Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OYUNCULUKTA FİZİKSEL EYLEMLER YÖNTEMİNİN ANALİZİ

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 18, 307 - 332, 26.12.2016

Öz



Konstantin Stanislavski,
oyuncuların çeşitli tekniklere başvurması gerektiğini söyler ve bu teknikleri
iki ana yönteme ayırır: Bunlardan biri, duygudan eyleme ulaşma yöntemi olan
psikolojik eylemler yöntemi, diğeri de eylemden duyguya ulaşma yöntemi olan
fiziksel eylemler yöntemidir. Stanislavski, “Sistem” üzerine çalışmaya
başladığı ilk dönem olan 1906-1917 yılları arasında,  oyuncunun içsel hazırlığının ön plana çıktığı
içsel-psikolojik bir teknik geliştirmiştir. Daha sonraki çalışmaları,
Stanislavski’nin içsel-psikolojik olandan hareket etme doğrultusundaki
görüşlerini, dışsal-fiziksel olandan hareket etme doğrultusuna yöneltmiştir.
Stanislavski’nin 1917 yılından sonra yaptığı çalışmalarla geliştirmiş olduğu bu
yöntemde, rolün gerektirdiği bir dizi fiziksel etkinlik sonucunda gerekli
duyguların refleks olarak elde edilmesi öngörülmektedir. Bu makalede, fiziksel
eylemler yönteminin analiz edilmesi amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Adler, S., (2006). Aktörlük Sanatı. Nazım Uğur Özüaydın (çev.), Mitos-Boyut Yayınları,
  • İstanbul.
  • Agarkov-Miklashevsky, T., (1983). “Chekhov’s Academy of Arts Questionnaire”, The Drama
  • Review: TDR, Vol. 27, No. 3, MIT Press, Massachusetts.
  • Artaud, A., (1993). Tiyatro Ve İkizi, Bahadır Gülmez (çev.), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Benedetti, J., (1999). Stanislavski: His Life And Art, Methuen Drama, London.
  • Blair, R., (2008). The Actor, Image, And Action: Acting And Cognitive Neuroscience,
  • Routledge, Oxon.
  • Carlson, M., (2008). Tiyatro Teorileri, Eren Buğlalılar, Barış Yıldırım (çev.), De Ki Basım Yayım
  • Limited Şirketi, Ankara.
  • Carnicke, S.M., (2006). “Stanislavky’s System: Pathways For The Actor”, Twentieth Century
  • Actor Training, Alison Hodge (der.), Routledge, London.
  • Chubbuck, I., (2005). The Power Of The Actor, New York: Gotham Books.
  • Coger, L. I., (1966). “Stanislavski Changes His Mind”, Stanislavski And America, Erika Munk
  • (der.), Hill And Wang, New York.
  • Giebel, J. D., (2000). “Significant Action: A Unifying Approach to the Art of Acting”, Method
  • Acting Reconsidered. David Krasner (der.), St. Martin’s Press, New York.
  • Hagen, U., (1976). Respect For Acting, Wiley Publishing, New York.
  • Hagen, U., (1991). A Challenge For The Actor, Scribner, New York.
  • Hornby, R., (1992). The End Of Acting, Applause Theatre Boks, New York.
  • Krasner, D., (2000). “I Hate Strasberg: Method Bashing in the Academy”, Method Acting
  • Reconsidered, David Krasner (der.), St. Martin’s Press, New York.
  • Krasner, D., (2006). “Strasberg, Adler and Meisner: Method Acting”, Twentieth Century Actor Training. Alison Hodge (der.), Routledge, London.
  • Leach, R., (2006). “Meyerhold And Biomechanics”, Twentieth Century Actor Training, Alison Hodge (der.), Routledge, London.
  • Levin. I. ve Levin, I., (2002). The Stanislavsky Secret: Not A System, Not A Method But A Way Of Thinking. Meriwether Publishing Ltd., Colorado.
  • Lewis, R., (1958). Method Or Madness, Samuel French Inc., New York.
  • Malaev-Babel, A., (2011). The Vakhtangov Sourcebook, Routledge, New York.
  • Mann, P. ve Schechner, R., (1964). “Theory and Practice”, The Tulane Drama Review, Vol. 9, No. 2, MIT Press, Massachusetts.
  • Meisner, S. ve Longwell, D., (1987). Sanford Meisner On Acting, Vintage, New York.
  • Merlin, B., (2001). Beyond Stanislavsky: The Psycho-Physical Approach To Actor Training,
