BibTex RIS Cite

Dokumalarda Yılan Motifi

Year 2010, Volume: 3 Issue: 6, 1 - 21, 16.03.2011

Abstract

Eski tanrılardan olan yılan hayatın güçlerinin efendisidir. Anadolu'da yılan kutsaldır, bu nedenle yılandan hem korkulur hem de ona saygı duyulur. Bazı Türkmen aşiretlerinde kutsal asanın yılana dönüştüğüne inanılır. Gerek yılan, gerekse onun dev şekli olan ejder sureti antik çağlara ait mitolojilerde çok yaygın bir semboldür. Eski Türkler arasında yılan, bolluk, bereket, sağlık ve mutluluk sembolü olmuştur. Bazı yörelerde sağlığı ve kötülüklere karşı gücü sembolize etmektedir. Yılan motifi düz dokumalarda daha çok rastlanılan bir süsleme unsurudur. Yılan Orta Asya Türk inanışında yer ve yeraltının simgesi olmuştur. Anadolu'da da geçmişten günümüze yeraltı ile ilgili inançların etkisiyle dokumalarda kötülüğü sembolize etmiş ve örneğin Konya yöresinde canavar olarak nitelendirilmiştir. Yılanın öldürücü ve zehirli özelliği çadırlarda yaşayan göçebe Türkmenler için bir korku unsuru olmuş, bu korkunun sonucu korunma amaçlı motifler ortaya çıkmıştır. Bu makalede; halılarda, kilim, cicim, zili ve sumak tipi düz dokumalarda, el örgü çoraplarda, kumaş ve işlemelerde kullanılan yılan motifleri, motifin kullanıldığı yöreler, sembolik anlamları, hikayeleri yönünden ele alınırken, motiflerin form ve biçim açısından incelemesi de yapılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Halı, düz dokuma, yılan, ejder, motif, desen.


Abstract

Snake, one of the oldest gods, is the master of life forces. Snake is sacred in Anatolia, therefore, the snake both feared and respected him. In some Turcoman tribes it is believed that the sacred rod turns into a snake. The snake or the dragon that is his copy the shape of a giant is a very common symbol in mythology of ancient times. Snake among the ancient Turks has been the symbol of abundance, fertility, health and happiness. In some regions, it symbolizes health and strength against evil. The snake motif is a decorative element that seen more common on plain weaving's pattern. Snake has become the symbol of ground and the underground in Central Asian Turkish beliefs. The snake has symbolized the evil in weavings with the effect of beliefs about the underground from past to present in Anatolia. And for example in Konya region it has been described as a monster. Deadly poisonous property of snake has been a fear factor for Turcoman nomads living in tents, as a result of this fear several protection motives have emerged. In this article, used snake motifs in carpets, rugs, kilim, jejim, and sumac type flat-weavings, hand-knitting socks, in fabrics and embroideries, regions that is used this motif, symbolic meanings, were viewed in terms of stories, and also the motives have been studied in terms of form and shape for the review.

Key Words: Carpet, rug, flat weaving, snake, dragon, motif, pattern.

