Research Article
BibTex RIS Cite

AZERBAYCAN ATASÖZLERİNDE YETKİNLİK YÖNETİMİ: BİR HERMENEUTİK SARMAL ÇALIŞMASI

Year 2020, Issue: 37, 315 - 341, 31.08.2020

Abstract

Yüzyıllardır toplumların kolektif bilgeliğinden süzülerek gelen atasözlerinin, özellikle “yönetim” faaliyetinin temelini oluşturan karar süreçlerini destekleme potansiyelinin olduğu düşüncesi bu araştırmanın temel varsayımını oluşturmaktadır. Bu araştırmada son dönemde yeni bir yönetim yaklaşımı olarak sunulan “yetkinlik yönetimi” konusunun Azerbaycan atasözleri üzerinden analizi amaçlanmaktadır. Araştırma nitel bir araştırmadır ve araştırmada yetkinlik yönetimi ile ilgili olduğu kabul edilen atasözleri, hermeneutik sarmal tekniği ile analiz edilmiştir. Ehmedov ve Qurbanov tarafından yazılan Atalar Sözleri adlı kitaptan elde edilen araştırma verileri yetkinlik yönetimi bağlamında analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu yolla araştırmada Azerbaycan atasözlerinin yetkinlik yönetimi yaklaşımını karşılama potansiyeli nedir sorusu cevaplandırılmaya çalışılmıştır. Hem atasözleri hem de yetkinlik boyutları kapsamlı bir şekilde irdelenmiş, ima edilen şeyin ne olduğu açığa çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre atasözlerinden yönetimin diğer alanlarında olduğu gibi, yetkinlik yönetimi konusunda önemli çıkarsamaların yapılabilmesinin mümkün olduğu görülmüştür. Bu sonucun sonraki çalışmalarda araştırmacıların kendi özgün kaynaklarına yönelmelerinde onları cesaretlendirici bir öneminin olacağı düşünülmektedir.

