Flexible working,
one of the brand-new trends of changing world,
gives working life its new form. Being widespread in especially private
sector. this method is having a progressive course in Turkey.
The additional
provision to the Article 100 of Public Servants Law No 657 that regulates the
principles of public personnel system stipulates that the staff at public
institutions holds the opportunity of working in flexible hours as per their
working hours and durations depending on the qualities of the services the offer.
This additional provision paves the way for flexible hours in public
institutions as private sector implements.
Working
environment and conditions fall within the field interest of both private and
public administrations. From this perspective, flexible working is a
significant implementation for the institutions. Flexible working is a model of
working that allows variety in working conditions while the term of flexibility
is inherent in flexible working. Flexible working implementations do not only boost
the satisfaction of the staff but they also grow the productivityof the
institution in order to reach its objectives.
This study
shall investigate the flexible working system and related terms and has the
objective of exploring the practicability of flexible working systems based on
modern administration approaches in Turkish public institutions.
Esnek çalışma,
gelişen dünyanın yeni trendlerinden biri olarak çalışma hayatını yeniden
şekillendirmektedir. Özellikle özel sektörde uygulamasını görebildiğimiz bu
yöntem, ülkemiz açısından da arzulanan bir seyir izlemektedir.
Ülkemiz kamu
personel sistemini düzenleyen 657 sayılı Devlet Memurları Temel Kanununun 100.
maddesine ilave edilen fıkra uyarınca “Bütün
memurların gerçekleştirdikleri hizmetlerin niteliklerine göre çalışma saat ve
süreleriyle görev yerlerine bağlı olmadan çalışabilmelerinin imkân dâhilinde
olduğu” ifadesiyle esnek çalışmanın önü açılıp özel kurumlarda
uygulanabilen esnek çalışma kamu sektörüne de taşınılmaya çalışılmaktadır.
Çalışma ortamı
ve koşulları hem özel idarelerin hem de kamu idarelerinin ilgi alanındadır. Bu
bağlamda kurumlar açısından esnek çalışma, önemli bir uygulamadır. Esnek
çalışma, özünde esneklik kavramını barındırırken; çalışma koşullarına
çeşitlilik sağlamaya imkân veren çalışma modelidir. Esnek çalışma uygulamaları
çalışanın tatminini artırırken; kurumun hedeflerine ulaşması anlamında da
verimliliği yükseltmektedir.
Bu doğrultuda
makalede esnek çalışma sistemi ve ilgili kavramlarının incelenip modern yönetim
yaklaşımlarına dayalı esnek çalışma sistemlerinin Türkiye’de kamu idarelerinde
uygulanabilirliğinin ortaya konulması amaçlanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 32 |
.