References

  • Alp, Özlem, K., (1998). Konya ve Yöresi Kilimlerinde Semboller, Gazi Ün. Sos. Bil. Ens. Doktora Tezi (Basılmamış), Ankara, 154-155.
  • Anadol, Ayşen (Editörlüğünde), (2008). Louvre Koleksiyonlarından Başyapıtlarla İslam Sanatının 3 başkenti; İstanbul, İsfahan, Delhi. AKBANK Sergi Katalogları, Sakıp Sabancı Müzesi Yayınları, MAS Matbaacılık, İstanbul, 143.
  • Anmaç, Elvan, (1997). Geçmişten Günümüze Kula Halılarının Teknik ve Sanatsal Özellikleri ve Yeni Tasarımlar. Dokuz Eylül Ün. Sos. Bil. Ens. San. Yet. Tezi (Basılmamış), İzmir, 141.
  • Anonim, (2004). Medicililerden Savoylara Floransa Saraylarında Osmanlı Görkemi. AKBANK Sergi Katalogları, Sakıp Sabancı Müzesi Yayınları, MAS Matbaacılık, İstanbul, 186-187.
  • Bayram, Sadi, (1996). Hayvan Figürlü Halılarda Ejder, Kaplumbağa, Akrep, Kertenkele. Türk Soylu Halklarının Halı Kilim ve Cicim Sanatı Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 67.
  • Caner, Şenay, (1996). Kula, Demirci ve Gördes Halılarında Form ve Anlam Sorunu, Trakya Ün. Sos. Bil. Ens. YLT (Basılmamış), Edirne, 101, 105, 186.
  • Deniz, Bekir, (1996). Anadolu – Türk Dokumalarında Ejder Motifi, Türk Soylu Halklarının Halı Kilim ve Cicim Sanatı Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 107-108.
  • Deniz, Bekir, (1998). Ayvacık (Çanakkale) Yöresi Düz Dokuma Yaygıları. AKMB Yayınları: 169, Ankara, 117.
  • Deniz, Bekir, (2000). Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygılar. AKMB Yayınları: 215, Ankara, 192, 193, 194.
  • Esin, Emel, (1978). İslamiyetten Önceki Türk Kültür Tarihi ve İslama Giriş, Edebiyat Fakültesi Matbası, İstanbul, 49-53.
  • Etikan, Sema, (2002). Muğla ilinde el dokuması halıcılık ve üretilen halıların bazı teknolojik özellikleri üzerinde bir araştırma. Doktora tezi (basılmamış). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ögel, Bahaeddin, (2003). Türk Mitolojisi, I. Cilt. Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 490, 541.
  • Ögel, Bahaeddin, (2006). Türk Mitolojisi, II. Cilt. Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 566,567.
  • Özhekim, Didem A., (2000). Anadolu’daki Kirkitli Dokumalarda Görülen Geometrik Motiflerin Kullanım Nedenleri (Bergama ve Çevresi), Marmara Ün. Sos. Bil. Ens. San. Yet. Tezi (Basılmamış), İstanbul, 111, 121, 140.
  • Paşayeva, Valide, Paşayev, Nazim, (2005). Ejder Desenli Azerbaycan Halıları. Atatürk Ün. Güz. San. Ens. Degisi, Sayı: 15, 103.
  • Soysaldı, Aysen, (1996). Düden Köyü Camii Yanışlı Kilimleri. Türk Soylu Halklarının Halı Kilim ve Cicim Sanatı Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 279.
  • Tankut, Çiğdem, (2007). “Türk Kadını ve Sanat”, http://www.lightmillennium.org/ fall/ turkish/ ctankut tkadinsanat.html Er. Tar. 02.10.2010.
  • Tansuğ, Sabiha, (1971). “Yılanlı Halının Hikayesi”, Türkiyemiz, Sayı; 3, 42-43.
  • Tekin, Ezgi, (1997). Hakkari Kilim Dokumacılığı Üzerine Bir Araştırma. Gazi Ün. Sos. Bil. Ens. YLT (Basılmamış), Ankara, 99, 107, 108.
  • Tunçel, Ayla, (1996). Elazığ Arkeoloji ve Etnoğrafya Müzesi Koleksiyonundaki Şavak Kilimleri, Ankara Ün, Sos. Bil. Ens. YLT (Basılmamış), Ankara, 146.
  • Türkmen, Nalan, (2001). Orta Asya Türkmen Halıları ile Tarihi Anadolu Türk Halılarının Ortak Özellikleri. AKMB Yayınları:274, Ankara, 32.
  • Ünal, Şahika, (1995a). Anatolian Kilims 1. DÖSİM TC Kültür Bakanlığı Yayınları. Dumat Ofset Ankara, 031.
  • Ünal, Şahika, (1995b). Anatolian Kilims 2. DÖSİM TC Kültür Bakanlığı Yayınları. Dumat Ofset Ankara, 136.
  • Ürer, Harun, (2002). Yabancı Şirketlerin Batı Anadolu Bölgesindeki Halıcılık Faaliyetleri ve Bunun Geleneksel Türk Halı Sanatına Etkileri. Ege Ün. Sos. Bil. Ens. Doktora Tezi (Basılmamış), İzmir, 67.
  • http://www.bitlisim.com/haber/450-bitlis-te-erkek-giyimi.html Er. Tar. 02.10.2010.
  • http://www.dabtanitim.com/default.asp?menu=2&sayfa=235 Er. Tar. 02.10.2010.
  • http://www.yenisafak.com.tr/arsiv/2002/agustos/06/a2.html , Konuşan Türk Halıları, Er. Tar. 02.10.2010.
Year 2010, Volume: 3 Issue: 6, 1 - 21, 16.03.2011

