Introduction:
Rapidly
developing health care brings along some ethical problems. Nurses working for improving
health should address the problems based on ethical sensitivity and moral
maturity. Health care is an area where human values are more in the forefront.
Moral maturity and ethic sensitivity are desirable characteristics for
patients, relatives and other health professionals, and is indispensable for professional
behaviors.
Aim:
This
study was carried out as a descriptive study in order to determine the moral
maturity, ethical sensitivity levels and factors affecting nursing students.
Methods:
The
study was conducted with 386 undergraduate nursing students who accepted to
participate. Data were collected using demographic data collection form, moral
maturity and ethical sensitivity scales. Data analyzed using percentage, mean,
Kolmogorov Smirnov, ANOVA, Bonferroni, Kruskal Wallis, Mann-Whitney U and t
test were used. P <0.05 level was considered statistically significant.
Results:
The
mean score of the students’ Ethical Sensitivity and Moral Maturity Scale was
145.82 ± 15.00 (min: 98-max: 190) and 286.73 ± 29.61 (min: 180-max: 330),
respectively. The scale scores of the students’ were influenced by the class,
age and ethics course, and it was found that the students who took the ethics
course in the first year, 18-20 age group had high levels of sensitivity and
moral maturity.
Conclusion:
The
study showed that the ethical sensitivity and moral maturity of the students
are affected by the ethics course. It is concluded that the repetition of the
ethics course in the first year in other classes will be beneficial.
Giriş:
Hızla
gelişen sağlık bakımı, bazı etik problemleri beraberinde getirmektedir.
İnsanları iyileştirme amacı doğrultusunda çalışan hemşireler, bu problemleri
etik duyarlılık ve ahlaki olgunluk çerçevesinde ele almalıdır. Sağlık
hizmetleri, insani değerlerin fazlasıyla ön planda olduğu bir alandır. Bu
alanda çalışacak bireylerin ahlaki açıdan olgunluğu ve etik duyarlılığı
hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık çalışanları için istenilen bir
özellik olup, profesyonel davranışları açısından vazgeçilmezdir.
Amaç:
Bu
çalışma bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin ahlaki olgunluk, etik
duyarlılık düzeylerini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla tanımlayıcı
olarak yapılmıştır.
Yöntem:
Çalışma
araştırmaya katılmayı kabul eden ve lisans programında öğrenimine devam eden 386
hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. Çalışmada veriler, demografik veri formu,
ahlaki olgunluk ve etik duyarlılık ölçekleri kullanılarak toplanmıştır.
Verilerin değerlendirilmesinde; yüzdelik dağılım, ortalama, Kolmogorov Smirnov,
ANOVA, Bonferroni, Kruskal Wallis, Mann-Whitney U ve t testleri kullanılmıştır.
Araştırmada p<0,05 düzeyi istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular:
Öğrencilerin
Etik Duyarlılık ve Ahlaki Olgunluk Ölçek puan ortalaması sırasıyla 145,82 ±
15,00 (min:98-maks:190), 286,73 ± 29,61’dir (min:180-maks: 330). Öğrencilerin
ölçek puanları sınıf, yaş ve etik dersi alma durumundan etkilenmiş olup,
birinci sınıftaki, 18-20 yaş aralığındaki ve etik dersi almış öğrencilerin etik
duyarlılık ve ahlaki olgunluk düzeylerinin yüksek olduğu saptanmıştır.
Sonuç:
Çalışma
bulguları doğrultusunda öğrencilerin etik duyarlılıkları ve ahlaki
olgunluklarını etik dersi alma durumunun etkilediği görülmekte olup, birinci
sınıfta verilen etik dersinin diğer sınıflarda da tekrarlanmasının yararlı
olacağı sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi'nin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.