İle Demografik
Faktör İlişkisi: Çukurova Üniversitesi’nde Bir Araştırma”,
Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 14(1), ss. 56-70.
- Kurt, Y. A. (2016), “Y Kuşağının Girişimcilikle Sınavı”, Erişim Adresi:
https://medium.com/turkce/yku%C5%9Fa%C4%9F%C4%B1n%C4%B1ngiri%C5%9Fimcilikles%C4%B1nav%C4%B1-597585559f2b,
Erişim tarihi: 21.07.2017.
- Leroy, H., Maes, J., Sels, L., Debrulle, J., MEULEMAN, M.,(2009).
“Gender Effects On Entrepreneurıal Intentıons: A Tpb Multıgroup
Analysıs At Factor And Indıcator Level”, Paper presented at the
Academy of Management Annual Meeting, 7-11 August 2009,
Chicago.
- Naktiyok, A. & Timuroğlu, M. T. (2009), “Öğrencilerin Motivasyonel
Değerlerinin Girişimcilik Niyetleri Üzerine Etkisi Ve Bir
Uygulama”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi
23( 3) , ss. 85-103.
- Nicholas, A.J. (2009), “Generational Perceptions: Workers And
Consumers”, Journal of Business & Economics Research, Volume
7, Number 10, 47-52.
- Murat, N. (2013). “Türkiye’de Y Kuşağı Kendi İşini Kurmanın Peşinde”,
Erişim Adresi:
http://www.pazarlamasyon.com/pazarlama/turkiyede-y-kusagikendi-isini-kurmanin-pesinde/, Erişim Tarihi: 21.07.2017.
- Reilly, P. (2012), “Understandingand Teaching Generation Y”, English
Teaching Forum, Number:1, pp.2-11.
- Reisenwitz, T. H.& Iyer, R. (2009 ), “Differences In Generation X And
Generation Y: Implications For The Organization And
Marketers”, The Marketing Management Journal,Volume 19,
Issue 2, Pages 91-103.
- Özden, K., Temurlenk, M. S.& Başar, S. (2008), Review of Social,
Economic & Business Studies, Vol. 11/12, p1-20.
- Sayers, R., (2007). “ The right staff from X to Y Generational change and
Professional development in future academic libraries”, Library
Management, 28 (8/9), pp. 474-487.
- Spiro, C. (2006), “Generation Y in the Workplace”, Defence
AT&L:November-December,pp.16-19.
- Şeşen, H.& Basım, H. N. (2012), “ Demografik Faktörler ve Kişiliğin
Girişimcilik Niyetine Etkisi: Spor Bilimleri Alanında Öğrenim
Gören Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Ege
Akademik Bakış, Cilt: 12, Özel Sayı, ss.21-28.
- Weingarten, R. M. (2009), “Four Generatıons, One Workplace: A GenXY Staff Nurse’s Vıew Of Team Buıldıng In The Emergency
Department”, Journal Of Emergency Nursıng, 35(1), pp.27-30.
- Yelkikalan, N., Akatay, A. & Altın, E.(2010). “Yeni Girişimcilik Modeli
ve Yeni Nesil Girişimci Profili: İnternet Girişimciliği ve Y, M, Z
Kuşağı Girişimci”, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar
Dergisi, Sayı:20, ss.489-506.
- “Üniversitelerimiz ve Yükseköğretimde Mevcut Durum”,
http://sahipkiran.org/2015/09/07/yuksek-ogretimde-mevcutdurum/ (10.04.2016).
- http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime
&guid=TDK.GTS.596212a5643e91.02378240, 09.07.2017.