Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of PhD Theses in the Field of Social Studies Education in the USA and Turkey (2018-2024)

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 145 - 163, 30.12.2024
https://doi.org/10.38015/sbyy.1503967

Abstract

In this study, it is aimed to examine the doctoral theses prepared in the field of social studies education in the USA and Turkey between the years 2018-2022 in terms of various categories. For this purpose, 113 doctoral theses accessed through ProQuest database and 121 doctoral dissertations accessed from YÖK Thesis Center database were analyzed by document analysis, one of the qualitative research methods. Theses examined in the study were analyzed in terms of 7 different categories such as the year, the university, research approach, research design, study group/sample, data collection tools and the subject. According to the findings obtained from the research, in both countries between 2018-2022, at least the thesis in the field of social studies education was prepared in 2020, while the year 2021 was the year in which the most theses were prepared in this sense. While “University of South Carolina” is the university where the most theses are produced in the USA, “Gazi University” comes first in Turkey. While more qualitative research approach, research designs and data collection tools were preferred in the USA, mixed research approach was mostly preferred in studies in Turkey. While researchers in the USA mostly work with teachers, the most studied sample/study group in Turkey is students. While doctoral theses in the field of social studies education in the USA were mostly prepared on teaching methods, due diligence, teacher self-efficacy, education policies and curriculum, theses in Turkey were generally prepared on teaching methods, value and skill acquisition. The results of the research show that the studies in the field of social studies education in Turkey tend to repeat, especially in terms of subject. In this sense, it is thought that this study can be a guide for researchers in Turkey to produce different and original researches.

Ethical Statement

Bu makalede araştırma ve yayın etiği kuralları takip edilmektedir. Makale ile ilgili her türlü ihlalin sorumluluğu yazarlara aittir. "ABD ve Türkiye'de Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin Değerlendirilmesi (2018-2022)" başlıklı bu çalışmanın, bilimsel ahlak ve geleneklere aykırı düşecek bir yardıma başvurulmaksızın araştırmacılar tarafından yazıldığını ve yararlandığımız bütün yapıtların hem metin içinde hem de kaynakçada yöntemine uygun biçimde gösterilenlerden oluştuğunu belirtiriz. Bu makale insan veya hayvan deneklerle yapılan herhangi bir çalışma içermediğinden bu çalışma için etik onay söz konusu değildir.

References

  • Altıntaş, İ. N., & Koçak, Z. (2021). Türkiye'de sosyal bilgiler eğitimi alanındaki eylem araştırması tezlerinin incelenmesi. Eurasian Journal of Teacher Education, 2(2), 129-141. https://dergipark.org.tr/en/pub/ejte/issue/64664/885731
  • Barca, M., & Hızıroğlu, M. (2009). 2000’li yıllarda Türkiye’de stratejik yönetim alanının entellektüel yapısı. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 4(1), 113-148. https://dergipark.org.tr/en/pub/oguiibf/issue/56499/785688
  • Canbulat, T., Avcı, G. & Sipahi, S. (2016). Abd ve Kanada’da sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 351-370. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59426/853581
  • Chapin, J. R. (1974). Social Studies Dissertations: 1969-1973. Publication No. 168.
  • Çinpolat, A. G. (2022). Academic dissertations on the Social Studies course curriculum in Turkey: A review of the literature (2006-2021). Pedagogical Perspective, 1(1), 55-67. https://doi.org/10.29329/pedper.2022.448.4
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4379/60037
  • Eryılmaz, Ö. (2021). Are Dissertations Trustworthy Enough? The case of Turkish Ph. D. Dissertations on Social Studies Education. Participatory Educational Research, 9(3), 344-361. https://doi.org/10.17275/per.22.70.9.3
  • Geçit, Y., & Kartal, A. (2010). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi araştırma konuları üzerine bir inceleme. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11(13) 101-107.
  • Gross, R. E., & De La Cruz, L. (1971). Social Studies Dissertation 1963-1969.
  • Hepburn, M. A., & Dahler, A. (1983). Social Studies Dissertations, 1977-1982.
  • Jorgensen, C. G. (2014). Social studies curriculum migration: confronting challanges in the 21st century. In E. W., Ross (Ed.), The social studies curriculum: Purposes, problems, and possibilities.
  • McPhie, W. E. (1964). Dissertations in Social Studies Education: A Comprehensive Guide. Research Bulletin Number 2.
  • National Council for the Social Studies (2008). A vision of powerful teaching and learning in the social studies. Social Education, 72(5), 277-280.
  • Oruç, Ş., & Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26. 121-132.
  • Öztürk, C. (2012). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi. Pegem Akademi.
  • Safran, M. (2012). Sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi.
  • Şahin, M., Yıldız, D. G., & Duman, R. (2011). An evaluation of the theses on social studies education in Turkey. Journal of Social Studies Education Research, 2(2), 96-121.
  • Saxe, D. W. (1994). Dissertation Research in Social Studies, 1982-1991.
  • Shoob, S., & Stout, C. (2008). Teaching social studies today. Shell Education.
  • Sunal, C. S., and M. E. Haas. (2005). Social studies for the elementary and middle grades. Allyn and Bacon.
  • Tarman, B., Acun, Ċ., & Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 9(3), 725-746.
  • Tarman, B., Güven, C., & Aktaşlı, İ. (2011). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılan doktora tezlerinin değerlendirilmesi ve alana katkıları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 391-410.
  • Uygun, K. (2020). Examination of the academic dissertations related to the problems encountered in social studies teaching: meta-synthesis study. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(1), 135-147. https://doi.org/10.17220/ijpes.2020.01.013
  • Wrubel, P. R., & Ratliff, R. (1978). Social Studies Dissertations. 1973-1976.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods]. Seçkin Yayıncılık.

