Küreselleşme süreci bütün
dünyada kapsamlı değişimlere yol açmaktadır. Küreselleşme süreciyle birlikte
yerelleşme ve bölgeselleşme süreçlerinin de ortaya çıktığı/geliştiği
görülmektedir. Avrupa Birliği’nin bütünleşme sürecinde de benzer gelişim ve
değişimler yaşanmaktadır. Dünya genelinde ve kendine özgü koşullarıyla Avrupa
Birliği özelinde yaşanan süreç ve gelişmelerin kamu yönetiminin işleyişinde ve
örgütlenmesinde de değişimlere yol açtığı görülmektedir. Avrupa Birliği’nde bütünleşmeye
yönelik sorunların çözümü için kabul edilen yerellik ilkesi değişim sürecine
eklemlenmiştir. Yerellik ilkesiyle kamu hizmetlerinin mümkün olduğunca halka en
yakın birimler tarafından yürütülmesi istenmektedir. Ancak yerellik ilkesinin
tanımlanması, yorumlanması ve uygulanmasında birtakım farklılıklar
bulunmaktadır. Yerellik ilkesinin federal devletlerde uygulanan ve federal
devlet örgütlenmesine uyumlu bir ilke olması, üniter devletlerde uygulanması
konusunda sorunlara yol açmaktadır. Ayrıca yerellik ilkesi, Avrupa Birliği ile
birlikte Türkiye’de gündemde olan bir ilkedir. Türkiye’de yerellik ilkesinin
uygulanması konusunda üniter devlete uygunluk, devletin bölünme riski, küresel
sermayenin sömürüsüne yol açma, anayasaya uygunluk boyutlarında tartışmalar
yaşanmaktadır. Yerellik ilkesi, çeşitli sorun alanlarını bünyesinde barındıran
bir ilke olmasına rağmen kamu yönetiminin örgütlenmesi ve kamu hizmetlerinin
yürütülmesinde yaşanan sorunların çözümü, temsili demokrasi ile ilgili
sorunların çözümü, yerel demokrasi, halkın yönetime katılımı gibi çeşitli
açılardan yararlı sonuçlar doğurabilme potansiyeli taşıyan bir ilkedir. Bu
yararlı sonuçların elde edilebilmesi için, üniter devletlerde yaşanabilecek
sorunların çözülebilmesi olası görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | 2013/2 Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2013 Issue: 2 |