Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Bauhaus School on Space Productıon in Basic Design Education

Yıl 2019, , 26 - 42, 30.06.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.538954

Öz










This study is based on the desire
to teach spatial organization through "Basic Design" while examining the
Bauhaus effect on the design experience and to question how the sub-expansions
of this effect can be reflected starting the architectural design education. The
aim of this study is to explore relationship between Bauhaus school principles
and design (spatial organization) principles and to evaluate the reflections of
this relationship through architectural design education. In this study, the
intellectual systematic of understanding and interpreting the space as a method
is discussed through analysis-transformation-synthesis processes and
relationship between spatial organization and Bauhaus studies is revealed
through the findings obtained. In this context, product designs created by
students who entered "Basic Design" studio based on tshe effects of Bauhaus
school are examined, and spatial relationship of resulting products with
intellectual infrastructure and identity created is examined. As a result,
exploring relationship between Bauhaus school principles and design (spatial
organization) principles is an important beginning in architectural design education.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Artun, A., Aliçavuşoğlu, E. (2009), Bauhaus Modernleşmenin Tasarımı, Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Birer, E. ve Ertürk, S. (2011). “İlk Yıl Mimari Tasarım Stüdyosu Deneyimleri- 1.Sınıfta İşler/ 1.Sınıf İşler”, Mimari Tasarım Eğitimi: Bütünleşme 2 Ulusal Sempozyumu, 20-21 Ekim, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayınları, s. 30-42.
  • Boucharenc, C. G. (2006). “Research on Basic Design Education: An International Survey”, International Journal of Technology and Design Education, Springer, Sayı 16, s. 1–30.
  • Bulat, S. Bulat, M. ve Aydın, B. (2014). “Bauhaus Tasarım Okulu”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 18 (1), s. 105-120.
  • Ching, F.D.K. (2011). Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen, çev. Sevgi Lökçe, 5. Baskı, İstanbul: Yem Yayın.
  • Çelenk, T. ve Sağocak, A. M. (2014). Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık, İstanbul: Grafik Kitaplığı Yayıncılık.
  • Dede, B. (2017). “Amerikan Sanat ve Tasarım Okullarında Bauhaus Ruhu”. Ulakbilge, Sayı 5 (17), s. 1751-1763.
  • Esen, E. (2015). Bauhaus Eğitim Anlayışının Günümüz Temel Tasarım Eğitimine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İç Mimarlık ve Çevre Tasarım Ana Bilim Dalı.
  • Esen, E., Elibol, G. C. ve Koca, D. (2018). “Basic Design Education and Bauhaus”. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Sayı 8 (1), s. 37-44.Günay, B. (2007). “Gestalt Theory and City Planning Education”, METU Journal of the Faculty of Architecture, Ankara: METU Yayınları, Sayı 24 (1), s. 93-113.
  • Gropius, W. (1933). Mimarın Eğitimi Konusunda Bazı Mimarlık Otoritelerinin Görüşleri, çev. Selçuk Batur, Milano: Uluslararası Mimarlar Toplantısı.
  • Lang, J. (1998). “Öğrenciler İçin Mimarlığa Giriş: Temel Tasarım Dersini Yeniden Düşünmek”, Temel Tasarım/Temel Eğitim, der. Necdet Teymur ve Aytaç Dural, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Meşhur, F. (2011). “Bauhaus 1919-1932: Modernitenin Huzursuzluğu”. Grafik Tasarım, Görsel İletişim Kültürü Dergisi, Sayı 41, s. 22-27.
  • Serim, S., Alemdar, Y.Ü. ve Açıkgöz, Ş. G. (2016). “Mimarlık Eğitimine Başlamak; Bauhaus İçinden Bir Yeniden Konumlandırma Denemesi”, Ege Mimarlık Dergisi, İzmir: Mimarlar Odası Şubesi, Ocak sayısı, s. 46-48.
  • İnternet Kaynakları
  • Behrens, R. R. (1998), “Art, Design and Gestalt Theory”, Leonardo, The MIT Press, Sayı 31 (4), s. 299-303. http: //www. Jstor.org/stable/1576669, Erişim Tarihi: 19.09.2016.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. “Bauhaus Vorkurs”, 1922, Şema (Bauhaus-Arckiv Museum für Gestaltung). https://www.bauhaus.de/en/das_bauhaus/45_unterricht/, Erişim tarihi: 16.02.2019.
  • Görsel 2. “Dokuz Kare Kompozisyonu”, Bir Bauhaus Çalışması (Ching, 2011: 188).
  • Görsel 3. “Weimar Bauhaus Sergisi”, 1923, Örnek Afişler (MOMA). https://www.moma.org/collection/works?locale=en&utf8=%E2%9C%93&q=bauhaus&classifications=any&date_begin=Pre-1850&date_end=2019&with_images=1, Erişim tarihi: 16.02.2019.
  • Görsel 4. Temel Tasarımda Bauhaus Etkisinin Tasarlama Sürecine Yönlendirmesi Üzerine Bir Şema.