Abstract

References

  • Alp, Özlem, K., (1998). Konya ve Yöresi Kilimlerinde Semboller, Gazi Ün. Sos. Bil. Ens. Doktora Tezi (Basılmamış), Ankara, 154-155.
  • Anadol, Ayşen (Editörlüğünde), (2008). Louvre Koleksiyonlarından Başyapıtlarla İslam Sanatının 3 başkenti; İstanbul, İsfahan, Delhi. AKBANK Sergi Katalogları, Sakıp Sabancı Müzesi Yayınları, MAS Matbaacılık, İstanbul, 143.
  • Anmaç, Elvan, (1997). Geçmişten Günümüze Kula Halılarının Teknik ve Sanatsal Özellikleri ve Yeni Tasarımlar. Dokuz Eylül Ün. Sos. Bil. Ens. San. Yet. Tezi (Basılmamış), İzmir, 141.
  • Anonim, (2004). Medicililerden Savoylara Floransa Saraylarında Osmanlı Görkemi. AKBANK Sergi Katalogları, Sakıp Sabancı Müzesi Yayınları, MAS Matbaacılık, İstanbul, 186-187.
  • Bayram, Sadi, (1996). Hayvan Figürlü Halılarda Ejder, Kaplumbağa, Akrep, Kertenkele. Türk Soylu Halklarının Halı Kilim ve Cicim Sanatı Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 67.
  • Caner, Şenay, (1996). Kula, Demirci ve Gördes Halılarında Form ve Anlam Sorunu, Trakya Ün. Sos. Bil. Ens. YLT (Basılmamış), Edirne, 101, 105, 186.
  • Deniz, Bekir, (1996). Anadolu – Türk Dokumalarında Ejder Motifi, Türk Soylu Halklarının Halı Kilim ve Cicim Sanatı Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 107-108.
  • Deniz, Bekir, (1998). Ayvacık (Çanakkale) Yöresi Düz Dokuma Yaygıları. AKMB Yayınları: 169, Ankara, 117.
  • Deniz, Bekir, (2000). Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygılar. AKMB Yayınları: 215, Ankara, 192, 193, 194.
  • Esin, Emel, (1978). İslamiyetten Önceki Türk Kültür Tarihi ve İslama Giriş, Edebiyat Fakültesi Matbası, İstanbul, 49-53.
  • Etikan, Sema, (2002). Muğla ilinde el dokuması halıcılık ve üretilen halıların bazı teknolojik özellikleri üzerinde bir araştırma. Doktora tezi (basılmamış). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ögel, Bahaeddin, (2003). Türk Mitolojisi, I. Cilt. Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 490, 541.
  • Ögel, Bahaeddin, (2006). Türk Mitolojisi, II. Cilt. Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 566,567.
  • Özhekim, Didem A., (2000). Anadolu’daki Kirkitli Dokumalarda Görülen Geometrik Motiflerin Kullanım Nedenleri (Bergama ve Çevresi), Marmara Ün. Sos. Bil. Ens. San. Yet. Tezi (Basılmamış), İstanbul, 111, 121, 140.
  • Paşayeva, Valide, Paşayev, Nazim, (2005). Ejder Desenli Azerbaycan Halıları. Atatürk Ün. Güz. San. Ens. Degisi, Sayı: 15, 103.
  • Soysaldı, Aysen, (1996). Düden Köyü Camii Yanışlı Kilimleri. Türk Soylu Halklarının Halı Kilim ve Cicim Sanatı Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 279.
  • Tankut, Çiğdem, (2007). “Türk Kadını ve Sanat”, http://www.lightmillennium.org/ fall/ turkish/ ctankut tkadinsanat.html Er. Tar. 02.10.2010.
  • Tansuğ, Sabiha, (1971). “Yılanlı Halının Hikayesi”, Türkiyemiz, Sayı; 3, 42-43.
  • Tekin, Ezgi, (1997). Hakkari Kilim Dokumacılığı Üzerine Bir Araştırma. Gazi Ün. Sos. Bil. Ens. YLT (Basılmamış), Ankara, 99, 107, 108.
  • Tunçel, Ayla, (1996). Elazığ Arkeoloji ve Etnoğrafya Müzesi Koleksiyonundaki Şavak Kilimleri, Ankara Ün, Sos. Bil. Ens. YLT (Basılmamış), Ankara, 146.
  • Türkmen, Nalan, (2001). Orta Asya Türkmen Halıları ile Tarihi Anadolu Türk Halılarının Ortak Özellikleri. AKMB Yayınları:274, Ankara, 32.
  • Ünal, Şahika, (1995a). Anatolian Kilims 1. DÖSİM TC Kültür Bakanlığı Yayınları. Dumat Ofset Ankara, 031.
  • Ünal, Şahika, (1995b). Anatolian Kilims 2. DÖSİM TC Kültür Bakanlığı Yayınları. Dumat Ofset Ankara, 136.
  • Ürer, Harun, (2002). Yabancı Şirketlerin Batı Anadolu Bölgesindeki Halıcılık Faaliyetleri ve Bunun Geleneksel Türk Halı Sanatına Etkileri. Ege Ün. Sos. Bil. Ens. Doktora Tezi (Basılmamış), İzmir, 67.
  • http://www.bitlisim.com/haber/450-bitlis-te-erkek-giyimi.html Er. Tar. 02.10.2010.
  • http://www.dabtanitim.com/default.asp?menu=2&sayfa=235 Er. Tar. 02.10.2010.
  • http://www.yenisafak.com.tr/arsiv/2002/agustos/06/a2.html , Konuşan Türk Halıları, Er. Tar. 02.10.2010.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Filiz Ölmez This is me

