Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Klasik Gitar Eğitiminde Parmaklandırma (Fingering) Yaklaşımları

Yıl 2018, , 115 - 133, 28.06.2018
https://doi.org/10.21602/sduarte.401222

Öz

Bu
araştırmada parmaklandırma (fingering) yaklaşımları, bu yaklaşımlara yönelik
çeşitli değişkenler ele alınmış ve parmaklandırma yaklaşımları
sınıflandırılmıştır. Bu yolla gitarist, öğrenci ve gitar eğitmenlerinin daha
bilinçli Görselde parmaklandırma yapabilmelerine yönelik katkı sağlanması
amaçlanmıştır. Bu araştırma var olan durumu ortaya koyan nitel bir çalışmadır.
Bu araştırma sonucunda; klasik gitar icrasında parmaklandırma yöntemlerinin
çeşitlilik gösterdiği, klasik gitar parmaklandırmasının temel yaklaşım, tınıya
yönelik yaklaşım, müzikal ifadeye yönelik yaklaşım, anatomi ve ergonomiye
yönelik yaklaşım, serbest yaklaşım olmak üzere beş ana başlığa, anatomi ve
ergonomiye yönelik yaklaşım ise eksen (pivot) parmak yaklaşımı, kılavuz (guide)
parmak yaklaşımı, düz parmaklandırma yaklaşımı ve güçlü parmak yaklaşımı olmak
üzere dört alt gruba ayrılabileceği, parmaklandırma yapmanın eserin etkin
biçimde seslendirilmesine doğrudan etki ettiği, etkin bir parmaklandırma
yapılabilmesi için kişinin kendi anatomik sınırlarını iyi bilmesi gerektiği,
parmaklandırmanın doğru kullanılabilmesi için gitarın tuşesine ve sol-sağ el
tekniklerine hakim olunması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akçay, Ş. Ö. (2015). Gitar Eğitiminde Yazarak Çalışma Yönteminin Parmak ve Konum Numaralarına Uygun Seslendirmeye Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19 (3): 91-102.
  • Angı, Ç. E., Hamzaoğlu Birer, A. R. (2013). Keman Öğretiminde Karşılaşılan Entonasyon Problemleri ve Çözüm Önerileri. Sanat Eğitimi Dergisi. 1(2), 48-69.Duncan, C. (1993). Classical Guitar 2000. Atlanta: Summy-Birchard Inc.
  • Elmas,Y. (2003). Sorularla Gitar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Glise,A. (1997). Classical Guitar Pedagogy. St. Joseph: Aevia Publications.
  • Käppel, H. (2016). The Bible of Classical Guitar Tecnique. Berlin: Verlag Neue Musik.
  • Ko, Y-F. (2009). An Analytıcal And Comparatıve Study of Francısco Tárrega’s Two Volumes of Guıtar Studıes: Volume One−Thırty Elementary Level Studıes and Volume Two−Twenty-Fıve Intermediate and Advanced Level Studıes. Sanatta Doktora Tezi. Indiana: Ball State Unıversıty. Noad, F. (2000). The Frederick Noad Guitar Anthology: The Renaissance Guitar. Transcribed from Tablature Originals by Frederick Noad. Milwaukee: Hal Leonard Corp.
  • Önder, Ş. C. & Yıldız, Ö. (2008). Klasik Gitar Eğitiminin Boyutları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (15), 115-133.
  • Özkanoğlu, R.U. (2006). Heitor Villa– Lobos Gitar Konçertosu’nun Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztutgan, Z. (2015). Klasik Gitar Eğitiminde Tını. VI. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu. 28-30 Mayıs 2015. Kütahya. 493- 507.
  • Parkening, C. (1998). The Christopher Parkening Guitar Method - Volume 1: Guitar Technique. Milwaukee: Hal Leonard.
  • Parkening, C. (1997). The Christopher Parkening Guitar Method - Volume 2: Guitar Technique. Milwaukee: Hal Leonard.
  • Ryan, L.F. (1984). The Natural Classical Guitar: The Principles of Effortless Playing. New Jersey: Prentice Hall Press.
  • Sayegh, S. I. (1989). Fingering for String Instruments with the Optimum Path Paradigm. Computer Music Journal, 13 (3) (Autumn), 76-84.
  • Segovia, A. (?) Andres Segovia Classic Album For Guitar 3. Ongaku No Tomo Edition.
  • Sherrod, R. J. (1981) A Guide to The Fingering of Music For The Guitar. Sanatta Doktora Tezi. Arizona: The University of Arizona.
  • Vinson, H. (1966). World’s Favorite Solos For Classic Guitar Worlds Favorite Series No. 43. Carlstadt: Ashley Publications Inc.
  • Carlevaro, A. (1989). Abel Carlevaro Guitar Masterclass Volume IV. Heidelberg: Chanterelle Verlag, https://tr.scribd.com/doc/6856162/Carlevaro-Guitar-Masterclass-Vol-4-Bach-Chaconne-BWV-1004-1989, Erişim tarihi: 27.02.2018.
  • Nelson, C. (2000). Heitor Villa-Lobos-Doze Etudos para Violao. Santa Ynez Valley. Erişim Adresi: https://sontick.nethouse.ru/static/doc/0000/0000/0311/311164.qz8v05gxfn.pdf, Erişim tarihi: 27.02.2018.

