BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 7 Issue: 13, 53 - 83, 03.07.2014
https://doi.org/10.21602/sgsfsd.17408

Abstract

   It  has  been  seen  that  each  region  has  own  characteristic  properties  when  weaving  areas  in  our  country  has  been  investigated.  Also  Sivas  is  one  of  the  major  weaving  center  in  Anatolia.  In   Sivas   center   and   almost   every   district   of   Sivas   it   has   been   encountered   absolutely   the  tracks  of  weaving  form  past  to  the  present.  Truly  Kangal,  Şarkışla,  Altınyayla  (Tonus)  districts  have   been   known   and   researched   except   Sivas   carpet   with   their   names   and   their  charecteristic  features  in  a  seperate  group  of  carpets.  While  the  weaving  is  the  subject  of  research  has  been  mentioned  by  the  name  of  the  district  by  Tonus  in  the  past,  despite  the  name  of  the  district  has  been  cahnged  as  Altınyayla  today  still  it  has  been  known  as  Tonus  carpets  and  rugs.    In  Altınyayla  weaving  culture  has  been  based  on  a  very  old  time.  Famous  Tonus  prayerrug  belongs  to  this  region.  In  the  region  it  has  been  encountered  mostly  rug  and  tülüce.  Today  in  the  Mutibey  Village  weaving  is  done  with  the  efforts  of  the  public  training  center.  Although  there  has  been  infrasturcture  in  the  other  villages,  this  culture  seems  to  be  abandoned  due  to  various  reasons.  In  this  study,  it  will  be  given  the  present  examples  of  some  of  the  plain  weave,  examining  the  culture  of  weaving  in  Altınyayla  District  and  Başyayla,  Deliilyas,  Güzeloğlan,  Kale,  Kızılhöyük  Villages  from  past  to  the  present.  

Sivas Altınyayla (Tonus) İlçesi düz Dokuma Örneklerinin Motif Yönünden İncelenmesi

Year 2014, Volume: 7 Issue: 13, 53 - 83, 03.07.2014
https://doi.org/10.21602/sgsfsd.17408

Abstract

Yapılan araştırmalar, Anadolu’daki her bir yörenin dokumacılık kültürünün, kendine özgü karakteristik özellikler taşıdığını ortaya koymaktadır. Sivas yöresi de Anadolu’nun önemli dokumacılık merkezlerinden birisidir.
Sivas il merkezi ile hemen hemen her ilçesinde geçmişten günümüze kadar gelen dokumacılık izlerine rastlanmaktadır. Fakat Kangal, Şarkışla, Zara, Altınyayla (Tonus) ilçeleri, “Sivas halısı” adının dışında kendi isimleriyle ve karakteristik özellikleriyle tanınarak, ayrı birer halı grubu olarak bilinmekte ve incelenmektedir. Araştırma konusu olan dokumalar, geçmişte “Tonus” olan ilçenin ismiyle tanınmış olup, günümüzde ilçe Altınyayla olarak isim değiştirmesine rağmen, hâlâ “Tonus halı ve kilimleri” olarak anılmaktadır.
Altınyayla’da dokuma çok eski yıllardan beri yapılmaktadır. Ünlü Tonus seccadeleri bu yörede dokunmakta olup, kilim ve tülüce dokumalarına da rastlanmaktadır. Günümüzde ise halk eğitim merkezinin çabaları ile Mutibey köyünde dokuma yapılmaktadır. Diğer köylerde dokuma yapılması için gerekli altyapı olmasına rağmen, çeşitli sebeplerden dolayı bu kültür terkedilmiş görünmektedir.
Bu çalışmada, Altınyayla ilçesi, Başyayla, Deliilyas, Güzeloğlan, Kale, Kızılhöyük köylerinde geçmişten günümüze gelen dokuma kültürü incelenerek, günümüzde halen mevcut olan bazı düz dokuma örnekleri verilecektir.
Anahtar Kelimeler: Tonus, Altınyayla, geleneksel dokuma, düz dokuma, motif ve desen, kilim, cicim.


