Tüketim kavramı, tüketmek fiilinden
türediği için olumsuz çağrışım yapar. Fakat tüketim, tarihin her döneminde
medeniyetleri maddi olarak beslemiştir de. İnsanoğlu nasıl makineleri icat edip
mekanik işleyişini kurguladıysa, günümüz toplum yapısı da sanayi devriminden bu
yana mekanik bir şekilde kendini biçimlendirmiştir. Bugün var olan tüketim
toplumu bizatihi o gün tohumları atılan üretim biçimlerinin neticesidir.
Kitlesel üretim beraberinde kitlesel tüketme zorunluluğunu getirmiş, buna bağlı
olarak tüketim topluma dayatılmıştır. Tüketim kültüründe sürekli üretmek
durumunda kalan sanatçı ise, seri haldeki birbirine benzer sanat çalışmalarıyla
piyasanın hızına ayak uydurmaya çalışmaktadır. Aslında tüm bunlar sanat
nesnesinin tüketim nesnesine nasıl dönüştüğü hakkında fikir verir. Peki, sanat
gibi başında biriciklik halesi olan ürün, sanat eseri, bu noktaya nasıl
gelmiştir?
Sanatsal üretimin tüketim nesnesine evrilmesi sürecini kapsayan bu
makale, konusu gereği belirli sanatçıları, yapıtları işaret etmektedir. Bu
sınırlılık içinde, sanat eserinin tüketim nesnesi olarak sunumu, sanatın
piyasası olarak adlandırabilecek ticari mecrasında sıkça görülen sanatçı ve
yapıtları üzerinden örneklerle incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Submission Date | March 14, 2018 |
Acceptance Date | July 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 21 |