References

  • AKSOY. Ö. A. (1965). Atasözleri ve Deyimler. Ankara : TDK Yayınları.
  • AKYOL Mayatürk vd. (2013). Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi: Çok Uluslu Bir Firma Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi 15(2).
  • AZERBAYCAN ATALAR SÖZÜ VE DEYİMLER (2007). Bakü: Nurlar Neşriyyat Poliqrafiya Merkezi.
  • BARR, J. ve diğerleri (2016). Leadership in Health Care, SAGE Publications, London,
  • BOGDAN, C. R., BIKLEN, S. (1992). Qualitative Research for Education: Introduction and Methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • BOYATSIZ, A.R.(1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance, New York, J. Wiley.
  • BROUARD, S. vd. (2011). The multiple faces of social entrepreneurship: A review of definitional issues based on geographical and thematic criteria. Journal Entrepreneurship & Regional Development 23(5).
  • BUDAK, G. (2008).Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi. İzmir: Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi.
  • ČİŽİŪNIENĖ, K. vd. (2016). Research on Competencies of Human Resources in Transport Sector: Lithuanian Case Study. Procedia Engineering 134: 336 – 343.
  • CHEN, H. ve CHANG WEN, Y. (2011). Core Competence: From a Strategic Human Resource Management Perspective. African Journal of Business Management 5(14).
  • CHUNG-HERRERA, B. vd. (2003). Grooming Future Hospitality Leaders: A Competencies Model. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly 44(3).
  • CRESWELL, J. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. California: Sage Publications.
  • ÇINAR, Z. (2016). Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme, Kargem Araştırma Yazıları
  • DEY, I. (1993). Qualitative Data Analysis: A User-Friendly Guide for Social Scientists. London: Routledge Publications.
  • DREYFUS, H. (1991). Being-in-the-World: A Commentary on Heidegger’s Being and Time, Division I. Cambridge and Massachusetts: MIT Press.
  • EREN, E. (2015). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Yayıncılık. 15. Bası.
  • GENÇ, N. (2013). Yönetim ve Organizasyon Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Gözden geçirilmiş 4. Baskı.
  • GÜÇLÜ, N. (2001). Zaman Yonetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 25: 87-100.
  • HATİPOĞLU, V. (1964). Atasözleri ve Deyimler. Türk Dili 13.
  • Harvard Unıversity Competency Dictionary.
  • HEIDEGGER, M. (1996). Being and Time. (Çev. Stambaugh, Joan). Albany: Suny Press.
  • HEINSMAN, H. (2008). The Competency Concept Revealed: Its Nature, Relevance, and Practice, Academisch Proefschrift. Vrije Üniversitesi. Enschede: PrintPartners Ipskamp BV.
  • HOY, D. C. (2002). Heidegger ve Hermeneutiğe Dönüş. (Çev. Arslan, Hüsamettin). İnsan Bilimlerine Prolegomena. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • INGRAM, H. vd. (1999). Teamwork: comparing academic and practitioners’ perceptions. Team Performance Management: An International Journal 5(1).
  • KAŞGARLI MAHMUD (2006). Divanü Lûgat-it-Türk C.1. (Çev.: Besim Atalay). 5. Baskı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • KIKOSKI, J. (1993). Effectıve Communıcatıon In The Intranatıonal Workplace: Models For Publıc Sector Managers And Theorısts. Professıonal And Organızatıonal Development.
  • KÖKLÜ, M. (1996). Etkili Denetim. Eğitim Yönetimi, 2(2).
  • LADO, A. vd. (1992). A Competency-Based Model of Sustainable Competitive Advantage: Toward a Conceptual Integration. Journal of Management, 18(1).
  • LEWIS, P. (1985). Defining 'business ethics': Like Nailing Jello to a Wall, Journal of Business Ethics 4 (5).
  • MCCLELLAND, D. (1973). Testing for Competence Rather Than for "Intelligence”. American Psychologist, 28(1).
  • MCKIBBEN, L. ( 2017). Conflict management: importance and implications. British Journal of Nursing 26(2).
  • MIL, B. (2007). Yorumlayıcı (Hermeneutik Araştırma Süreci ve Çeşitleri, (Ed: A .Yüksel, Mil B, Bilim, Y.) Nitel Araştırma: Neden, Nasıl, Niçin?. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • NAIR, C. vd. (2010). Leadership and Management of Quality in Higher Education. United Kingdom: Chandos Publishing.
  • POYRAZ, Y. ve TERGİP, A. (2010). 18. Yüzyıl Dîvan Şairlerinden Hâkim’in Şiirlerinde Atasözleri, Deyimler ve Halk Söyleyişleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • PULAKOS, E. vd. (2006). Adaptability in the Workplace: Selecting an Adaptive Workforce, Advances İn Human Performance And Cognitive Engineering Research.
  • PALMER, E. Richarde (2002). Hermenötik (Çev. İ. Görener). İstanbul: Anka Yayınları.
  • PEKKAN, N.Ü., BİÇER, M.,Gökçen KAPUSUZ, A. 2020. Başa Çıkma Stratejilerinin Mesleki Tatmin Üzerindeki Etkisinde Öz-Yeterliliğin Aracılık Rolü, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 55(1), 636-650
  • POSNER, B. (2015). An investigation into the leadership practices of volunteer leaders, Leadership & Organization Development Journal, 36( 7).
  • ROTHWELL, W. ve LINDHOLM, J. (1999). Competency identification, modelling and assessment in the USA, International Journal of Training and Development, 3(2).
  • SAĞLAM, M. Y. (2001). Atasözleri ve Deyimlerde İmgelem, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 18: 45-51.
  • SCHOONOVER, S. (2003). Human Resource Competencies For The New Century. Schoonover Associates LLC.
  • SPENCER, L. vd. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. Canada: John Wiley & Sons.
  • SÖKMEN, A. (2016). Meslek Etiği, Örgütsel ve Yönetsel Etik Kurumsal Sosyal Sorumluluk. Ankara: Detay Yayıncılık. 1. Baskı.
  • TUTAR, H. (2013). İşletme Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Gözden Geçirilmiş 2. Baskı.
  • TUTAR, H. (2015). Zaman Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 4. Baskı.
  • TUSHMAN M. vd. (2013). Exploıtatıon, Exploratıon, And Process Management: The Productıvıty Dılemma Revısıted. Academy of Management Review, 28(2).
  • ÜLGEN, H. ve MİRZE, K. (2013). İşletmelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Beta Yayıncılık. 8. Bası.
  • VURAL AKINCI, B. (2011). Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 1(1).
  • YAP, K. vd. (2016). Testing the Bivalent Fear of Evaluation Model of Social Anxiety: The Relationship between Fear of Positive Evaluation, Social Anxiety, and Perfectionism. Journal Cognitive Behaviour Therapy, 45(2).
  • YEUNG, A. vd. (1996). Identifying and Developing HR Competencies for the Future, The California Strategic Human Resource Partnership Human Resource Planning, 19(4).
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • QARAYEV, A. (1999). Avropa Menşeli Sözlerin İzahlı Lüğeti. Bakı: Maarif Neşriyyatı.
  • QIPÇAQ, M. (2002). Söz Alemine Seyahet. Bakı: Bakı Universiteti Neşriyyatı.
  • WANG, S. vd. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future Research. Human Resource Management Review 20.
  • WHITE, R. (1959). Motivation Reconsidered: The Concept of Competence. Psychological Review 66: 279-333.
Year 2020, Issue: 37, 315 - 341, 31.08.2020