ABSTRACT
It has been seen that each region has own characteristic properties when weaving areas in our country has been investigated. Also Sivas is one of the major weaving center in Anatolia.
In Sivas center and almost every district of Sivas it has been encountered absolutely the tracks of weaving form past to the present. Truly Kangal, Şarkışla, Altınyayla (Tonus) districts have been known and researched except Sivas carpet with their names and their charecteristic features in a seperate group of carpets. While the weaving is the subject of research has been mentioned by the name of the district by Tonus in the past, despite the name of the district has been cahnged as Altınyayla today still it has been known as Tonus carpets and rugs.
In Altınyayla weaving culture has been based on a very old time. Famous Tonus prayerrug belongs to this region. In the region it has been encountered mostly rug and tülüce. Today in the Mutibey Village weaving is done with the efforts of the public training center. Although there has been infrasturcture in the other villages, this culture seems to be abandoned due to various reasons.
In this study, it will be given the present examples of some of the plain weave, examining the culture of weaving in Altınyayla District and Başyayla, Deliilyas, Güzeloğlan, Kale, Kızılhöyük Villages from past to the present.
Keywords: Tonus, Altınyayla, traditional weaving, plain woven, motif, figure, rug, cicim.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Hülya Kaynar This is me

Emine Tonus This is me

Publication Date July 3, 2014
Submission Date July 2, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 7 Issue: 13

Cite

APA Kaynar, H., & Tonus, E. (2014). Sivas Altınyayla (Tonus) İlçesi düz Dokuma Örneklerinin Motif Yönünden İncelenmesi. Art-E Sanat Dergisi, 7(13), 53-83. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.17408
AMA Kaynar H, Tonus E. Sivas Altınyayla (Tonus) İlçesi düz Dokuma Örneklerinin Motif Yönünden İncelenmesi. Art-e. July 2014;7(13):53-83. doi:10.21602/sgsfsd.17408
Chicago Kaynar, Hülya, and Emine Tonus. “Sivas Altınyayla (Tonus) İlçesi düz Dokuma Örneklerinin Motif Yönünden İncelenmesi”. Art-E Sanat Dergisi 7, no. 13 (July 2014): 53-83. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.17408.
EndNote Kaynar H, Tonus E (July 1, 2014) Sivas Altınyayla (Tonus) İlçesi düz Dokuma Örneklerinin Motif Yönünden İncelenmesi. Art-e Sanat Dergisi 7 13 53–83.
IEEE H. Kaynar and E. Tonus, “Sivas Altınyayla (Tonus) İlçesi düz Dokuma Örneklerinin Motif Yönünden İncelenmesi”, Art-e, vol. 7, no. 13, pp. 53–83, 2014, doi: 10.21602/sgsfsd.17408.
ISNAD Kaynar, Hülya - Tonus, Emine. “Sivas Altınyayla (Tonus) İlçesi düz Dokuma Örneklerinin Motif Yönünden İncelenmesi”. Art-e Sanat Dergisi 7/13 (July 2014), 53-83. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.17408.
JAMA Kaynar H, Tonus E. Sivas Altınyayla (Tonus) İlçesi düz Dokuma Örneklerinin Motif Yönünden İncelenmesi. Art-e. 2014;7:53–83.
MLA Kaynar, Hülya and Emine Tonus. “Sivas Altınyayla (Tonus) İlçesi düz Dokuma Örneklerinin Motif Yönünden İncelenmesi”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 7, no. 13, 2014, pp. 53-83, doi:10.21602/sgsfsd.17408.
Vancouver Kaynar H, Tonus E. Sivas Altınyayla (Tonus) İlçesi düz Dokuma Örneklerinin Motif Yönünden İncelenmesi. Art-e. 2014;7(13):53-8.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.