Publication Date March 16, 2011
Submission Date March 16, 2011
Published in Issue Year 2010 Volume: 3 Issue: 6

Cite

APA Ölmez, F. (2011). Dokumalarda Yılan Motifi. Art-E Sanat Dergisi, 3(6), 1-21. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.53981
AMA Ölmez F. Dokumalarda Yılan Motifi. Art-e. March 2011;3(6):1-21. doi:10.21602/sgsfsd.53981
Chicago Ölmez, Filiz. “Dokumalarda Yılan Motifi”. Art-E Sanat Dergisi 3, no. 6 (March 2011): 1-21. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.53981.
EndNote Ölmez F (March 1, 2011) Dokumalarda Yılan Motifi. Art-e Sanat Dergisi 3 6 1–21.
IEEE F. Ölmez, “Dokumalarda Yılan Motifi”, Art-e, vol. 3, no. 6, pp. 1–21, 2011, doi: 10.21602/sgsfsd.53981.
ISNAD Ölmez, Filiz. “Dokumalarda Yılan Motifi”. Art-e Sanat Dergisi 3/6 (March 2011), 1-21. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.53981.
JAMA Ölmez F. Dokumalarda Yılan Motifi. Art-e. 2011;3:1–21.
MLA Ölmez, Filiz. “Dokumalarda Yılan Motifi”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 3, no. 6, 2011, pp. 1-21, doi:10.21602/sgsfsd.53981.
Vancouver Ölmez F. Dokumalarda Yılan Motifi. Art-e. 2011;3(6):1-21.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.