Fingering Approaches in Classical Guitar Education

Yıl 2018, , 115 - 133, 28.06.2018
https://doi.org/10.21602/sduarte.401222

Öz

Kaynakça

  • Akçay, Ş. Ö. (2015). Gitar Eğitiminde Yazarak Çalışma Yönteminin Parmak ve Konum Numaralarına Uygun Seslendirmeye Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19 (3): 91-102.
  • Angı, Ç. E., Hamzaoğlu Birer, A. R. (2013). Keman Öğretiminde Karşılaşılan Entonasyon Problemleri ve Çözüm Önerileri. Sanat Eğitimi Dergisi. 1(2), 48-69.Duncan, C. (1993). Classical Guitar 2000. Atlanta: Summy-Birchard Inc.
  • Elmas,Y. (2003). Sorularla Gitar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Glise,A. (1997). Classical Guitar Pedagogy. St. Joseph: Aevia Publications.
  • Käppel, H. (2016). The Bible of Classical Guitar Tecnique. Berlin: Verlag Neue Musik.
  • Ko, Y-F. (2009). An Analytıcal And Comparatıve Study of Francısco Tárrega’s Two Volumes of Guıtar Studıes: Volume One−Thırty Elementary Level Studıes and Volume Two−Twenty-Fıve Intermediate and Advanced Level Studıes. Sanatta Doktora Tezi. Indiana: Ball State Unıversıty. Noad, F. (2000). The Frederick Noad Guitar Anthology: The Renaissance Guitar. Transcribed from Tablature Originals by Frederick Noad. Milwaukee: Hal Leonard Corp.
  • Önder, Ş. C. & Yıldız, Ö. (2008). Klasik Gitar Eğitiminin Boyutları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (15), 115-133.
  • Özkanoğlu, R.U. (2006). Heitor Villa– Lobos Gitar Konçertosu’nun Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztutgan, Z. (2015). Klasik Gitar Eğitiminde Tını. VI. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu. 28-30 Mayıs 2015. Kütahya. 493- 507.
  • Parkening, C. (1998). The Christopher Parkening Guitar Method - Volume 1: Guitar Technique. Milwaukee: Hal Leonard.
  • Parkening, C. (1997). The Christopher Parkening Guitar Method - Volume 2: Guitar Technique. Milwaukee: Hal Leonard.
  • Ryan, L.F. (1984). The Natural Classical Guitar: The Principles of Effortless Playing. New Jersey: Prentice Hall Press.
  • Sayegh, S. I. (1989). Fingering for String Instruments with the Optimum Path Paradigm. Computer Music Journal, 13 (3) (Autumn), 76-84.
  • Segovia, A. (?) Andres Segovia Classic Album For Guitar 3. Ongaku No Tomo Edition.
  • Sherrod, R. J. (1981) A Guide to The Fingering of Music For The Guitar. Sanatta Doktora Tezi. Arizona: The University of Arizona.
  • Vinson, H. (1966). World’s Favorite Solos For Classic Guitar Worlds Favorite Series No. 43. Carlstadt: Ashley Publications Inc.
  • Carlevaro, A. (1989). Abel Carlevaro Guitar Masterclass Volume IV. Heidelberg: Chanterelle Verlag, https://tr.scribd.com/doc/6856162/Carlevaro-Guitar-Masterclass-Vol-4-Bach-Chaconne-BWV-1004-1989, Erişim tarihi: 27.02.2018.
  • Nelson, C. (2000). Heitor Villa-Lobos-Doze Etudos para Violao. Santa Ynez Valley. Erişim Adresi: https://sontick.nethouse.ru/static/doc/0000/0000/0311/311164.qz8v05gxfn.pdf, Erişim tarihi: 27.02.2018.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zülüf Öztutgan 0000-0001-6402-6232

Kaan Öztutgan 0000-0002-3489-5709

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2018
Kabul Tarihi 4 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Öztutgan, Z., & Öztutgan, K. (2018). Klasik Gitar Eğitiminde Parmaklandırma (Fingering) Yaklaşımları. Art-E Sanat Dergisi, 11(21), 115-133. https://doi.org/10.21602/sduarte.401222
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.