Other
BibTex RIS Cite

SERAMİK SANATI VE YUNUS EMRE FELSEFESİ

Year 2016, Volume: 9 Issue: 18, 461 - 469, 26.12.2016

Abstract

Seramiğin
8000 yıllık tarihine damgasını vuran bereketli Anadolu toprakları; asırlar
boyunca çok çeşitli uygarlıklara kapılarını açmış, topraklarında farklı
kültürleri konuk etmiş ve insanlık tarihinin en önemli dönüşümlerine tanık
olmuştur. Bu süreçte yaşayan ve öğretileri ile dünyaca tanınan Anadolu filozofu
Yunus Emre de bu coğrafyada eserler bırakmıştır. Seramiğin ana ham maddesi toprakla
sürekli haşır neşir olan Yunus Emre, birçok eserinde topraktan ve doğadan
bahsetmektedir. Toprağa ve suya büyük önem veren Yunus Emre, insanı ve bütün
varlığı evrenin oluşum çekirdeği olan dört asli unsurla; hava, ateş, su ve
toprakla açıklamaktadır. Şiirlerinde ateş ve havanın insana ait kötü
vasıflarını, su ve toprağın ise bütün iyiliklerini doğurduğundan
bahsetmektedir. Bir seramik objeyi oluştururken de hava, ateş, su ve toprağa ihtiyaç
duyulmaktadır. Doğa ve toprak sevgisiyle özdeşleşen Yunus Emre ve suyla
yoğrulup ateşle pişerek olgunlaşan seramiğin felsefi benzerliği oldukça dikkat
çekicidir. Bu bağlamda araştırma kapsamında Yunus Emre ve seramik sanatı
birlikteliği ele alınmıştır.




References

  • Ağatekin, M. (1990). Cumhuriyet Sonrası Çağdaş Türk Seramik Sanatının Gelişimi ve Anlatım Dili Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı.
  • Atakan, N. (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar. (1. Baskı). İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • Bekçi, E. (2014). Sevelim Sevilelim. İstanbul : IQ Kültür Sanat Yayıncılık
  • De Waal, E. (2003). 20th Century Ceramics. New York: Thames & Hudson Publishing.
  • Erdem, M. (2011). Kubad-Abad Saray Çinilerindeki Hayvan Motiflerinin İkonografisi, Simgesel Anlamı ve Günümüz Seramiğinde Yorumları. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fuat, M. (1991). Yunus Emre Yaşamı, Düşünce Dünyası, Sanatçı Kişiliği ve Seçme Şiirleri. Ankara.
  • Gombrich, E. H. (2007). Sanatın Öyküsü. (16. Baskı). (çev. E. Erduran, Ö. Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İmren, A. (2002). Yunus Emre Hayatı ve Eserleri. Ankara.
  • Kanar, Y. (1992). Yunus Emre Şiirlerinden Seçmeler. İstanbul.
  • Öney, G. (1976). Türk Çini Sanatı. İstanbul.
  • Tansuğ, S. (2008). Çağdaş Türk Sanatı. (8. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tunçel, G. (2011) “Türk Sanatında Kuş Gövdesi formunda Seramik Kaplar ve Fonksiyonları Üzerine”, Ekev Akademik Dergisi, Yıl: 2001, Sayı:48, Sayfa:411-419
  • Yağmur, S. (2013) Yunus Emre Divanı. İstanbul : Dergah Yayınları
  • Zakin, R. (1999). Ceramics, Ways of Creation. U.S.A.: Krause Publications.
Year 2016, Volume: 9 Issue: 18, 461 - 469, 26.12.2016

Abstract

References

  • Ağatekin, M. (1990). Cumhuriyet Sonrası Çağdaş Türk Seramik Sanatının Gelişimi ve Anlatım Dili Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı.
  • Atakan, N. (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar. (1. Baskı). İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • Bekçi, E. (2014). Sevelim Sevilelim. İstanbul : IQ Kültür Sanat Yayıncılık
  • De Waal, E. (2003). 20th Century Ceramics. New York: Thames & Hudson Publishing.
  • Erdem, M. (2011). Kubad-Abad Saray Çinilerindeki Hayvan Motiflerinin İkonografisi, Simgesel Anlamı ve Günümüz Seramiğinde Yorumları. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fuat, M. (1991). Yunus Emre Yaşamı, Düşünce Dünyası, Sanatçı Kişiliği ve Seçme Şiirleri. Ankara.
  • Gombrich, E. H. (2007). Sanatın Öyküsü. (16. Baskı). (çev. E. Erduran, Ö. Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İmren, A. (2002). Yunus Emre Hayatı ve Eserleri. Ankara.
  • Kanar, Y. (1992). Yunus Emre Şiirlerinden Seçmeler. İstanbul.
  • Öney, G. (1976). Türk Çini Sanatı. İstanbul.
  • Tansuğ, S. (2008). Çağdaş Türk Sanatı. (8. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tunçel, G. (2011) “Türk Sanatında Kuş Gövdesi formunda Seramik Kaplar ve Fonksiyonları Üzerine”, Ekev Akademik Dergisi, Yıl: 2001, Sayı:48, Sayfa:411-419
  • Yağmur, S. (2013) Yunus Emre Divanı. İstanbul : Dergah Yayınları
  • Zakin, R. (1999). Ceramics, Ways of Creation. U.S.A.: Krause Publications.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Sıdıka Sevim

Öznur Yıldırım

Publication Date December 26, 2016
Submission Date November 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 9 Issue: 18

Cite

APA Sevim, S., & Yıldırım, Ö. (2016). SERAMİK SANATI VE YUNUS EMRE FELSEFESİ. Art-E Sanat Dergisi, 9(18), 461-469. https://doi.org/10.21602/sduarte.266118
AMA Sevim S, Yıldırım Ö. SERAMİK SANATI VE YUNUS EMRE FELSEFESİ. Art-e. December 2016;9(18):461-469. doi:10.21602/sduarte.266118
Chicago Sevim, Sıdıka, and Öznur Yıldırım. “SERAMİK SANATI VE YUNUS EMRE FELSEFESİ”. Art-E Sanat Dergisi 9, no. 18 (December 2016): 461-69. https://doi.org/10.21602/sduarte.266118.
EndNote Sevim S, Yıldırım Ö (December 1, 2016) SERAMİK SANATI VE YUNUS EMRE FELSEFESİ. Art-e Sanat Dergisi 9 18 461–469.
IEEE S. Sevim and Ö. Yıldırım, “SERAMİK SANATI VE YUNUS EMRE FELSEFESİ”, Art-e, vol. 9, no. 18, pp. 461–469, 2016, doi: 10.21602/sduarte.266118.
ISNAD Sevim, Sıdıka - Yıldırım, Öznur. “SERAMİK SANATI VE YUNUS EMRE FELSEFESİ”. Art-e Sanat Dergisi 9/18 (December 2016), 461-469. https://doi.org/10.21602/sduarte.266118.
JAMA Sevim S, Yıldırım Ö. SERAMİK SANATI VE YUNUS EMRE FELSEFESİ. Art-e. 2016;9:461–469.
MLA Sevim, Sıdıka and Öznur Yıldırım. “SERAMİK SANATI VE YUNUS EMRE FELSEFESİ”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 9, no. 18, 2016, pp. 461-9, doi:10.21602/sduarte.266118.
Vancouver Sevim S, Yıldırım Ö. SERAMİK SANATI VE YUNUS EMRE FELSEFESİ. Art-e. 2016;9(18):461-9.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.