In the design and advertising industry, ethic is
observable anywhere from business relationship between designer, client and
advertising agency to the potential impacts of the project on which the
designer takes part. In addition to issues such as plagiarism and copyright
infringements, which are often encountered today,the individual ethical
attitude of the designer and a responsible design approach is determinant in
the value that the designer creates with the product and its effect to society
and nature. In this respect, in order to able to develop an individual ethical
attitude, it is important that the students in the education programs of
graphic design and visual communication designhave a minimum ethical knowledge.
Within this study, it is mentioned the importance of
the concept of responsibility in the development of student designers’ ethical
attitudes. Related associate degree, undergraduate and graduate programs in
Turkey are examined and brought forward some proposals concerning ethical
education.
Graphic Design Visual Communication Design Ethic Ethical Education
ÖZ
Tasarım ve reklam endüstrisinde etik, tasarımcı,
müşteri, reklam ajansı arasındaki iş ilişkisinden tasarımcının rol aldığı
projelerin potansiyel etkilerine kadar birçok yerde görünür. Günümüzde sıklıkla
karşılaşılan aşırma, telif hakkı ihlallerinin yanı sıra, tasarımcının
tasarladığı ürün ile yaratacağı değer ve bu değerin topluma ve doğaya etkisinde
sorumlu tasarım anlayışı ve tasarımcının bireysel etik tavrı belirleyicidir.
Bireysel bir etik tavrın geliştirilebilmesi için, grafik tasarım ve görsel
iletişim tasarımı eğitimi veren programlardaki öğrencilerin asgari bir etik
bilgisine sahip olması önemlidir.
Bu çalışmada, öğrenci tasarımcıların etik tavırlarının
geliştirilebilmesine sorumluluk kavramı üzerinden değinilmiştir. Türkiye’den
seçkisiz olarak seçilen ilgili ön lisans, lisans ve lisansüstü programlar
incelenerek etik eğitimine yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2017 |
Kabul Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 20 |