Öz
Kültür, bir toplumun kimliğini oluşturur, onu diğer toplumlardan farklı kılar. Bir görsel iletişim yöntemi olan grafik tasarım ürünleri de kültür ile ilgili ipuçları taşır.
Sahip olduğu kültürün özellikleri, grafik tasarım görsellerinde gözlenebilen bir ülke olan İsveç, aynı zamanda kendine özgü bu grafik tasarım anlayışının da etkisiyle dünyaca ünlü markalara ev sahipliği yapmaktadır. Bu projede, yaratıldıkları ülkenin kültürel özelliklerini, grafik tasarım yönünden yansıtabilmeleri bakımından güçlü kurum kimlikleriyle öne çıkan İsveç kökenli uluslararası bir mobilya mağazası olan IKEA ile ev geliştirme perakendeciliği kuruluşu olan Koçtaş markaları ele alınmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden döküman analizi tekniğine yer verilerek, IKEA ve Koçtaş markalarına ait kurumsal kimlik görselleri, temel grafik tasarım prensipleri olan birlik/uyum, denge, hiyerarşi, ölçek/oran, hakimiyet/vurgu, benzerlik ve kontrast ile kültürel farklılıklara bağlı ayırt edici özellikler aracılığıyla çözümlenmeye çalışılmıştır. Bu markaların kurumsal kimlik tasarımlarında kullanılan grafik tasarım dili, ülke kültürlerini yansıtması bakımından incelenirken; kültürel farklılıkların grafik tasarıma etkisi sorgulanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Kültürel Farklılıklar, Grafik Tasarım, Kurumsal Kimlik, Marka, Toplum.
Kültürel Farklılıklar Grafik Tasarım Kurumsal Kimlik Marka Toplum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 22 |