Research Article
BibTex RIS Cite

Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage

Year 2019, , 359 - 371, 31.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.627572

Abstract













Amerikalı
besteci John Cage, çağdaş müziğin evriminin kilit isimlerinden biridir. Adı 20.
yüzyıl Batı müziğinin neredeyse tüm akımları içinde geçer: Dadaisttir,
modernisttir, gürültücüdür, elektronik müzikçidir, somut müzikçidir, deneysel
müzikçidir, minimalisttir, postmodernisttir, çağdaş müzikçidir... Böylesi geniş
bir yelpazeye yayılan eserleri, insanların müziğe bakış açılarını değiştirmiş,
müziğin ne olduğunu, müzik dinlerken aslında neyi dinlediğimizi tarışmaya
açmıştır. Fakat yarattığı avantgard eserlerin Batı müziği geleneğinin doğrudan
bir uzantısı olduğu çoğu zaman gözlerden kaçar. John Cage, başta Eric Satie ve
Arnold Schönberg olmak üzere birçok Batı müziği bestecisinden ilham almış,
onların düşüncelerini daha ilerki boyutlara taşımıştır. Bu bestecilerin yanında
Batı dışı kültürlerin müzikleri, Robert Rauschenberg ve Marcel Duchamp gibi
sanatçılar, ve tabii teknolojiye olan ilgisi de Cage’in yaratıcılık sürecine
katkıda bulunmuştur. Bu makalede John Cage’in yaratma sürecinin gelişimi
bestecinin kendi anlatımları temel alınarak incelenecek, eserleri Batı müziği
ve ilham aldığı diğer kaynaklar ışığında yorumlanacak ve çağdaş müziğe yaptığı
katkılar ele alınacaktır.








References

  • Cage, J. (1948). “Defense of Satie”, John Cage içinde, ed. Richard Kostelanetz, New York: Prager Yayınevi.
  • Cage, J. (1960). 4’33’’, Londra: Henmar Yayınevi.
  • Cage, J. (1968). “Some of the Interviews”, Conversing with Cage içinde, ed. Richard Kostelanetz, New York: Routledge Yayınevi.
  • Cage, J. (1973). Silence, Bath: Pitman Yayınevi.
  • Copland, A. (1969). The New Music 1900-1960, New York: Norton Yayınevi.
  • Fırıncıoğlu, S. (2012). John Cage – Seçme Yazılar, İstanbul: Pan Yayınevi.
  • Haskins, R. (2012). John Cage (Critical Lives), Londra: Reaktion Kitapları.
  • Kostelanetz, R. (1993). John Cage: Writer, New York: Lime-light Yayınevi.
  • Kyle, G. (2010). No Such Thing as Silence: John Cage’s 4’33’’, New Haven: Yale Üniversitesi Basımevi.
  • Lindenberger, H. (1994). “Regulated Anarchy: The Europeras and the Aesthetics of Opera”, John Cage: Composed in America içinde, ed. Marjoire Perloff ve Charles Junkerman, Şikago: Şikago Üniversitesi Yayınevi.
  • Miller, L. E. (2006). “Henry Cowell and John Cage: Intersections and Influences, 1933-1941”, Journal of the American Musicological Society, Sayı 59, no 1, s. 47-111.
  • Mimaroğlu, İ. (1970). Musiki Tarihi, İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Pamir, L. (2000). Müzikte Geniş Soluklar, İstanbul: Ada Yayıncılık.
Year 2019, , 359 - 371, 31.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.627572

Abstract

References

  • Cage, J. (1948). “Defense of Satie”, John Cage içinde, ed. Richard Kostelanetz, New York: Prager Yayınevi.
  • Cage, J. (1960). 4’33’’, Londra: Henmar Yayınevi.
  • Cage, J. (1968). “Some of the Interviews”, Conversing with Cage içinde, ed. Richard Kostelanetz, New York: Routledge Yayınevi.
  • Cage, J. (1973). Silence, Bath: Pitman Yayınevi.
  • Copland, A. (1969). The New Music 1900-1960, New York: Norton Yayınevi.
  • Fırıncıoğlu, S. (2012). John Cage – Seçme Yazılar, İstanbul: Pan Yayınevi.
  • Haskins, R. (2012). John Cage (Critical Lives), Londra: Reaktion Kitapları.
  • Kostelanetz, R. (1993). John Cage: Writer, New York: Lime-light Yayınevi.
  • Kyle, G. (2010). No Such Thing as Silence: John Cage’s 4’33’’, New Haven: Yale Üniversitesi Basımevi.
  • Lindenberger, H. (1994). “Regulated Anarchy: The Europeras and the Aesthetics of Opera”, John Cage: Composed in America içinde, ed. Marjoire Perloff ve Charles Junkerman, Şikago: Şikago Üniversitesi Yayınevi.
  • Miller, L. E. (2006). “Henry Cowell and John Cage: Intersections and Influences, 1933-1941”, Journal of the American Musicological Society, Sayı 59, no 1, s. 47-111.
  • Mimaroğlu, İ. (1970). Musiki Tarihi, İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Pamir, L. (2000). Müzikte Geniş Soluklar, İstanbul: Ada Yayıncılık.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Mustafa Kemal Özkul 0000-0003-1844-6214

Publication Date December 31, 2019
Submission Date October 1, 2019
Acceptance Date December 11, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Özkul, M. K. (2019). Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage. Art-E Sanat Dergisi, 12(24), 359-371. https://doi.org/10.21602/sduarte.627572
AMA Özkul MK. Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage. Art-e. December 2019;12(24):359-371. doi:10.21602/sduarte.627572
Chicago Özkul, Mustafa Kemal. “Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage”. Art-E Sanat Dergisi 12, no. 24 (December 2019): 359-71. https://doi.org/10.21602/sduarte.627572.
EndNote Özkul MK (December 1, 2019) Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage. Art-e Sanat Dergisi 12 24 359–371.
IEEE M. K. Özkul, “Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage”, Art-e, vol. 12, no. 24, pp. 359–371, 2019, doi: 10.21602/sduarte.627572.
ISNAD Özkul, Mustafa Kemal. “Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage”. Art-e Sanat Dergisi 12/24 (December 2019), 359-371. https://doi.org/10.21602/sduarte.627572.
JAMA Özkul MK. Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage. Art-e. 2019;12:359–371.
MLA Özkul, Mustafa Kemal. “Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 12, no. 24, 2019, pp. 359-71, doi:10.21602/sduarte.627572.
Vancouver Özkul MK. Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage. Art-e. 2019;12(24):359-71.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.