  • Nick Hern Books Limited, London.
  • Merlin, B., (2007). The Complete Stanislavsky Toolkit, Nick Hern Books Limited, London.
  • Meyerhold, V., (1997). Tiyatro-Devrim Ve Meyerhold, Ali Berktay (der.), Ali Berktay (çev.),
  • Mitos Boyut Yayınları, İstanbul.
  • Miller, A., (1992). A Passion For Acting: Exploring The Creative Process, Back Stage Books, New York.
  • Moore, S., (1966). “The Method Of Physical Actions”, Stanislavski And America, Erika Munk
  • (der.), Hill And Wang, New York.
  • Moore, S., (1973). “A Reaction to T-57 Article on Stanislavsky”, The Drama Review: TDR,
  • Vol. 17, No. 2, MIT Press, Massachusetts.
  • Moore, S., (1998). Stanislavski Revealed: The Actor’s Guide To Spontaneity On Stage, Applause Theatre Books, New York.
  • Moore, S., (2006). Stanislavski Sistemi, Özgür Çiçek, Bülent Sezgin, Cüneyt Yalaz (çev.),
  • BGST Yayınları, İstanbul.
  • Moston, D., (2000). “Standards And Practices” Method Acting Reconsidered, David Krasner
  • (der.), St. Martin’s Press, New York.
  • Pitches, J., (2006). Science And The Stanislavsky Tradition Of Acting, Routledge, Oxon.
  • Pope, B. L., (2000). “Redefining Acting: The Implications of the Meisner Method”, Method
  • Acting Reconsidered, David Krasner (der.), St. Martin’s Press, New York.
  • Richards, T., (2005). Grotowski İle Fiziksel Eylemler Üzerine Çalışmak, Hülya Yıldız, Ayşın
  • Candan (çev.), Norgunk Yayıncılık, İstanbul.
  • Roach, J. R., (1980). “G. H. Lewes and Performance Theory: Towards a ‘Science of Acting’”,
  • Theatre Journal, Vol. 32, No. 3, The John Hopkins University Press, Baltimore.
  • Roach, J. R., (1993). The Player’s Passion: Studies In The Science Of Acting, The University
  • Of Michigan Press, Michigan.
  • Ross, D., (1968). “Towards an Organic Approach to Actor Training: A Criticism of the
  • Stanislavski Scheme”, Educational Theatre Journal, Vol. 20, No. 2, The John Hopkins
  • University Press, Baltimore.
  • Schechner, R., (1966) “‘Would You Please Talk To Those People?’ – An Interview
  • With Robert Lewis”, Stanislavski And America, Erika Munk (der.), Hill And Wang, New York.
  • Stanislavski, K. S., (1990). “Stanislavski’nin Mirası.” Metin Göksel (çev.), Mimesis
  • Tiyatro/Çeviri-Araştırma Dergisi, Sayı: 3, s. 125-168
  • Stanislavski, K. S., (1996a). Bir Aktör Hazırlanıyor, Suat Taşer (çev.), Papirüs Yayınları,
  • İstanbul.
  • Stanislavski, K. S., (1996b). Bir Karakter Yaratmak, Suat Taşer (çev.), Papirüs Yayınları,
  • İstanbul.
  • Stanislavski, K. S., (1999). Bir Rol Yaratmak, Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel (çev.), Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Strasberg, L., (1998). A Dream Of Passion, Penguin Books, Boston.
  • Sudakov, I., (1995). “The Creative Process”. Acting: A Handbook Of The Stanislavski
  • Method, Toby Cole (der.), Three Rivers Press, New York.
  • Toporkov, V., (1979). Stanislavski In Rehearsal: The Final Years, Theatre Arts Books, New York.
  • Toporkov, V., Manyukov, V. ve Prokofyev, V., (1966). “Stanislavski Preserved: An Mat Discussion”. Stanislavski And America, Erika Munk (der.), Hill And Wang, New York.
  • Whyman, R., (2008). The Stanislavsky System Of Acting: Legacy And Influence In Modern
  • Performance, Cambridge University Press, New York.
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazım Uğur Özüaydın

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Özüaydın, N. U. (2016). OYUNCULUKTA FİZİKSEL EYLEMLER YÖNTEMİNİN ANALİZİ. Art-E Sanat Dergisi, 9(18), 307-332. https://doi.org/10.21602/sduarte.266042
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.