Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SEMIOTIC ANALYSIS OF FLAT DESIGN: MCDONALD’S VISUAL IDENTITY EXAMPLE

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 30, 1550 - 1569, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1182616

Öz

The advancement of new technology, the adoption of increasingly advanced computers, hardware, and software can encourage designers to discover new methods that have not been tried before. On the other hand, limitations such as limited screen size and energy consumption may lead to the restriction of the designers and increase design problems they face. These limitations lead designers to be more creative and push boundaries. Trends in the field of visual communication design, which has become an integral part of everyday life, constitute an important subject of review as they affect the decision-making and problem-solving potential of companies and shape the taste of users. Flat design, one of the most popular design trends in the recent past, is the result of minimalist and effective use of visual communication tools. Flat design has a style that transforms the visual designs of each style into two dimensions. The reason why companies prefer to redesign their corporate identities is to meet the expectations of the target audience. For this reason, well-known brands have not been able to resist the flat design trend. Changes and developments in technology greatly influence design trends and methods. This effect sometimes liberates designers' creative spaces and sometimes restricts them. McDonald's is a brand that has become a global icon in modern times. To have a consistent appearance, McDonald's prefers a flat design. The study performs a semiotic analysis of flat design through McDonald's. Visual analysis reveals that the flat design style is effective in the process of creating meaning in design.

Kaynakça

  • Barthes R. 2016. Göstergebilimsel serüven. İstanbul yapı kredi yayınları.
  • Bossel, V., Geyskens, K., ve Goukens, C. (2019). Facing a trend of brand logo simplicity: The impact of brand logo design on consumption. Food Quality and Preference, 71, 129-135.
  • Golombisky, K., ve Hagen, R. (2013). White space is not your enemy: a beginner's guide to communicating visually through graphic, Web and multimedia design. S.5. Routledge.
  • Grobert, J., Cuny, C., ve Fornerino, M. (2016). Surprise! We changed the logo. Journal of Product&Brand Management. s. 239
  • Heising, Charis (2014) Identifying trends for logo design.
  • Morson, S. (2014). Learn design for iOS development. s.30 Apress
  • Page, T., 2014. Skeuomorphism or flat design: Future directions in mobile device user interface (UI) design education. International Journal of Mobile Learning and Organization, 8 (2), pp. 130 - 142.
  • Urbano, I. C. V. P., Guerreiro, J. P. V., & Nicolau, H. M. A. A. (2022). From skeuomorphism to flat design: age-related differences in performance and aesthetic perceptions. Behaviour & Information Technology, 41(3), 452-467.
  • Walsh, M. F., Winterich, K. P., & Mittal, V. (2010). Do logo redesigns help or hurt your brand? The role of brand commitment. Journal of Product & Brand Management. S.76
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık:84,137,140.

Düz Tasarımın Göstergebilimsel İncelemesi: Mcdonald’s Görsel Kimlik Örneği

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 30, 1550 - 1569, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1182616

Öz

Teknolojinin ilerlemesi ile gün geçtikçe daha gelişmiş bilgisayar, donanım ve yazılımların benimsenmesi, tasarımcıları daha önce denenmemiş, yeni yöntemlerin keşfedilmesine teşvik edebilir. Diğer yandan sınırlı ekran boyutu, enerji tüketimi gibi sınırlılıklar ise tasarımcının kısıtlanmasına, karşılaştığı tasarım problemlerin artmasına yol açabilmektedir. Bu sınırlılıklar tasarımcıların daha yaratıcı olmasına, sınırları zorlamasına yol açmaktadır. Gündelik hayatın ayrılmaz bir parçası haline gelen görsel iletişim tasarımı alanındaki trendler, şirketlerin karar verme ve problem çözme potansiyelini etkilediği ve kullanıcıların beğenilerini şekillendirdiği için önemli bir inceleme konusu oluşturmaktadır. Yakın geçmişteki en popüler tasarım trendlerinden biri olan düz tasarım, görsel iletişim araçlarının minimalist ve etkin kullanımı sonucu ortaya çıkmaktadır. Düz tasarım, her stildeki görsel tasarımları iki boyuta dönüştüren bir stile sahiptir. Şirketlerin kurumsal kimliklerini yeniden tasarlamayı tercih etmelerinin sebebi hedef pazarların beklentilerini karşılamaktır. Bu sebeple tanınmış markalar düz tasarım trendine karşı koyamamışlardır. Teknolojideki değişim ve gelişmeler tasarım trend ve yöntemlerini büyük ölçüde etkilemektedir. Bu etki kimi zaman tasarımcıların yaratıcı alanlarını özgürleştirirken kimi zaman da kısıtlamaktadır. McDonald’s modern zamanın küresel bir simgesine dönüşmüş bir markadır. Tasarımlarıyla görsel kültürün dönüşümünde önemli bir yer tutmaktadır. Tutarlı bir görünüme sahip olmak amacıyla tasarımlarında düz tasarımı tercih etmektedir. Çalışma McDonald’s örneği üzerinden düz tasarımın göstergebilim çözümlemesini gerçekleştirmektedir. Görsel çözümleme tasarımda anlam yaratma sürecinde düz tasarım stilinin etkili olduğunu ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Barthes R. 2016. Göstergebilimsel serüven. İstanbul yapı kredi yayınları.
  • Bossel, V., Geyskens, K., ve Goukens, C. (2019). Facing a trend of brand logo simplicity: The impact of brand logo design on consumption. Food Quality and Preference, 71, 129-135.
  • Golombisky, K., ve Hagen, R. (2013). White space is not your enemy: a beginner's guide to communicating visually through graphic, Web and multimedia design. S.5. Routledge.
  • Grobert, J., Cuny, C., ve Fornerino, M. (2016). Surprise! We changed the logo. Journal of Product&Brand Management. s. 239
  • Heising, Charis (2014) Identifying trends for logo design.
  • Morson, S. (2014). Learn design for iOS development. s.30 Apress
  • Page, T., 2014. Skeuomorphism or flat design: Future directions in mobile device user interface (UI) design education. International Journal of Mobile Learning and Organization, 8 (2), pp. 130 - 142.
  • Urbano, I. C. V. P., Guerreiro, J. P. V., & Nicolau, H. M. A. A. (2022). From skeuomorphism to flat design: age-related differences in performance and aesthetic perceptions. Behaviour & Information Technology, 41(3), 452-467.
  • Walsh, M. F., Winterich, K. P., & Mittal, V. (2010). Do logo redesigns help or hurt your brand? The role of brand commitment. Journal of Product & Brand Management. S.76
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık:84,137,140.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Damla İşbilen 0000-0002-5465-3811

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2022
Kabul Tarihi 26 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA İşbilen, D. (2022). Düz Tasarımın Göstergebilimsel İncelemesi: Mcdonald’s Görsel Kimlik Örneği. Art-E Sanat Dergisi, 15(30), 1550-1569. https://doi.org/10.21602/sduarte.1182616
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.