ABD ve Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Değerlendirilmesi (2018-2024)

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 145 - 163, 30.12.2024
https://doi.org/10.38015/sbyy.1503967

Abstract

References

  • Altıntaş, İ. N., & Koçak, Z. (2021). Türkiye'de sosyal bilgiler eğitimi alanındaki eylem araştırması tezlerinin incelenmesi. Eurasian Journal of Teacher Education, 2(2), 129-141. https://dergipark.org.tr/en/pub/ejte/issue/64664/885731
  • Barca, M., & Hızıroğlu, M. (2009). 2000’li yıllarda Türkiye’de stratejik yönetim alanının entellektüel yapısı. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 4(1), 113-148. https://dergipark.org.tr/en/pub/oguiibf/issue/56499/785688
  • Canbulat, T., Avcı, G. & Sipahi, S. (2016). Abd ve Kanada’da sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 351-370. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59426/853581
  • Chapin, J. R. (1974). Social Studies Dissertations: 1969-1973. Publication No. 168.
  • Çinpolat, A. G. (2022). Academic dissertations on the Social Studies course curriculum in Turkey: A review of the literature (2006-2021). Pedagogical Perspective, 1(1), 55-67. https://doi.org/10.29329/pedper.2022.448.4
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4379/60037
  • Eryılmaz, Ö. (2021). Are Dissertations Trustworthy Enough? The case of Turkish Ph. D. Dissertations on Social Studies Education. Participatory Educational Research, 9(3), 344-361. https://doi.org/10.17275/per.22.70.9.3
  • Geçit, Y., & Kartal, A. (2010). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi araştırma konuları üzerine bir inceleme. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11(13) 101-107.
  • Gross, R. E., & De La Cruz, L. (1971). Social Studies Dissertation 1963-1969.
  • Hepburn, M. A., & Dahler, A. (1983). Social Studies Dissertations, 1977-1982.
  • Jorgensen, C. G. (2014). Social studies curriculum migration: confronting challanges in the 21st century. In E. W., Ross (Ed.), The social studies curriculum: Purposes, problems, and possibilities.
  • McPhie, W. E. (1964). Dissertations in Social Studies Education: A Comprehensive Guide. Research Bulletin Number 2.
  • National Council for the Social Studies (2008). A vision of powerful teaching and learning in the social studies. Social Education, 72(5), 277-280.
  • Oruç, Ş., & Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26. 121-132.
  • Öztürk, C. (2012). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi. Pegem Akademi.
  • Safran, M. (2012). Sosyal bilgiler öğretimi. Pegem Akademi.
  • Şahin, M., Yıldız, D. G., & Duman, R. (2011). An evaluation of the theses on social studies education in Turkey. Journal of Social Studies Education Research, 2(2), 96-121.
  • Saxe, D. W. (1994). Dissertation Research in Social Studies, 1982-1991.
  • Shoob, S., & Stout, C. (2008). Teaching social studies today. Shell Education.
  • Sunal, C. S., and M. E. Haas. (2005). Social studies for the elementary and middle grades. Allyn and Bacon.
  • Tarman, B., Acun, Ċ., & Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 9(3), 725-746.
  • Tarman, B., Güven, C., & Aktaşlı, İ. (2011). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılan doktora tezlerinin değerlendirilmesi ve alana katkıları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 391-410.
  • Uygun, K. (2020). Examination of the academic dissertations related to the problems encountered in social studies teaching: meta-synthesis study. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(1), 135-147. https://doi.org/10.17220/ijpes.2020.01.013
  • Wrubel, P. R., & Ratliff, R. (1978). Social Studies Dissertations. 1973-1976.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods]. Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Mert Mustafa Ak 0000-0002-5593-405X

Şahin Oruç 0000-0001-8666-3654

Publication Date December 30, 2024
Submission Date June 24, 2024
Acceptance Date August 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Ak, M. M., & Oruç, Ş. (2024). Evaluation of PhD Theses in the Field of Social Studies Education in the USA and Turkey (2018-2024). Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 8(2), 145-163. https://doi.org/10.38015/sbyy.1503967

Flag Counter