Abstract

References

  • AKSOY. Ö. A. (1965). Atasözleri ve Deyimler. Ankara : TDK Yayınları.
  • AKYOL Mayatürk vd. (2013). Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi: Çok Uluslu Bir Firma Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi 15(2).
  • AZERBAYCAN ATALAR SÖZÜ VE DEYİMLER (2007). Bakü: Nurlar Neşriyyat Poliqrafiya Merkezi.
  • BARR, J. ve diğerleri (2016). Leadership in Health Care, SAGE Publications, London,
  • BOGDAN, C. R., BIKLEN, S. (1992). Qualitative Research for Education: Introduction and Methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • BOYATSIZ, A.R.(1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance, New York, J. Wiley.
  • BROUARD, S. vd. (2011). The multiple faces of social entrepreneurship: A review of definitional issues based on geographical and thematic criteria. Journal Entrepreneurship & Regional Development 23(5).
  • BUDAK, G. (2008).Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi. İzmir: Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi.
  • ČİŽİŪNIENĖ, K. vd. (2016). Research on Competencies of Human Resources in Transport Sector: Lithuanian Case Study. Procedia Engineering 134: 336 – 343.
  • CHEN, H. ve CHANG WEN, Y. (2011). Core Competence: From a Strategic Human Resource Management Perspective. African Journal of Business Management 5(14).
  • CHUNG-HERRERA, B. vd. (2003). Grooming Future Hospitality Leaders: A Competencies Model. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly 44(3).
  • CRESWELL, J. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. California: Sage Publications.
  • ÇINAR, Z. (2016). Yetkinlik Bazlı Performans Değerlendirme, Kargem Araştırma Yazıları
  • DEY, I. (1993). Qualitative Data Analysis: A User-Friendly Guide for Social Scientists. London: Routledge Publications.
  • DREYFUS, H. (1991). Being-in-the-World: A Commentary on Heidegger’s Being and Time, Division I. Cambridge and Massachusetts: MIT Press.
  • EREN, E. (2015). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Yayıncılık. 15. Bası.
  • GENÇ, N. (2013). Yönetim ve Organizasyon Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Gözden geçirilmiş 4. Baskı.
  • GÜÇLÜ, N. (2001). Zaman Yonetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 25: 87-100.
  • HATİPOĞLU, V. (1964). Atasözleri ve Deyimler. Türk Dili 13.
  • Harvard Unıversity Competency Dictionary.
  • HEIDEGGER, M. (1996). Being and Time. (Çev. Stambaugh, Joan). Albany: Suny Press.
  • HEINSMAN, H. (2008). The Competency Concept Revealed: Its Nature, Relevance, and Practice, Academisch Proefschrift. Vrije Üniversitesi. Enschede: PrintPartners Ipskamp BV.
  • HOY, D. C. (2002). Heidegger ve Hermeneutiğe Dönüş. (Çev. Arslan, Hüsamettin). İnsan Bilimlerine Prolegomena. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • INGRAM, H. vd. (1999). Teamwork: comparing academic and practitioners’ perceptions. Team Performance Management: An International Journal 5(1).
  • KAŞGARLI MAHMUD (2006). Divanü Lûgat-it-Türk C.1. (Çev.: Besim Atalay). 5. Baskı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • KIKOSKI, J. (1993). Effectıve Communıcatıon In The Intranatıonal Workplace: Models For Publıc Sector Managers And Theorısts. Professıonal And Organızatıonal Development.
  • KÖKLÜ, M. (1996). Etkili Denetim. Eğitim Yönetimi, 2(2).
  • LADO, A. vd. (1992). A Competency-Based Model of Sustainable Competitive Advantage: Toward a Conceptual Integration. Journal of Management, 18(1).
  • LEWIS, P. (1985). Defining 'business ethics': Like Nailing Jello to a Wall, Journal of Business Ethics 4 (5).
  • MCCLELLAND, D. (1973). Testing for Competence Rather Than for "Intelligence”. American Psychologist, 28(1).
  • MCKIBBEN, L. ( 2017). Conflict management: importance and implications. British Journal of Nursing 26(2).
