The main aim of this research is to determine the relation between organizational trust, and organizational support perceptions of the administrators and teachers who are charged in secondary education schools. The target audience of this research were administrators and teachers who are charged in secondary education schools in provincial centre of Bolu. 90 administrators and 722 teachers in total 812 educators were employed in this schools. The sample wasn’t taken in the research and it was worked on all universe. The research group was composed of 72 administrators and 529 teachers in total 812 educators. This research is in the form of a relational screening model. The research is both descriptive and explanatory in terms of aim. The data in the research were collected from administrators and teachers via a scale. Organizational Trust Inventory, and Survey of Perceived Organizational Support were the two instruments used in the research. According to research’s results, a statistically meaningful relation was found between organizational trust, and organizational support perceptions of the administrators and teachers. In accordance with the findings of this research, it can be stated that the organizational trusts of the administrators and teachers will be stronger when they feel that their organizations support them
Araştırmanın amacı; ortaöğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel destek algıları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evrenini Bolu il merkezinde bulunan ortaöğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenler oluşturmaktadır. Bu okullarda 90 yönetici ve 722 öğretmen olmak üzere toplam 812 eğitimci görev yapmaktadır. Araştırmada örneklem alma yoluna gidilmemiş, evrenin tamamı üzerinde çalışılmıştır. Araştırma grubu, 72 yönetici ve 529 öğretmen olmak üzere toplam 601 eğitimciden oluşmaktadır. Bu araştırma, ilişkisel tarama (survey) modelinde bir çalışmadır. Araştırma amacı bakımından da, hem tanımlayıcı hem de açıklayıcı niteliktedir. Araştırmada veriler, yönetici ve öğretmenlerden ölçek yolu ile toplanmıştır. Araştırmada iki ölçme aracı kullanılmıştır. Birincisi, yönetici ve öğretmenlerin örgütsel güven algılarını belirlemek amacıyla kullanılan Örgütsel Güven Ölçeği, ikincisi yönetici ve öğretmenlerin algıladıkları örgütsel destek algılarını belirlemek amacıyla kullanılan Örgütsel Destek Ölçeği’dir. Araştırmada, yönetici ve öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel destek algıları arasındaki ilişki istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bulgular doğrultusunda araştırma sonucunun; çalışanların, örgütlerinin kendilerine destekçi olduğunu hissettiklerinde, güvenlerinin daha güçlü olduğunu ortaya koyduğu söylenebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 12 |