Dünya
2000’lerin ortasından itibaren Arap Körfezi’ndeki “yeni müzeleri” yakından
izlemektedir. 1970'e kadar, Bahreyn, Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt ve Katar
gibi, eski İngiliz sömürgelerinde müzelerin kültürel bir politika ile
tanınmasını önerecek hiçbir gelişme yaşanmamıştır. 1960'ların sonlarında
bölgede kültürel mirası gururla sergileyecek müzeler için çalışmalar
başlamıştır. Katar’ın ulusal mirasını koruma, Arap kültürünü ve kimliğini
geliştirmeyi amaçlayan Katar Müzeleri, ülkenin bölgedeki gücünü, geleneksel bedevi
yaşam tarzını, Al Thani hanedanının egemenliğiyle birlikte petrol sonrası
modernleşme dönemini ve göçle birlikte gelişen yeni Doha kimliğini
yansıtmaktadır. Bu gelişmelerin sonucu olarak Katar müzeleri, ulusal kimliği
temsil eden nesneleri sınıflandırmakta; teknolojik tasarımlarla sunmakta ve
cazibe merkezleri haline gelmektedir. Bu çalışmada, Arap Körfezi’ndeki müzeciliğin
gelişiminden hareketle Katar’daki müzelerin amaç ve işlevlerine genel bir bakış
sunmak amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Katar Ulusal Müzesi, MIA İslam
Sanatları Müzesi ve Mathaf Çağdaş Sanatlar Müzesi’nin uluslararası izleyici
kitlesi için kendine özgü kimlikleri geliştirmek amacıyla kültürel miras nesneleri
üzerinden izledikleri müzecilik yaklaşımı değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Olgu Sunumu |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | August 8, 2019 |
Acceptance Date | December 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 24 |