Temel Tasarım Eğitiminde Bauhaus Okulu'nun Mekan Üretimine Etkisi

Yıl 2019, , 26 - 42, 30.06.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.538954

Öz










Bu çalışma mimari tasarım
eğitimine başlarken "Temel Tasarım" aracılığıyla mekan organizasyonunu öğretme
isteği üzerine kurgulanmış, tasarlama deneyimi üzerine Bauhaus etkisinin ele
alınmasını ve bu etkinin oluşturduğu alt açılımların mimari mekan tasarımına ne
şekilde yansıyabileceğinin sorgulanmasını içermektedir. Bu çalışmanın amacı Bauhaus
okulu ilkeleri ile tasarım (mekan organizasyonu) ilkeleri arasındaki ilişkiyi
keşfetmek ve bu ilişkinin yansımalarını mimari tasarım eğitimi üzerinden
değerlendirmektir. Çalışmada yöntem olarak
mekanı anlamanın ve yorumlamanın düşünsel sistematiği
analiz-transformasyon(dönüşüm)-sentez süreçleriyle
ele alınmakta ve elde
edilen bulgular üzerinden mekan organizasyonu ile Bauhaus çalışmalarının
ilişkisi ortaya çıkarılmaktadır. Bu doğrultuda araştırma kapsamında, "Temel
Tasarım" stüdyosunda tasarıma giriş yapan öğrencilerin Bauhaus okulu etkileri
üzerinden oluşturdukları ürün tasarımları incelenmekte, bu tasarlama sürecinde
sonuç ürünlerin, düşünsel altyapı ile oluşturulan kimlik arasındaki mekânsal
ilişkisi ele alınmaktadır. Sonuç olarak
Bauhaus okulu ilkeleri ile tasarım (mekan
organizasyonu) ilkeleri arasındaki ilişkiyi keşfetmek mimari tasarım eğitiminde
önemli bir başlangıçtır.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Artun, A., Aliçavuşoğlu, E. (2009), Bauhaus Modernleşmenin Tasarımı, Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Birer, E. ve Ertürk, S. (2011). “İlk Yıl Mimari Tasarım Stüdyosu Deneyimleri- 1.Sınıfta İşler/ 1.Sınıf İşler”, Mimari Tasarım Eğitimi: Bütünleşme 2 Ulusal Sempozyumu, 20-21 Ekim, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayınları, s. 30-42.
  • Boucharenc, C. G. (2006). “Research on Basic Design Education: An International Survey”, International Journal of Technology and Design Education, Springer, Sayı 16, s. 1–30.
  • Bulat, S. Bulat, M. ve Aydın, B. (2014). “Bauhaus Tasarım Okulu”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 18 (1), s. 105-120.
  • Ching, F.D.K. (2011). Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen, çev. Sevgi Lökçe, 5. Baskı, İstanbul: Yem Yayın.
  • Çelenk, T. ve Sağocak, A. M. (2014). Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık, İstanbul: Grafik Kitaplığı Yayıncılık.
  • Dede, B. (2017). “Amerikan Sanat ve Tasarım Okullarında Bauhaus Ruhu”. Ulakbilge, Sayı 5 (17), s. 1751-1763.
  • Esen, E. (2015). Bauhaus Eğitim Anlayışının Günümüz Temel Tasarım Eğitimine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İç Mimarlık ve Çevre Tasarım Ana Bilim Dalı.
  • Esen, E., Elibol, G. C. ve Koca, D. (2018). “Basic Design Education and Bauhaus”. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Sayı 8 (1), s. 37-44.Günay, B. (2007). “Gestalt Theory and City Planning Education”, METU Journal of the Faculty of Architecture, Ankara: METU Yayınları, Sayı 24 (1), s. 93-113.
  • Gropius, W. (1933). Mimarın Eğitimi Konusunda Bazı Mimarlık Otoritelerinin Görüşleri, çev. Selçuk Batur, Milano: Uluslararası Mimarlar Toplantısı.
  • Lang, J. (1998). “Öğrenciler İçin Mimarlığa Giriş: Temel Tasarım Dersini Yeniden Düşünmek”, Temel Tasarım/Temel Eğitim, der. Necdet Teymur ve Aytaç Dural, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Meşhur, F. (2011). “Bauhaus 1919-1932: Modernitenin Huzursuzluğu”. Grafik Tasarım, Görsel İletişim Kültürü Dergisi, Sayı 41, s. 22-27.
  • Serim, S., Alemdar, Y.Ü. ve Açıkgöz, Ş. G. (2016). “Mimarlık Eğitimine Başlamak; Bauhaus İçinden Bir Yeniden Konumlandırma Denemesi”, Ege Mimarlık Dergisi, İzmir: Mimarlar Odası Şubesi, Ocak sayısı, s. 46-48.
  • İnternet Kaynakları
  • Behrens, R. R. (1998), “Art, Design and Gestalt Theory”, Leonardo, The MIT Press, Sayı 31 (4), s. 299-303. http: //www. Jstor.org/stable/1576669, Erişim Tarihi: 19.09.2016.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. “Bauhaus Vorkurs”, 1922, Şema (Bauhaus-Arckiv Museum für Gestaltung). https://www.bauhaus.de/en/das_bauhaus/45_unterricht/, Erişim tarihi: 16.02.2019.
  • Görsel 2. “Dokuz Kare Kompozisyonu”, Bir Bauhaus Çalışması (Ching, 2011: 188).
  • Görsel 3. “Weimar Bauhaus Sergisi”, 1923, Örnek Afişler (MOMA). https://www.moma.org/collection/works?locale=en&utf8=%E2%9C%93&q=bauhaus&classifications=any&date_begin=Pre-1850&date_end=2019&with_images=1, Erişim tarihi: 16.02.2019.
  • Görsel 4. Temel Tasarımda Bauhaus Etkisinin Tasarlama Sürecine Yönlendirmesi Üzerine Bir Şema.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esin Hasgül

Emel Birer 0000-0003-0152-3690

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2019
Kabul Tarihi 29 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Hasgül, E., & Birer, E. (2019). Temel Tasarım Eğitiminde Bauhaus Okulu’nun Mekan Üretimine Etkisi. Art-E Sanat Dergisi, 12(23), 26-42. https://doi.org/10.21602/sduarte.538954
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.