  • MIL, B. (2007). Yorumlayıcı (Hermeneutik Araştırma Süreci ve Çeşitleri, (Ed: A .Yüksel, Mil B, Bilim, Y.) Nitel Araştırma: Neden, Nasıl, Niçin?. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • NAIR, C. vd. (2010). Leadership and Management of Quality in Higher Education. United Kingdom: Chandos Publishing.
  • POYRAZ, Y. ve TERGİP, A. (2010). 18. Yüzyıl Dîvan Şairlerinden Hâkim’in Şiirlerinde Atasözleri, Deyimler ve Halk Söyleyişleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • PULAKOS, E. vd. (2006). Adaptability in the Workplace: Selecting an Adaptive Workforce, Advances İn Human Performance And Cognitive Engineering Research.
  • PALMER, E. Richarde (2002). Hermenötik (Çev. İ. Görener). İstanbul: Anka Yayınları.
  • PEKKAN, N.Ü., BİÇER, M.,Gökçen KAPUSUZ, A. 2020. Başa Çıkma Stratejilerinin Mesleki Tatmin Üzerindeki Etkisinde Öz-Yeterliliğin Aracılık Rolü, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 55(1), 636-650
  • POSNER, B. (2015). An investigation into the leadership practices of volunteer leaders, Leadership & Organization Development Journal, 36( 7).
  • ROTHWELL, W. ve LINDHOLM, J. (1999). Competency identification, modelling and assessment in the USA, International Journal of Training and Development, 3(2).
  • SAĞLAM, M. Y. (2001). Atasözleri ve Deyimlerde İmgelem, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 18: 45-51.
  • SCHOONOVER, S. (2003). Human Resource Competencies For The New Century. Schoonover Associates LLC.
  • SPENCER, L. vd. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. Canada: John Wiley & Sons.
  • SÖKMEN, A. (2016). Meslek Etiği, Örgütsel ve Yönetsel Etik Kurumsal Sosyal Sorumluluk. Ankara: Detay Yayıncılık. 1. Baskı.
  • TUTAR, H. (2013). İşletme Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Gözden Geçirilmiş 2. Baskı.
  • TUTAR, H. (2015). Zaman Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 4. Baskı.
  • TUSHMAN M. vd. (2013). Exploıtatıon, Exploratıon, And Process Management: The Productıvıty Dılemma Revısıted. Academy of Management Review, 28(2).
  • ÜLGEN, H. ve MİRZE, K. (2013). İşletmelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Beta Yayıncılık. 8. Bası.
  • VURAL AKINCI, B. (2011). Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 1(1).
  • YAP, K. vd. (2016). Testing the Bivalent Fear of Evaluation Model of Social Anxiety: The Relationship between Fear of Positive Evaluation, Social Anxiety, and Perfectionism. Journal Cognitive Behaviour Therapy, 45(2).
  • YEUNG, A. vd. (1996). Identifying and Developing HR Competencies for the Future, The California Strategic Human Resource Partnership Human Resource Planning, 19(4).
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • QARAYEV, A. (1999). Avropa Menşeli Sözlerin İzahlı Lüğeti. Bakı: Maarif Neşriyyatı.
  • QIPÇAQ, M. (2002). Söz Alemine Seyahet. Bakı: Bakı Universiteti Neşriyyatı.
  • WANG, S. vd. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future Research. Human Resource Management Review 20.
  • WHITE, R. (1959). Motivation Reconsidered: The Concept of Competence. Psychological Review 66: 279-333.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hasan Tutar This is me 0000-0001-8383-1464

Duygu Terzi 0000-0003-2280-0538

Publication Date August 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 37

Cite

APA Tutar, H., & Terzi, D. (2020). AZERBAYCAN ATASÖZLERİNDE YETKİNLİK YÖNETİMİ: BİR HERMENEUTİK SARMAL ÇALIŞMASI. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(37), 315-341.

Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences take part in national and international indices such as Akademia Social Sciences Index (ASOS), Business Source Corporate Plus (EBSCO), Scientific Indexing Services (SIS), Turkish Education İndex (TEİ), Directory of Research Journals Indexing (DRJI), Akademic Resource İndex (ResearchBib), Journal Factor, CiteFactor, Information Matrix for the Analysis of Journals (MİAR), Index Copernicus (IC), Social Sciences Citation Index (SOBİAD).